الهام بادپا (بیتا) تحلیلگر بازارهای جهانی در هفته‌ای که گذشت بهای نفت برنت در ادامه روند صعودی خود متاثر از تشدید تنش‌ها در خاورمیانه، نگرانی از کاهش تولید نفت شیل آمریکا، دلار ضعیف، وجود نشانه‌هایی از بهبود مصرف نفت و کاهش نرخ بهره چین با ثبت ۴۵ درصد رشد نسبت به پایین‌ترین قیمت آن در ماه ژانویه به ۶۵ دلار و بالاترین سطح خود در ۱۹ هفته اخیر رسید و به این ترتیب در آستانه ایستادن بر قله بیستم قرار دارد. در شرایطی پکن تصمیم به کاهش نرخ بهره و ذخیره قانونی بانک‌های تجاری چین گرفت که آمارها از افت تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماه اول سال جاری خبر می‌داد و سیاستگذاران چینی به منظور سامان بخشیدن به اوضاع اقتصادی موجود چاره‌ای جز اجرای سیاست‌های انبساطی نداشتند؛ چراکه چنین عاملی می‌توانست به‌صورت محرکی برای رشد مصرف کالاها همچون نفت عمل کند. از سوی دیگر موضع کاخ سفید مبنی بر اینکه اوضاع یمن همچنان بی‌ثبات بوده و باید اقدامات بیشتری در منطقه انجام شود نیز بر نگرانی‌ها افزود. ازطرفی در هفته گذشته وزیر نفت عربستان سعودی در گفت‌وگو با رویترز به این نکته اشاره کرد که تولید عربستان در ماه آوریل نزدیک به رکورد خود و بالای ۱۰ میلیون بشکه خواهد بود چرا‌که قرار است متناسب با تقاضای مشتریانش (به خصوص در آسیا و به‌ویژه چین) عرضه داشته باشد. این در حالی است که النعیمی در اوایل ماه جاری گفته بود عربستان ۱۰.۳ میلیون بشکه در ماه مارس و بیشتر از ماه پیش از آن تولید کرده که به نظر می‌رسید چنین اقدامی در دفاع از سهم عربستان در مقابل رقبای غیراوپکی از جمله آمریکا انجام شده است.

در این میان مورگان استنلی در تحلیلی با بیان اینکه عربستان سعودی در این چند ماه به تنهایی معادل نیمی از میدان نفتی باکن آمریکا افزایش تولید داشته که به مراتب بالاتر از میزان کاهش در عرضه نفت آمریکا بوده است، نسبت به ادامه روند صعودی تولید این کالای استراتژیک در جهان اظهار نگرانی کرد و هشدار داد افزایش عرضه عربستان می‌‌تواند مهم‌تر از رشد تولید در آمریکا باشد. ناگفته نماند باکن سومین میدان نفتی بزرگ آمریکاست که روزانه نزدیک به ۱.۳ میلیون بشکه نفت عرضه می‌کند.درعین حال بنا بر گزارش آژانس نفت آمریکا (API)، حجم ذخایر آمریکا در هفته گذشته ۵.۵ میلیون بشکه افزایش نشان داده است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) هم در حالی‌که از یک‌سو از کاهش تولید ۱۸ هزار بشکه‌ای نفت در این کشور و رسیدن به ۹.۳۶۶ میلیون بشکه در روز طی هفته گذشته خبر داد، از سوی دیگر اعلام کرد حجم ذخایر آمریکا ۵.۳ میلیون بشکه و بیشتر از حد مورد انتظار افزایش یافته و به‌رقم ۴۸۹میلیون بشکه رسیده است. در این بازه زمانی، ذخایر پایانه کاشینگ اوکلاهاما با ۷۴۰ هزار بشکه افزایش به ۶۲.۲ میلیون و تعداد دکل‌های حفاری در آمریکا با ادامه روند نزولی خود برای بیستمین هفته متوالی به کمترین سطح خود از سال ۲۰۱۰ رسید.

پیش‌بینی موسسات معتبر و اظهار‌نظر تحلیلگران درخصوص بازار نفت

شرکت ریموند جونز پیش‌بینی خود از بهای نفت آمریکا و برنت در سال ۲۰۱۵ را به ترتیب از ۶۲ و ۶۸ دلار به ۵۳ و ۶۱ دلار کاهش داد.

به عقیده نهاد مذکور برای برقراری تعادل در بازار جهانی نفت و اجتناب از بروز مجدد مازاد عرضه لازم است قیمت‌ها برای مدتی طولانی در سطح پایین باقی بمانند. از سوی دیگر موسسه سوسیته جنرال برآورد خود از میانگین نفت برنت و WTI را به ترتیب از ۵۵.۲۱ و ۴۹.۳۴ دلار تا ۵۹.۵۴ و ۵۳.۶۲ دلار افزایش داد.

برخی تحلیلگران بر این عقیده‌اند نه‌تنها هنوز تعادلی در بازار نفت برقرار نشده که بخواهد از قیمت حمایت ‌کند، بلکه حتی ممکن است رشد اخیر بهای کالای مورد ذکر، شرکت‌های نفتی آمریکایی را به افزایش عرضه خود ترغیب کند. تعدادی از تولیدکنندگان هم انتظار دارند قیمت نفت طی پنج سال آینده حدود ۶۰ دلار باقی بماند. همچنین اگرچه ظاهرا قدرت اوپک در رویارویی با بهبود غیرمنتظره تقاضا ضعیف شده چراکه ظرفیت مازاد آن به ۱.۷ میلیون بشکه در سال جاری رسیده است اما هنوز بازار از مازاد عرضه رنج می‌برد و به نظر اوپک میزان تولید کشورهای عضو این سازمان نزدیک به ۲ میلیون بشکه بالاتر از تقاضا در نیمه اول سال جاری خواهد بود.

بازار نفت برنت در هفته پیش‌رو

در شرایطی به‌سر می‌بریم که باوجود مازاد عرضه‌ای که در بازار وجود دارد محرک‌های حمایت‌کننده بهای نفت از جمله بهبود مصرف، ادامه درگیری‌ها در خاورمیانه، استراتژی خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری که نشان‌دهنده انتظار آنها از افزایش قیمت کالای مزبور است، رشد برنامه‌های حمایتی دولت چین، ادغام شرکت‌های نفتی و تغییر روند تولید نفت شیل آمریکا قابل اغماض نیستند و فشار رو به بالایی بر قیمت این کالای استراتژیک وارد می‌سازند.

بااین وجود مساله افزایش تولید نفت در عربستان هم قابل تامل است و در واقع با اینکه به دلیل گمانه‌زنی‌ها از کم شدن تولید نفت شیل آمریکا و کاهش دکل‌های حفاری در این کشور شاهد رشد ۱۸ درصدی بهای نفت از ابتدای ماه آوریل بوده‌ایم اما ممکن است چنین افتی در عرضه با افزایش تولید نفت عربستان سعودی خنثی شود.

نفت برنت در آستانه قله بیستم

نفت برنت در آستانه قله بیستم