گروه بازار پول: روز یکشنبه، در نخستین روز کاری هفته، دلار در بازار آزاد با قیمت ۳۳۴۵ تومان معامله شد تا دومین روز ثبات قیمت‌ها و سومین روز ثبت قیمت نهایی ۳۳۴۵ تومان برای شاخص بازار ارز رقم بخورد. دلار در شرایطی با این قیمت به فروش رسید که به واسطه افزایش قیمت درهم و معاملات فردایی با قیمت بالاتر، انتظار برای افزایش قیمت وجود داشت؛ اما عرضه دلار از سوی بازیگر رسمی مانع اثرگذاری فردایی‌های بازار شد. همچنین روز گذشته قیمت سکه به واسطه افت قیمت اونس جهانی در آخر هفته گذشته ۸ هزار تومان کاهش یافت و به ۹۵۰ هزار تومان رسید. به این ترتیب ۱۳اردیبهشت سال ۹۴ روز کم‌نوسانی برای دلار بود. شاخص بازار ارز در ابتدای فعالیت بازار در ساعت ۱۱ با قیمت ۳۳۴۰ تومان به فروش رسید که ۵ تومان کمتر از قیمت نهایی روز پنج‌شنبه بود. دلار در طول فعالیت بازار در روز گذشته در بازه قیمتی ۳۳۳۵ تا ۳۳۴۵ تومان قیمت‌گذاری شد؛ اما در نهایت با ۳۳۴۵ تومان به‌کار خود پایان داد. همچنین روز گذشته یورو با ۳۰ تومان افزایش به قیمت ۳۷۶۰ تومان رسید، گرچه پوند با ۷۵ تومان کاهش به قیمت ۵۰۶۰ تومان رسید.

خنثی‌سازی روند

روند فعالیت بازار ارز در روز گذشته را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد. در بخش نخست، بازار آماده افزایش قیمت دلار بود و دو عامل «افزایش قیمت درهم» و «افزایش معاملات ارز به صورت فردایی با قیمت بالاتر» بازیگران اصلی این بخش فعالیت بازار ارز بودند. به گفته فعالان بازار این دو عامل در بازار موجب شد تا دلار آماده افزایش قیمت شود و زمزمه افزایش قیمت‌ها در میان فعالان غیررسمی افزایش یابد. ولی عامل تاثیرگذار بعدی در روند فعالیت بازار ارز در دومین روز هفته ایفای نقش از سوی بازیگر بازارساز رسمی در بازار در راستای کنترل قیمت‌ها بود، به طوری که همزمان با افزایش معاملات ارز به‌صورت فردایی با قیمت بالاتر، بازیگر رسمی عرضه ارز در بازار را افزایش داد. این اقدام موجب کنترل قیمت در بازار شد و در نهایت دلار روی قیمت ۳۳۴۵ تومان ثابت باقی ماند. اما روز یکشنبه چنان‌که اشاره شد قیمت پوند در بازار با ۷۵ تومان کاهش به ۵۰۶۰ تومان رسید. علاوه‌بر این بانک مرکزی نیز روز گذشته قیمت پوند رسمی را

۸۱ تومان کاهش داد و ۴۲۹۴ تومان اعلام کرد. فعالان بازار دلیل اصلی این افت قیمت را کاهش ارزش شاخص پوند در مقابل شاخص دلار در بازارهای جهانی عنوان می‌کردند.

فشار اونس بر سکه

روز گذشته سکه در بازار روند نزولی را تجربه کرد و در ابتدای فعالیت بازار در ساعت ۱۱ با ۳ هزار تومان کاهش در مقایسه با قیمت نهایی هفته گذشته با قیمت ۹۵۵ هزار تومان به فروش رسید. قیمت سکه روز گذشته در بازه قیمتی ۹۴۸ تا ۹۵۵ هزار تومان در نوسان بود؛ اما در نهایت در ساعت ۱۵ به قیمت ۹۵۰ هزار تومان رسید. این موضوع نشان‌دهنده کاهش ۸ هزار تومانی قیمت سکه در مقایسه با قیمت نهایی پنج‌شنبه هفته گذشته است. فعالان بازار دلیل اصلی این افت قیمت را کاهش قیمت اونس جهانی در بازار در روز جمعه می‌دانند. روز جمعه قیمت اونس در بازارهای جهانی به ۱۱۷۷ دلار رسید؛ اما با توجه به تعطیل بودن بازار سکه در روز شنبه، این کاهش قیمت اونس تاثیر خود در بازار سکه را روز یکشنبه گذاشت. همچنین روز گذشته قیمت نیم سکه ۵ هزار تومان کاهش یافت و به ۵۰۰ هزار تومان رسید. ربع سکه نیز با کاهش ۸۰۰۰ تومانی ۲۷۷ هزار تومان به فروش رسید. سکه‌های ربع و نیم، روز پنجشنبه به مناسبت روز پدر با افزایش تقاضا روبه‌رو شده بودند.

روز نافرجام فردایی‌ها

روز نافرجام فردایی‌ها