دنیای اقتصاد- قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بین الملل با اشاره به اهتمام دولت برای بهبود فضای کسب و کار و جذب سرمایه‌گذاری، گفت: امسال دولت برای اولین بار بودجه جداگانه به بخش اشتغال تخصیص داده است. به گزارش ایسنا، محمدتقی حسینی در بیست‌وششمین جشنواره امتنان در مشهد، گفت: جایگاه 130 در فضای کسب و کار برای کشور ایران به هیچ عنوان زیبنده نیست. ارتقای کیفیت تولید داخلی منوط به استقلال ملی از تولیدات داخلی است و باید طوری عمل کنیم که اقتصاد ما در برابر تکانه‌‎های موجود مصون بماند که به این منظور تدوین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بسیار هوشمندانه بوده است. وی افزود: گاهی از سیاست اقتصاد مقاومتی به عنوان چند سیاست موقتی برای مقابله با تحریم اقتصادی یاد می‌شود اما این سیاست‌ها امر موقتی نبوده و در هر شرایطی به اقتصاد مقاومتی نیازمندیم زیرا این سیاست‌ها بیانگر چگونگی بنیان گذاری اقتصاد کشور است.
حسینی افزود: در صورتی که بخواهیم در این زمینه پیشرفتی صورت گیرد قطعا کسی جز کارگران و کارفرمایان نمی‌توانند به این امر تحقق بخشند. وی ضمن انتقاد از جایگاه پایین کشور در زمینه فضای کسب و کار در بین سایر کشورهای دنیا، تصریح کرد: تعیین جایگاه کشورها در زمینه فضای کسب و کار به شاخصه‌های متفاوتی مرتبط می‌شود که برخی از این شاخص‌ها در کشور ما دچار مشکلات فراوانی است.pic۱
قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بین‌الملل ادامه داد: از جمله مشکلات این شاخصه‌ها می توان به دریافت مجوز و حمایت از واحدهای تولیدی اشاره کرد و بخش دیگر این مشکلات نیز به مقررات‌زدایی مربوط می‎شود. وی بیان کرد: در زمینه جذب سرمایه‌گذاری تلاش کرده‌ایم تا آنجا که مربوط به وزارت‌خانه بوده است فرآیندها را در حداقل زمان ممکن به اتمام برسانیم و تلاش کرده‌ایم که سرمایه گذار برای سرمایه گذاری احساس امنیت و آرمش داشته باشد.
حسینی همچنین در خصوص فعالیت کارگران خارجی و اتباع بیگانه در کشور، عنوان کرد: نگاه ما به این موضوع باید واقع‌بینانه باشد و به طور جدی باید این موضوع سامان پیدا کند. وی افزود: باید سعی کنیم تا کارگران غیر نظام در جامعه ما اجازه فعالیت نداشته باشند و در حال حاضر اصلا قابل قبول نیست که انبوه کارکنان خارجی بدون مجوز در کشور فعالیت می‌کنند.قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بین‌الملل افزود: باید به کارگران بزرگ خارجی در چهارچوب قوانین خدمات بدهیم و در واقع سیاست‌های ما باید به سمتی حرکت کند که در مواقع لزوم از کارگران مجاز خارجی استفاده کرده و اجازه فعالیت به کارگران غیر مجاز را ندهیم. وی در خصوص اعزام کارگران ایرانی به خارج از کشور، گفت: در این زمینه تاکنون اقدامات خوبی انجام شده و حمایت‌هایی برای آن دسته از نیروهای کار که به صورت صنعتی به سایر کشورها مهاجرت کرده‌اند، صورت می‌گیرد.
حسینی تصریح کرد: با هماهنگی‌های صورت گرفته با ستاد هدفمندی یارانه‌ها مقرر شده یارانه آن دسته از کارگران ایرانی که در کشورهای خارجی فعالیت می‌کنند و دارای کارنامه شغلی هستند، محفوظ بماند. وی از گسترش همکاری با برخی از کشورها برای اعزام نیروهای کار ایرانی خبر داد و افزود: امیدواریم در سال جاری نیروی بیشتری به خارج از کشور اعزام کنیم و حمایت‌های لازم نیز از این نیروها به عمل آید.

ضعف رفتاری بانک‌ها همه بخش‌ها را
زمین‌گیر کرده است
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: ضعف رفتاری بانک‌ها همه بخش‌های اقتصادی کشور را زمین‌گیر کرده است.
حجت‌الاسلام نصراله پژمانفر، با بیان اینکه برخی از مشکلات فضای کسب و کار مربوط به بانک‌هاست، عنوان کرد: متاسفانه بانک‌ها در این مملکت همه‌کاره شده‌اند و قدرت تصمیم‌گیری دارند. وی با بیان اینکه جلسات متعددی با بانک‌ها برای جلب حمایت آن‌ها از بخش صنعت برگزار شده است، تصریح کرد: در حال حاضر ضعف رفتاری بانک‌ها همه بخش ها را زمین‌گیر کرده است.pic۲
پژمانفر با بیان اینکه در حال حاضر بانک‌ها حتی در مسائل واضح و شفاف سنگ‌اندازی می‌کنند، گفت: سیستم بانکی کشور به حدی صاحب اختیار شده که مسیر بخش صنعت را سخت کرده است. وی عنوان کرد: در صورتی که توقع داریم کالاهای تولیدی داخل توان رقابتی با کالاهای وارداتی را داشته باشد باید حمایت‌های لازم را از تولیدات داخلی داشته باشیم، در حال حاضر مشکل اصلی ما تولیدکننده‌ها نیستند بلکه حمایتی است که باید از بخش تولید صورت بگیرد اما در حال حاضر این امر صورت نمی‌گیرد.
نماینده مردم مشهد در خانه ملت به بحث مالیات، قوانین تامین اجتماعی، بانک‌ها و برخی از مشکلات توزیع اشاره کرد و گفت: در این بخش‎ها دچار مشکلاتی هستیم که چرخه تولید را کند کرده است و باید به منظور حمایت از تولید برای حل این مشکلات با مشارکت مردم گام برداریم.
پژمانفر عنوان کرد: امروز ما در شرایط ویژه‌ای هستیم و تمامی تمرکز طرف مقابل بر ورود به فضای اقتصادی کشور ماست. وی افزود: طبیعتا با شرایط موجود لازم است حرکت خود را در مسیر جذب سرمایه گذاری و فعالیت در عرصه کار و تولید مدیریت شده کنیم و در این میان عاملی مهمی که باید به آن توجه کرد، نیروی انسانی است.
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروزه اگر می‌خواهیم از بحران‌ها عبور کنیم باید به نقش نیروی کار، اقتصاد و صنعت توجه داشته باشیم و از این قشر حمایت لازم را به عمل آوریم.