شافعی رئیس ماند
دنیای اقتصاد، زهرا صفدری- انتخابات هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی با حضور 15 عضو هیات نمایندگان برگزار شد و بار دیگر غلامحسین شافعی بر مسند ریاست نشست. جلسه انتخاب هیات رئیسه اتاق بازرگانی استان با حضور تمامی اعضای هیات نمایندگان دوره هشتم اتاق برگزار و غلامحسین شافعی برای دومین دوره متوالی با کسب تمامی 15 رای به عنوان رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی انتخاب شد.
در این جلسه که با به تفاهم رسیدن تمامی اعضای هیات نمایندگان برای انتخاب هیات رئیسه اتاق برگزار شد، هر پنج عضو هیات رئیسه با کسب تمامی آرا انتخاب شدند. براین اساس، غلامحسین شافعی به عنوان رئیس، حسین محمودی خراسانی نایب رئیس اول، سیدحسن حسینی نایب رئیس دوم، محمدرضا توکلی زاده خزانه‌دار و مریم سراج احمدی به عنوان منشی اتاق بازرگانی خراسان رضوی انتخاب شدند.
برای اطلاع از چند و چون ماجرای انتخابات هیات رئیسه اتاق خراسان رضوی با چهار نفر از اعضای هیات رئیسه و یکی از اعضای هیات نمایندگان گفت‌وگو کردیم.

هیات نمایندگان بالاترین رکن اتاق اس
رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» می‌گوید: وفاق بسیار خوبی در میان اعضای هیات نمایندگان اتاق مشهد ایجاد شد و این موضوع نویددهنده این است که این ۱۵ نفر در کنار هم با همدلی کافی در جهت اعتلای اتاق بازرگانی و اقتصاد استان به طور متحد و متفق با یکدیگر برنامه‌ها را پیش ببرند.
غلامحسین شافعی درباره اختلافات اعضای هیات نمایندگان پیش از انتخابات هیات رئیسه، اظهار می‌کند: در هر موضوعی ممکن است اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد و گفت‌وگو، گفتمان و حسن‌نیت می‌تواند نظرها را به هم نزدیک کند که در بین دوستان ما هم یک هفته فرصت برای گفت‌وگو، مذاکره و رسیدن به وفاقی کامل وجود داشت.
شافعی در خصوص زمان آغاز به کار رسمی اتاق در دوره جدید نیز بیان می‌کند: هیات رئیسه از روز انتخاب، به طور رسمی کار خود را شروع کرد و مطابق تقویم سالیانه‌ای که برای جلسات هیات نمایندگان و هیات رئیسه در طول ۱۰ روز آینده تدوین می‌شود، برنامه کار اتاق در برگزاری جلسات تا پایان سال مشخص می‌شود.
رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی می‌افزاید: هیات نمایندگان بالاترین رکن اتاق است. سیاست‌های کلی اتاق بازرگانی توسط اعضای هیات نمایندگان تصویب شده و هیات رئیسه مصوبات هیات نمایندگان را دنبال می‌کند. براساس قانون، هیات نمایندگان یکبار در ماه و هیات رئیسه دو بار در ماه تشکیل جلسه می‌دهند که البته بسته به برنامه‌هایی که لازم است در این دو هیات مطرح شود، ممکن است جلسات فوق‌العاده‌ای نیز برگزار شود.pic1
شافعی ادامه می‌دهد: کمیسیون‌های اتاق استان‌ها نیز متعاقب تشکیل کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی کشور و پس از انتخابات هیات رئیسه اتاق ایران تشکیل می‌شود.
رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی در پاسخ به «دنیای اقتصاد» درباره کاندیداتوری وی برای ریاست مجدد در اتاق ایران، می‌گوید: هنوز فرصت زیادی تا انتخابات اتاق ایران وجود دارد اما آنچه مشخص است من هم در بین کاندیداهای ریاست اتاق بازرگانی ایران خواهم بود.

