اعتدال یک روش مملکت داری است
دنیای اقتصاد- دکتر محمدحسین غیاثی، مدیر هماهنگی طرح‌های سازمان ملی جوانان در دولت هشتم، عضو شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت، رئیس تشکیلات شورای مرکزی انجمن‌های اسلامی دانشجویان و از فعالان دانشجویی دهه 70 است که مدت‌ها خبری از وی در رسانه‌ها نبود و حالا در گفت‌وگویی تفصیلی با خبرگزاری ایسنا از حوادث سال 88 می‌گوید و از وضعیت اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در انتخابات آتی مجلس؛ انتقاداتی هم به دولت تدبیر و امید دارد و توسعه سیاسی را در دولت روحانی طنزی بزرگ می‌داند. بخش‌هایی از این گفت‌وگو به شرح زیر است: غیاثی اظهار کرد: این ادعا که اصلاح طلبان ممکن است حاضر به عبور از روحانی شوند بسیار اشتباه است. اصلاح‌طلبان از روحانی خیلی انتظار فوق‌العاده ندارند و نمی‌خواهند که روحانی برایشان شق‌القمر کند؛ روحانی یک دولت به هم ریخته و درمانده را تحویل گرفت که سازمانش از هم پاشیده بود، اگر بتواند این دولت را مستقر کند و سرجایش بیاورد کار بسیار بزرگی انجام داده است. پیش‌بینی من این است که اصلاح طلبان به انتخاب خود در سال 92 تا آخر افتخار خواهند کرد.
رئیس سازمان ملی جوانان خراسان در دولت اصلاحات با بیان اینکه معتقدم در طول دو، سه سال آینده اصلاح‌طلبان به نقطه جدایی از اعتدال نخواهند رفت، عنوان کرد: اعتدال را یک جریان گسترده‌ اجتماعی با ساختارهای تعریف‌شده نمی‌دانم، بلکه اعتدال یک نوع روش مملکت‌داری است؛ جریان اعتدال با اصلاح‌‎طلبان همچون جریان احمدی‌نژاد با اصولگرایان است؛ همانطور که احمدی‌نژاد با حلقه‌ای از تعداد کم یارانش در دولتش متمرکز عمل می‌کردند، اعتدال‌گرایان را باید چنین تیمی تصور کنیم.
غیاثی درباره ارزیابی خود از وضعیت اصلاح طلبان و شرایط آنان در انتخابات مجلس خاطرنشان کرد: برای پاسخ به این پرسش باید به دو نکته توجه کنیم، اولا ضربه‌ای که احمدی نژاد با نوع عملکرد خود خواسته یا ناخواسته به اصولگرایان زد باعث می‌شود که جریان رقیب اصلاحات در فرایندهای دموکراتیک حالا حالاها بر سر کار نیایند. اما در مورد اینکه اصلاح‌طلبان از این فرصت چگونه استفاده می‌کنند محل تردید است. یعنی راستش تا اینجا من قرینه امیدبخشی ندیده‌ام.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: تاکنون رفتار اصلاح‌طلبان همراه با بیم و امید بوده، نکته امیدوار کننده از این جهت است که جریان‌های اصلاح‌طلبی به سمت تشکل‌یابی و انسجام حرکت می‌کنند؛ اما بخش ناامیدکننده آن است که این جریان دچار تزاحم و تنازع‌های درونی است و اصلاح طلبان نسبت به آسیب‌شناسی شکست‌های قبلی و پیاپی تأمل کافی ندارند. وی خاطرنشان کرد: در واقع اصلاح‌طلبان اکنون از رانت بی‌کفایتی دولت احمدی نژاد بیشتر سود می‌برند تا انسجام درونی خودشان. گمان می‌کنم تا زمانی که اصلاح‌طلبان به سمت یک تشکیلات واحد و فراگیر پیش نروند خطر تفرقه و شکست همواره وجود دارد.
غیاثی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت در انتخابات آینده به جریان اصلاحات بازی خواهد داد یا خودش مستقل عمل خواهد کرد، اظهار کرد: انتخابات مجلس یک انتخابات در شرایط عادی و طبیعی نیست. اولاً ما در شرایط اسفبار بعد از دولت دهم هستیم و ثانیاً ما در شرایطی هستیم که بزرگترین پرونده جمهوری اسلامی در حال فیصله یافتن است و اینها همه در بازی‌های آینده تاثیر می‌گذارد و از آنجا که انتخابات مجلس انتخاباتی است که نظارت ا‌ش استصوابی است، پس نمی‌توانیم بگوییم که بدنه تشکیلات اصلاح‌طلب در رقابت با اصولگرایان چه رفتاری را انجام دهند چون تعیین شرایط بازی دست خودش نیست. بر فرض که اصلاح‌طلبان با حداکثر اتحاد هم وارد شوند هیچ تضمینی وجود ندارد که اکثریت کرسی‌های مجلس را فتح کنند چون به هرحال انتخابات و رأی‌گیری است.