گروه خبر: وعده وزیر کشور برای حضور در مجلس و توضیح درباره موضوع «ورود پول‌های کثیف به سیاست و انتخابات» دیروز در شرایطی میسر شد که عبدالرضا رحمانی‌فضلی که تا پیش از این از ارائه «اسناد و مدارک» در این جلسه وعده داده بود، نتوانست مدرکی روشن درباره ورود پول‌های کثیف به سیاست و انتخابات ارائه کند. رحمانی فضلی با «عذرخواهی» از نمایندگان مجلس، رسانه‌ها را مقصر معرفی و آنان را به «تحریف» اظهارات خود درباره ورود پول‌های کثیف به عرصه سیاست که به گفته او، تنها جنبه «هشدارگونه» داشته است، متهم کرد. رحمانی‌فضلی دیروز در شرایطی درباره اظهاراتش آن را «هشداری» توصیف کرد که در روز دوم اسفندماه گذشته و در نشست روسای پلیس مبارزه با مواد مخدر با اشاره به دستگیری باندی که طی دو سال دو هزار میلیارد تومان گردش مالی داشته، با اشاره به نابرابری، شکاف و تبعیض‌ها و اعمال نظر در قدرت‌ها گفته بود: «بخشی از پول قاچاق در حوزه سیاست وارد می‌شود و افراد در قالب انتخابات و... به آن ورود می‌کنند، از این رو، حوزه قدرت آلوده می‌شود و مردم در قالب دموکراسی، اختیار خود را به حاکمیتی تحت عنوان مجلس یا دولت می‌دهند. به‌عنوان مثال وقتی نامزد شورای شهری دو میلیارد تومان خرج می‌کند و وقتی از او پرسیده می‌شود این پول را از کجا آوردی، می‌گویند دوستان کمک کرده‌اند، باید گفت این پول‌های کثیف و قاچاق به همان جا نفوذ کرده؛ بنابراین، می‌گوییم این پول‌ها در همه جا نفوذ کرده و تاثیر خود را گذاشته است.» واکنش‌ها به این اظهارات آنقدر بود که ستاد مبارزه با مواد مخدر سوم اسفندماه گذشته با انتشار اطلاعیه ای، از تحریف و وارونه کردن اظهارات وزیر کشور توسط رسانه‌های معاند و مغرض سخن گفته بود که با حکم به قطعیت، وقوع آنچه وزیر درباره آن «هشدار» داده بود را تحریف کردند. اگرچه وزارت کشور پس از اظهارات وزیر تمام تلاش خود را برای اثبات هشداری بودن سخنان رحمانی‌فضلی به کار گرفت اما نمایندگان مجلس همچنان از وزیر کشور خواستند تا اسناد و مدارک را ارائه کند؛ در همین حال علی لاریجانی رئیس‌مجلس نیز در واکنش به این اظهارنظر خواستار روشن شدن ابعاد ورود پول‌های کثیف به انتخابات شده بود. این واکنش به همراه سایر انتقادها از سوی مجلسی‌ها مبنایی شد برای آنکه وزیر کشور وعده دهد روزی با اسناد و مدارک به مجلس می‌رود. در این میان برخی دولتی‌ها بر اظهارات رحمانی‌فضلی صحه گذاشتند. مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری روزهای آخر فروردین‌در گفت‌وگوی تلویزیونی با اشاره به موضوع پول های کثیف، گفت: «باید تکلیف هزینه‌های انتخابات از نظر قانون و مقررات، نوع نظارت و پیگیری روشن شود.» با این همه اظهارات دیروز وزیر کشور را شاید بتوان یک گام این وزارتخانه به عقب خواند. چه آنکه حالا مخالفان دولت در مجلس اظهارات دیروز وزیر کشور را به‌عنوان سندی بر درست بودن استدلال خود درباره نداشتن مدرک وزیر درباره پول‌های کثیف عنوان می‌کنند. البته رحمانی‌فضلی در ابتدای اظهاراتش اعلام کرده بود که نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس مجلس نوشته و درآن تقاضا کرده است که اگر امکان‌پذیر باشد، جلسه غیرعلنی برگزار شود تا ارقامی که اعلام می‌کند مورد سوء‌استفاده دشمنان واقع نشود؛ موضوعی که با علنی برگزار شدن جلسه از سوی مجلسی‌ها رد شد.

