سلطه رکود بر بازار

گروه خودرو: در دومین هفته اردیبهشت‌ماه بازار خودرو همچنان در رکود شدیدی به سر می‌برد. رکودی که تغییرات احتمالی آینده خودرو نیز نتوانسته در آن جنب و جوشی ایجاد کند؛ به‌طوری‌که هیچ‌گونه خرید و فروشی در آن صورت نمی‌گیرد. به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، بخشی از این رکود فصلی است و هرساله بازار با این موضوع مواجه است، اما بخش دیگری از رکودی که به کاهش بسیار زیاد خریدوفروش خودرو منجر شده ناشی از انتظار کاهش قیمت از سوی مشتریان به دلیل تفاهم هسته‌ای است. مردم در حالی خوش‌بین از توافق صورت گرفته خرید را به آینده نزدیک موکول کرده‌اند که احتمال افزایش قیمت خودرو در هفته‌های آینده توسط شورای رقابت نیز آنها را راغب به خرید خودرو نکرده است.

فعالان بازار تاکید می‌کنند بسیاری از مشتریان به دلیل بالا رفتن یکباره قیمت‌ها در سال‌های گذشته توان و قدرت خرید ندارند به همین دلیل حالا با توافق اولیه صورت گرفته و شنیدن خبر لغو تحریم‌ها انتظار کاهش قیمت دارند. به عقیده آنها مشتریان با قیمت‌های فعلی حاضر به خرید خودرو نیستند چه برسد به آنکه قیمت‌ها افزایش پیدا کند. این در حالی است که محسن صالحی نیا، معاون وزیر صنعت نیز درباره عدم افزایش قیمت خودرو قولی به مشتریان نداد و نهاد تصمیم‌گیر در این زمینه را شورای رقابت دانست.

هر چند خودروسازان درخواست خود را ارائه کرده‌اند و به‌صورت مستمر پیگیر موضوع افزایش قیمت هستند، اما فعالان بازار خودرو معتقدند در صورت افزایش، رکود بازار بیشتر خواهد شد و مردم قهر جدی با بازار خودرو خواهند داشت.

توقف قیمت خودروهای داخلی

اما به سراغ بازار خودرو برویم و ببینیم قیمت‌ها در هفته جاری و در مقایسه با هفته گذشته چه افت‌و‌‌خیزی را تجربه کرده‌اند. هر چند بازار خودرو در رکود به سر می‌برد، اما روزهای باثباتی را دنبال می‌کند. آن طور که فعالان بازار عنوان می‌کنند، در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ بدون تغییر قیمتی نسبت به هفته‌های گذشته قیمتی برابر با ۳۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و پژو ۲۰۶ صندوقدار در مدل V۸ نیز با افزایش ۱۰۰ هزار تومانی هم‌اکنون قیمتی برابر با ۳۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله می‌شود. این در حالی است که پژو ۴۰۵ و پارس با افزایش قیمت روبه‌رو شده است. پژو ۴۰۵ در مدل SLX قیمتی برابر با ۳۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دارد که این موضوع از افزایش ۳۰۰ هزار تومانی قیمت این خودرو در مقایسه با هفته گذشته حکایت دارد. پژو پارس نیز در تمام مدل‌های خود بدون تغییر قیمت ثبات خود را در بازار حفظ کرده است؛ به‌طوری‌که مدل فول آن در حال حاضر قیمتی برابر با ۳۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دارد.

از سوی دیگر اما سمند LX بدون تغییر قیمت خاصی نسبت به هفته گذشته، در حال حاضر ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و سورن نیز همچنان ۳۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. اما رانا که در هفته‌های گذشته افت قیمتی را تجربه کرده بود در این هفته ثبات قیمتی خود را حفظ کرده و هم‌اکنون با ۳۳ میلیون تومان قیمت در بازار خرید و فروش می‌شود.

بازار خودروهای سایپا نیز تغییر قیمتی خاصی را تجربه نکرده است و آنگونه که فعالان بازار می‌گویند خودرو تیبا بدون تغییر نسبت به هفته گذشته با قیمتی برابر با ۲۴ میلیون و ۹۰۰ هزار معامله می‌شود. سراتو مدل دنده‌ معمولی دیگر محصول سایپاست که روزهای باثباتی را سپری می‌کند و هم‌اکنون با قیمت ۷۶ میلیون خرید و فروش می‌شود، اما سراتو مدل اتومات آن همانند هفته‌های پیش با افت قیمت مواجه شده است به‌طوری‌که این خودرو با افتی ۵۰۰ هزارتومانی نسبت به هفته گذشته در حال حاضر ۹۳ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

آنگونه که از بازار پراید خبر می‌رسد این خودرو روزهای باثباتی را در بازار دارد؛ به‌طوری‌که نمایشگاهداران پایتخت تاکید می‌کنند که همه مدل‌های آن بدون تغییر قیمتی در بازار موجود هستند؛ به‌طوری‌که پراید مدل ۱۳۱ در حال حاضر ۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. پراید ۱۱۱ نیز با قیمت ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در بازار موجود است. پراید مدل ۱۳۲ نیز هم‌اکنون با قیمت۲۰میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

بازارتندر-۹۰ نیز در هفته جاری با کمی افت و خیز همراه بوده است به‌طوری‌که این خودرو در مدل E۲ ۵۰۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است تا قیمت آن به ۴۵ میلیون تومان برسد. این در شرایطی است که مدل اتومات تندر-۹۰ بدون تغییر قیمت در حال حاضر ۵۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. پارس تندر هم بدون تغییر قیمت خاصی در هفته جاری، ۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

وارداتی‌ها در آستانه کاهش قیمت

از بازار خودروهای وارداتی نیز آنگونه که خبر می‌رسد قیمت‌ها با افت یک میلیون تومانی در برخی از خودروها روبه رو بوده است به‌طوری‌که در حال حاضر سوناتا با کاهش یک میلیون تومانی هم‌اکنون قیمتی برابر با ۱۷۲ میلیون تومان دارد و هیوندای توسان نیز با همین میزان افت ۱۵۷ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود، اما دیگر مدل هیوندای به نام النترا بدون تغییر قیمتی برابر با ۱۲۴ میلیون تومان است. محصولات کیاموتورز نیز بدون تغییر قیمتی در بازار موجود هستند و هم‌اکنون اپتیما با قیمتی برابر با ۱۵۸ میلیون تومان به فروش می‌رسد و سراتو نیز ۱۲۳ میلیون تومان قیمت دارد. همچنین اسپورتیج نیز با قیمتی معادل ۱۵۹ میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود.

به گفته فعالان بازار، در بین محصولات تویوتا نیز کمری قیمتی برابر با ۱۸۲ میلیون تومان دارد و یاریس‌هاچ‌بک هم ۱۰۸ میلیون تومان به فروش می‌رسد. همچنین لکسوس RX در حال حاضر ۵۹۰ میلیون تومان قیمت دارد. برای خرید تویوتا در مدل R۴ نیز هم‌اکنون باید ۲۱۶ میلیون تومان هزینه کرد.