به دنبال تداوم حملات و تجاوزهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان تحت عنوان «توفان قاطعیت» به یمن، روزنامه «الاخبار» چاپ لبنان در گزارشی به تحلیل پشت پرده حمله عربستان به یمن پرداخت و آن را طرحی کاملا سعودی- آمریکایی توصیف کرد. به نوشته این روزنامه با شدت گرفتن تحولات، سعود الفیصل، وزیر امور خارجه سعودی درخواست دیدار با محمد جواد ظریف را داد، اما ایران اعلام کرد که پیش از آتش بس در یمن هیچ دیداری صورت نخواهد گرفت. روزنامه الاخبار لبنان حمله عربستان به یمن را طرحی از جانب آل سعود برای به چالش کشیدن ایران در منطقه دانست. نویسنده این گزارش در ادامه نوشت: «نزدیک شدن ناوهای ایران به سواحل یمن، حرکت ارتش و نیروهای انصارالله به سوی تنگه باب المندب و نفوذ یمنی‌ها به عمق خاک عربستان، آل سعود را به پذیرش توافق توقف تجاوز علیه یمن چهار هفته بعد از شروع حملاتش مجبور کرد.»

به گزارش «خبر آنلاین» روزنامه الاخبار در شماره روز سه‌شنبه خود با اشاره به پشت پرده‌های تجاوز آل‌سعود علیه یمن به نقل از منابع عربی نزدیک به تصمیم‌سازان «توفان قاطعیت» تاکید کرد که این توفان دست پختی صددرصد سعودی - آمریکایی است و سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تنها ۶ ساعت پیش از شروع آن مطلع شدند. این روزنامه لبنانی افزود: «سعودی‌ها ابتدا از سران این کشورهای عربی فقط حمایت مادی را خواستار شدند و موافقت کشورهایی مانند مصر، ترکیه، پاکستان، سودان و اردن را بدون اشاره به جزئیات توفان قاطعیت تلفنی اخذ کردند.»

از سوی دیگر اخبار درز یافته از خاندان پادشاهی سعودی حاکی است محمد بن سلمان، پسر پادشاه و وزیر دفاع، بازیگر اصلی تجاوز علیه یمن است و سعودی‌ها دو ماه پیش و بعد از مشورت با آمریکایی‌ها برای تجاوز علیه یمن تصمیم گرفته‌اند. اما پس از این تحولات در حوزه دیپلماتیک، گفت‌وگوی داغی بین هیاتی از انصارالله با سفیر روسیه در صنعا صورت گرفت که به عامل اصلی فعال شدن کانال‌های دیپلماتیک بین واشنگتن و مسکو و بین عمان و ریاض منجر شد. هیات انصارالله خطاب به سفیر روسیه تاکید کرد: «صبر ما لبریز شده و پاسخ به تجاوز سعودی‌ها بسیار نزدیک است.»

الاخبار نوشت: «در نتیجه این تماس‌ها، سعود الفیصل و محمد بن نایف، وزیران خارجه و کشور عربستان با سفیر جمهوری اسلامی ایران در ریاض دیدار و تمایل خود را برای گفت‌وگو با ظریف به او ابلاغ کردند.» این روزنامه لبنانی افزود: «سعود الفیصل ابراز تمایل شدیدی کرد تا با وزیر امور خارجه ایران ملاقات کند و محمدبن نایف نیز خواستار همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم شد و حتی گفت که یمن نسبت به عربستان به مثابه افغانستان برای ایران است.» الاخبار تاکید کرد: «پاسخ‌های ایران روشن بود، هیچ دیداری بین سعود الفیصل با ظریف قبل از آتش بس و توقف تجاوز علیه یمن صورت نخواهد گرفت.»

مطابق آنچه در این گزارش نوشته شده است براساس توافق بین روسیه، آمریکا، ایران، عمان و سعودی‌ها بمباران موسسات غیرنظامی، زیرساخت‌ها و کشتار غیرنظامیان باید با فوریت متوقف شود اما این توافق یک شکست تاریخی برای طرف سعودی بود. بنابراین سعودی‌ها با توسل به مرحله « بازگشت امید» که امروز جریان دارد اهداف سیاسی و نظامی خود را دنبال کرده‌اند تا به‌زعم خود هم از فشارهای بین‌المللی بکاهند و هم به حملات نظامی همه‌جانبه علیه یمن ادامه دهند.