گروه نفت و پتروشیمی: آمارهای تولید اوپک نشان می‌دهد اعضای این سازمان قصد ندارند خود را برای ورود نفت ایران به بازارهای جهانی آماده کنند چراکه بر اساس این آمارها تولید نفت اوپک در ماه‌های اخیر افزایش یافته به‌طوری‌که مازاد کنونی عرضه اوپک، دست کم در یک دهه اخیر بی‌سابقه بوده است. به گزارش «ایرنا» به نقل از رویترز، تحلیلگران معتقدند، اعضای مهم اوپک شامل عربستان سعودی، عراق، کویت و امارات متحده عربی در ماه‌های اخیر در تلاش برای به‌دست آوردن سهم بازار در آستانه لغو احتمالی تحریم‌های اقتصادی ایران هستند و به همین دلیل تولید خود را افزایش داده‌اند. بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت جهان در اوپک، تقریبا روزانه ۲میلیون بشکه نفت بیش از نیاز بازار تولید و صادر می‌کنند.

بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA)، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (OPEC) در سه ماه نخست سال میلادی جاری ۳۰.۲۷ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده و پیش‌بینی می‌شود، تولید آن در سه ماه دوم، حتی بیش از این نیز افزایش یابد و به حدود ۳۰.۳۶ میلیون بشکه در روز برسد. اوپک در ماه مارس بیش از ۸۰۰ هزار بشکه تولید نفت خود را نسبت به فوریه افزایش داد و ۷۳۰ هزار بشکه بیش از سقف ۳۰ میلیون بشکه‌ای خود نفت تولید کرد. در بین اعضای این سازمان، عربستان بیشترین افزایش تولید را داشت؛ همچنین به گفته‌علی النعیمی، وزیر نفت عربستان، سعودی‌ها با همان شدت در ماه آوریل نفت تولید کرده‌اند. این در حالی است که براساس اعلام سازمان‌های مهم پیش‌بینی‌کننده از جمله اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی، تقاضای نفت اوپک خیلی کمتر از سطح عرضه این سازمان است. تقاضای نفت اوپک به‌طور متوسط در سه ماه نخست امسال ۲۸.۳۴ میلیون بشکه در روز بوده و انتظار می‌رود در سه ماه دوم تنها به ۲۸.۳۷ میلیون بشکه در روز افزایش یابد. در آن صورت مازاد عرضه نفت اوپک در سه ماه نخست امسال به ۱.۹۳ و در سه ماه دوم به ۱.۹۹ میلیون بشکه در روز خواهد رسید که بیشترین مازاد در دست کم یک دهه اخیر است.

در این بین وزیر نفت کشورمان درخصوص تاثیر بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی گفته است که افزایش تولید نفت ایران قیمت نفت را کاهش نخواهد داد چراکه اعضای این سازمان برای نفت ایران جا باز خواهند کرد. اما آمارهای اخیر خلاف این گفته را می‌رسانند.