تاثیر لغو تحریم‌ها بر اقتصاد و صنعت سیمان کشور

مهندس‌اسدالله نیکفر مدیر عامل سیمان خوزستان بدون تردید یکی از مهم‌ترین متغیر‌های کنونی اثرگذار سیاسی بر اقتصاد ایران، مذاکرات هسته‌ای با کشورهای ۱+۵ است. از این‌رو چالش‌های فراروی تحریم‌های همه‌جانبه علیه اقتصاد ایران موجب شده است اقتصاد ایران به هر تحولی در زمینه این مذاکرات واکنش نشان دهد‌. در این رابطه می‌توان به تحریم‌هایی که طی سال‌های گذشته توسط گروه ۱+۵ به سرکردگی ایالات متحده آمریکا علیه ایران وضع شده و در سال‌های اخیر شدت یافته است، اشاره کرد.

خوشبختانه تدابیر هوشمندانه داخلی باعث تغییر طرف‌های تجاری شده و با ورود بعضی واسطه‌ها، مشکلات تجارت بین‌الملل تا حدودی کاهش یافته است و از سوی دیگر برخی از کالاهای وارداتی نیز توسط شرکت‌های داخلی تولید شده‌اند و اقتصاد کشور در مقابل این تهدیدها تا حدودی مقاوم شده است.

آثار منفی تحریم‌های اقتصادی

تحریم‌های اولیه یکجانبه اقتصادی کشور‌های ۱+۵ علیه ایران و تحریم‌های ثانویه سازمان ملل، اثرات مخربی را بر واردات مواد اولیه و کالاهای سرمایه‌ای وارد کرده و منجر به کاهش تولید و افت کیفیت محصول و افزایش نرخ بیکاری در کشور شده است.

از دیگر آثار منفی این تحریم‌ها بر اقتصاد کشور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- کاهش صادرات محصولات نفتی و غیر نفتی.

- فشار بر سیستم بانکی و اقتصادی کشور.

- رکود ساخت‌وساز و کاهش سرمایه‌گذاری در صنعت و زیرساخت‌های اساسی.

- افزایش قیمت تمام شده خرید ماشین‌آلات و تجهیزات و سایر اقلام وارداتی.

- اثرات شدید و مخرب روانی بر فضای اجتماعی و سیاسی کشور.

- کاهش ارزش ریال و افزایش تورم و بالطبع کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان.

لغو تحریم ها و اثرات آن بر صنعت سیمان

۱ - کاهش قیمت تمام شده تولیدات داخلی: مشکلاتی که به‌واسطه اعمال تحریم‌ها در تامین قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنایع وجود داشته و دارد باعث شده تا قیمت تمام‌شده محصولات افزایش یابد‌. در این راستا صنعت سیمان نیز متاثر از تحریم‌ها مجبور به تامین قطعات با قیمت گزاف و تحمل ریسک به دلیل خرید از واسطه‌ها به صورت نقدی بوده است.

بالطبع رفع تحریم‌ها و تسریع در تامین اقلام مورد نیاز بدون واسطه با بهای پایین‌تر و کیفیت بهتر، اثر مستقیمی بر کاهش بهای تمام شده محصولات تولیدی خواهد داشت.

۲ - رشد پروژه‌های عمرانی: طی سال‌های اخیر به‌دلیل توقف پروژه‌های عمرانی، سرانه مصرف سیمان در کشور، روند نزولی داشته است. عدم تناسب عرضه و تقاضای سیمان منجر به افزایش موجودی کلینکر تولیدی در کارخانه‌های سیمان شد، به طوری که این موجودی در پایان سال ۹۳ بالغ بر ۱۴ میلیون تن شده و اغلب کارخانه‌های سیمان کشور را با رکود در فروش محصول روبه‌رو کرده است.

از آنجا که تحریم‌ها، تاثیر مستقیمی بر زیرساخت‌های اقتصادی کشور دارد لغو آن منجر به راه‌اندازی پروژه‌های جدید و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام زیربنایی می‌شود. تحقق این موضوع در بسیاری از صنایع به خصوص صنعت سیمان تاثیرات بسزایی خواهد داشت و موجبات رونق را در ساخت و ساز فراهم خواهد کرد.

۳ - افزایش صادرات سیمان: در حال حاضر مهم‌ترین مشکل در امر صادرات سیمان و کلینکر نبود کانال‌های امن انتقالات ارزی و مالی برای معاملات صادراتی است، به طوری‌که امکان گشایش اعتبارات اسنادی از طرف خریداران خارجی وجود ندارد و صادرات به صورت ریالی و از طریق واسطه‌ها به شکل غیرمتعارف انجام می‌شود که از یکسو باعث عدم ورود ارز به کشور شده و از سوی دیگر، صادرکنندگان به علت وجود واسطه‌های داخلی و خارجی قسمتی از سود حاصل از صادرات را از دست می‌دهند.

بدیهی است، بارفع تحریم‌ها مبادلات پولی و انتقال ارز شرایط بهتری را خواهد داشت، زیرا بانک‌ها که نقش اصلی را در انتقالات ارزی دارند به شرایط طبیعی بر‌می‌گردند و مصرف‌کنندگان نهایی محصولات صادراتی با ریسک کمتری وارد معاملات تجاری با شرکت‌های سیمانی خواهند شد.

همچنین با انجام معاملات صادراتی با روال عادی بانکی ریسک صادرکنندگان از بابت نحوه معاملات فعلی منتفی خواهد شد.