چند روزی است که کشور عراق مرز پرویزخان را به روی مصنوعات پلاستیک بسته است. حکومت مرکزی عراق تعرفه‌های گمرکی را که ۵ درصد بود، برای پلاستیک به ۱۵ درصد افزایش داده اما عبور کامیون‌ها نشان می‌دهد ظاهرا این مشکل تا حدودی حل شده است. طی چند روز اخیر، افزایش تعرفه ها، مشکلات استاندارد و اعتصاب بونکرهای سیمان، مشکلات بسیاری را برای ورود کالاهای پلاستیکی به کشور عراق ایجاد کرده است. رئیس کمیسیون صادرات انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران از اهتمام این کمیسیون برای پیگیری موضوع خبر داد. به گزارش روابط عمومی انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران، سعید ترکمان رئیس کمیسیون صادرات این انجمن درباره مشکلات اخیر به وجود آمده در مرز عراق برای ورود کالاهای پلاستیکی به این کشور، گفت: چند روزی است که کشور عراق مرز پرویزخان را به روی مصنوعات پلاستیک بسته است. حکومت مرکزی عراق تعرفه‌های گمرکی را که ۵ درصد بود، برای پلاستیک به ۱۵ درصد افزایش داده اما عبور کامیون‌ها نشان می‌دهد ظاهرا این مشکل تا حدودی حل شده است. مرز پرویز خان در اقلیم کردستان تنها مرزی در کشور عراق بود که تعرفه واردات پلاستیک را از ۵ به ۱۵ درصد افزایش نداده بود. وی ادامه داد: در حال حاضر بر اساس اخبار موجود، دو روایت وجود دارد؛ یکی اینکه تنها مرزی که با تعرفه ۵ درصد اجازه ورودکالاهای پلاستیکی را می‌داد بسته شد و روایت دوم این است که در چند روز اخیر شرکت‌های بازرسی کالا بر خلاف قواعد بین‌المللی بازرسی پس از ارائه گزارش در مرز به بهانه‌های واهی از ورود ماشین‌های دارای مجوز ممانعت می‌کند و این موضوع تنها برای کالاهای پلاستیکی رخ داده است. ترکمان گفت: این مساله چند روزی است که دغدغه افرادی شده که به کشور عراق صادرات داشته و ماشین‌های آنها پشت مرز منتظر مانده‌اند. ترکمان توضیح داد: روند کار این گونه است که شرکت‌های بازرسی بین‌المللی با رجوع به کارخانه‌ها برای محصولات پلاستیکی تولید شده در انبار، گواهی صادر کنند. پس از این کار آنها با هماهنگی دفاتر مستقر خود در مرزها اجازه خروج کالا را از کشور می‌دهند. وی در همین خصوص ادامه داد: اکنون این شرکت‌های بازرسی ادعا می‌کنند که اداره استاندارد عراق به ما گفته است شما بخشی از کالاهایی را که تایید کرده‌اید -به‌ویژه برخی از صنایع پلاستیکی- با قوانین استاندارد مطابقت ندارد. این بازی‌ است که شرکت‌های بازرسی راه انداخته و موجب تجمع کامیون‌ها شده‌اند. وی با اظهار اینکه این مسائل موجب شده مشتریان عراقی سراغ رقبای ایران بروند، گفت: از سوی دیگر هم مشتریان عراقی سفارش‌ها را تحویل نگرفته و شروع به لغو آنها کرده‌اند. ترکمان گفت: در حال حاضر یک شرکت بازرسی بین المللی بررسی‌هایی را انجام داده و به برخی از محصولات پلاستیکی به صورت سلیقه‌ای و نه منسجم، اجاز ه عبور از مرز پرویزخان را داده‌اند. مرز پرویزخان در حال حاضر باز شده است اما مشکل اعمال سلیقه در مورد استاندارد کالاهای پلاستیکی همچنان پابرجا است که این مساله موجب التهاب بازار محصولات پلاستیکی می‌شود و فرصت ایجاد شده برای کالاهای ایرانی در عراق را به خطر می‌اندازد.

ترکمان با بیان اینکه مسوولان ایرانی عنوان کرده‌اند که بخش خصوصی پیگیر موضوع باشد گفت: اداره استاندارد عراق هر گونه تغییر در پارامترهای محصولات پلاستیکی را رد کرده و این را ترفند شرکت‌های بازرسی بین‌المللی دانست که این ادعا را از طرف مسوولان عراقی عنوان می‌کنند.

وی در پایان اظهار کرد: هنگامی که پتروشیمی‌ها در داخل به بی‌ثباتی مواد اولیه پلیمری برای سود بیشتر اقدام می‌کنند، عجیب نیست که کشور عراق نیز از آنها الگو بگیرد و بخواهد از این بی ثباتی استفاده کند.