اختلاف سلیقه در بین اعضا،
امری طبیعی استpic۲
نایب رئیس دوم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: پیش از این هم گفته بودم هیاهویی که در بیرون اتاق استان وجود دارد، در خود اتاق نیست و عملکرد اعضای هیات نمایندگان در انتخابات هیات رئیسه نشان داد که اعضا به همدلی رسیده‌اند.
سیدحسن حسینی می‌افزاید: امیدواریم خروجی اتاق بازرگانی مثبت باشد چون اتاق وظایفی را در برابر ذی‌نفعان خود در بخش‌های مختلف بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی به عهده دارد و اعضای هیات نمایندگان به عنوان ارکان اصلی اتاق، با یک جمع‌بندی و همدلی مطلوب بتوانند در سالی که همدلی و همزبانی هم نام گرفته و نمونه آن در اتاق استان تحقق یافته است، برنامه‌ها را به نحو مطلوبی اجرا کنند.
حسینی خاطرنشان می‌کند: با وجود اختلاف نظرها و اختلاف سلیقه‌هایی که در بین اعضای اتاق استان وجود داشته و امری طبیعی و لازم است، امیدواریم اتاق خراسان با توجه به جایگاه خاصی که شافعی در کشور دارد، در آینده بتواند یکی از اتاق‌های پیشتاز ایران باشد.
نایب رئیس دوم اتاق استان گمانه‌زنی خود درباره احتمال انتخاب شافعی در اتاق ایران را اینگونه بیان می‌کند: گمان می‌کنم با توجه به اینکه شافعی کارنامه خوبی از عملکرد خود داشته و متعلق به بخش خصوصی است و در دوره قبل هم که رئیس اتاق ایران بوده، مسئولان و دیگر اعضای اتاق‌های کشور نسبت به وی شناخت پیدا کرده‌اند، این شانس وجود دارد که باز هم کرسی ریاست اتاق ایران به وی تعلق بگیرد.

دلیل انتخاب شافعی،
لیاقت و صلاحیت اوست
خزانه‌دار اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز می‌گوید: اینکه همه اعضای هیات رئیسه به اتفاق آرا انتخاب شدند تنها در این دوره اتفاق افتاده و این نشان می‌دهد راز همدلی و همزبانی کارساز شد. در هفته گذشته نیاز بود که اختلافات موجود بین اعضا با تعامل و مذاکره بیشتر رفع شود که خوشبختانه با نتیجه بسیار خوبی برای انتخابات هیات رئیسه همراه بود.pic۳
محمدرضا توکلی‌زاده درباره ترکیب اعضای هیات رئیسه اتاق استان اظهار می‌کند: به نظر من ترکیب اعضای هیات رئیسه بسیار خوب است و همه ما امیدواریم انتخاب شافعی در اتاق بازرگانی استان در انتخابات هیات رئیسه اتاق ایران تاثیرگذار باشد. دلیل انتخاب شافعی برای ریاست اتاق استان، حضور او در انتخابات اتاق ایران نیست بلکه لیاقت، صلاحیت و اصلح بودنش موجب این انتخاب شد. شافعی باید در ابتدا رئیس اتاق مشهد باشد تا در انتخابات اتاق ایران هم کاندیدا شود.

کسی مخالف ریاست شافعی نبود
منشی هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضویpic۴
می‌گوید: انتخابات هیات رئیسه اتاق استان به نحو خوبی
برگزار شد و خوشبختانه
بدون هیچ تنش و اختلافی، همه با تفاهم رای دادند و اعضای هیات رئیسه تعیین شدند.
مریم سراج احمدی می‌افزاید: شافعی در بین گزینه‌های موجود، نمره بیشتری می‌گرفت و کارنامه و رزومه قبلی وی در اتاق ایران در کنار تعداد آرای انتخابات هیات نمایندگان اتاق استان نشان از شایستگی‌اش بود و هیچ کس با ریاست وی مخالفتی نداشت.

برخی‌ها برای انتخابات هیات رئیسه
از خودگذشتگی داشتندpic5
یکی دیگر از اعضای هیات نمایندگان اتاق استان به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: به نظر من بسیاری از دوستان ما در اتاق بازرگانی برای رسیدن به این همدلی و در جهت رفع مشکلات اقتصادی استان و تحقق خواسته‌های فعالان بخش خصوصی در این زمینه از خودگذشتگی کردند.
علی اصغر پورفتح اله می‌افزاید: امیدوارم با همیاری و همکاری همه اعضا شاهد اجرای برنامه‌های هر دو گروه حاضر در اتاق باشیم و به طور قطع همه اعضا به دنبال این هستند که در فضای دوستی و همکاری و با وحدت و همدلی نسبت به اجرای برنامه و تعهداتی که مطرح کردند، اقدام کنند.
پورفتح اله یادآور می‌شود: یکی از دلایل انتخاب شافعی به عنوان رئیس اتاق استان، حفظ کرسی ریاست اتاق ایران است و امیدواریم با توجه به شایستگی و توانمندی‌های وی، در انتخابات اتاق کشور هم بتوانیم کرسی موجود را حفظ کنیم.