اظهارات وزیر کشور

به هر روی رحمانی‌فضلی دیروز توضیحاتی را ارائه کرد. او با بیان این که بی‌انضباطی مالی یکی از مشکلات کشور است، تاکید کرد: «باید به‌صورت جدی تمام منابع مالی کشور و تمام هزینه‌های کشور را به‌صورت واحد و یکپارچه و نه به‌عنوان یک مساله دولتی؛ بلکه به‌عنوان مساله حاکمیتی و همچنین نحوه گردش مالی کشور را مشخص کرده و نظارت عالیه‌ای بر تمام امور داشته باشیم.» به گزارش خبرگزاری مهر، رحمانی‌فضلی در ادامه این جلسه قصد داشت تا آماری از پولشویی و قاچاق در کشورهای اروپایی و آمریکایی ارائه دهد که مورد اعتراض شدید نمایندگان قرار گرفت تا جایی که با اعلام برخی ارقام پولشویی در سایر کشورها فریادهای نمایندگان در اعتراض بالا رفت. موضوعی که سبب شد محمدحسن ابوترابی که ریاست جلسه را بر عهده داشت، از وزیر کشور بخواهد کمترین مقدار ورود پول کثیف به نهاد قانونگذاری را شفاف اعلام کند. رحمانی‌فضلی نیز با بیان اینکه من توضیح دادم که در آن جلسه به‌عنوان مسوول حوزه مبارزه با موادمخدر هشدار دادم که اگر مواظبت نکنیم، اینها قصد ورود به حوزه قدرت را خواهند داشت، تاکید کرد: «برخی از رسانه‌ها این موضوع مهم کشور را با توجه به عرصه‌های رقابت‌های سیاسی، تحلیل‌های گروهی و مصالح و منافع خود استفاده کرده‌اند.» در همین حال وزیر کشور بار دیگر یادآوری کرد: «در سه ماه اخیر با فردی با ۳۵ سال سن مواجه شدیم که ۵ کلاس سواد دارد و در ظرف دو سال ۲۰۰ تن مواد مخدر جا‌به‌جا کرده، دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان پول در حساب‌های این فرد چرخانده شده؛ حساب‌هایی که مربوط به خودش نبوده است. در همین پرونده ۲۰۰ هزار میلیارد تومان پول در حسابی گردش داده شده که صاحب آن حدود ۶ سال پیش فوت کرده یا پول در حساب بچه‌ای ۶ ساله به گردش افتاده است.» او همچنین گفت: در زمینه قاچاق سوخت سالانه هشت میلیارد دلار پول کثیف وارد عرصه اقتصاد می‌شود.

عذرخواهی رحمانی‌فضلی از نمایندگان

رحمانی‌فضلی با ختم صلوات صحبت‌هایش را به پایان برد و گفت: «به بنده پیشنهاد می‌کنند که بگویم اگر دوستان از صحبت‌های من به دلیل انعکاس بد نشریات و روزنامه‌ها سوء‌تفاهم پیدا کرده‌اند، من از شما از طرف آنها عذرخواهی کنم.»

اعتراضات پلاکاردی پایداری‌ها

با این عذرخواهی اما برخی نمایندگان از جمله برخی نزدیکان به جبهه پایداری رضایت ندادند. پایداری‌ها که این روزها در سوال و تذکر به وزرا پیشتاز بوده‌اند، این‌بار نیز راه اعتراضی جدید خود را تکرار کردند. حمید رسایی بار دیگر با بیان اعتراضات خود روی کاغذ خطاب به ابوترابی نوشته بود: «لطفا بفرمایید آقای وزیر درباره پول‌های کثیف در انتخابات کلی‌گویی نکند، دشمن به اندازه کافی از سخنان ایشان سوءاستفاده کرده است.» روح‌الله حسینیان نیز پس از عذرخواهی وزیر به سمت او رفت و در هنگام گفت‌وگوی وی با وزیر کشور، صداها بالا رفت که نمایندگان چندین‌بار با ختم صلوات قصد داشتند موضوع را فیصله دهند.