شاتا: براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت،معدن و تجارت مبادلات تجاری ایران با ایتالیا با شدت گرفتن تحریم‌های بین‌المللی از حدود ۷ میلیارد دلار به ۵/ ۱ میلیارد دلار رسید. حال با پیشرفت مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ از یکسو و برگزاری نمایشگاه اکسپو میلان ۲۰۱۵ در این دوره زمانی امید به بهبود تراز تجاری در میان مسوولان دو کشور را به وجود آورده است. در این خصوص نیز روز گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار با وزیر محیط‌زیست و حفاظت از پهنه‌های خاکی و دریایی ایتالیا از آمادگی ایران برای توسعه همکاری‌ها به ویژه در بخش صنعت با ایتالیا خبر داد.

محمدرضا نعمت‌زاده با اعلام این خبر افزود: سابقه همکاری‌های شرکت‌های ایتالیایی در زمینه‌های مختلف همچون نفت، گاز، پتروشیمی، انرژی و... با ایران وجود دارد و خرسندیم که این‌گونه روابط را گسترش دهیم. وی گفت: ایران به‌عنوان کشوری که در حال صنعتی شدن است تمایل دارد از تجارب کشورهای صنعتی استفاده کند. وزیر صنعت، معدن وتجارت با اشاره به اینکه می‌توانیم با شرکت‌های ایتالیایی در این زمینه و سایر بخش‌های صنعت خودرو همکاری داشته باشیم، افزود: ایران در زمینه «تولید کاتالیست‌های مناسب خودرو» و «طراحی و ساخت موتور خودرو با حداقل مصرف سوخت و آلایندگی» آمادگی سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌های ایتالیایی را دارد.

وی در ادامه یادآور شد: ما در کشورمان یک مرکزتحقیقات و طراحی موتور خودرو داریم که مجهز به تجهیزات پیشرفته است و با توافقات به‌عمل آمده از نظرات متخصصان ایتالیا بهره خواهیم گرفت. وزیرصنعت، در ادامه با تاکید براینکه تمامی کارشناسان صنعتی ومعدنی ملزم براستفاده از کارگاه‌های آموزشی و سمینارهای تخصصی زیست محیطی هستند، افزود: از همکاری‌های متقابل با کشور ایتالیا در این زمینه‌ها استقبال می‌کنیم. نعمت‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مبادلات تراز تجاری ایران و ایتالیا به‌خاطر مسائل تحریم از ۶ و ۷ میلیارد دلار به ۵/ ۱ میلیارد دلار رسیده و این موضوع به‌طور قطع به ضرر هر دو کشور ایران و ایتالیا به‌عنوان سومین اقتصاد بزرگ اروپایی تلقی می‌شود. وی در ادامه ضمن دعوت برای بازدید از غرفه ایران در اکسپو ۲۰۱۵ گفت: در این نمایشگاه، غرفه ایران همجوار غرفه ایتالیا است و امیدواریم زمینه لازم برای همکاری دو کشور بیش از پیش فراهم شود. در این دیدار

«جان لوکا گالت» وزیر محیط‌زیست و حفاظت از پهنه‌های خاکی و دریایی ایتالیا نیز گفت: این دیدار برای کشور ایتالیا برای رقم زدن آینده بهتر روابط با ایران مهم تلقی می‌شود.

وی در ادامه گفت: خرسندیم که برگزاری اکسپو ۲۰۱۵ میلان در آستانه حصول توافقات هسته‌‌ای در حال شکل‌گیری است و این موضوع را به فال‌نیک می‌گیریم.

به گفته لوکا گالت، ما دراکسپو۲۰۱۵ میلان از غرفه‌های ایران به همراه وزیر صنایع ایتالیا بازدید خواهیم کرد.