گروه بازرگانی: مدیرعامل مجمع ملی کشاورزان خبره با بیان اینکه نرخ خرید تضمینی گندم همان ۱۱۵۵ تومان مصوب دولت است، گفت: در دو روز آغاز فصل برداشت این محصول با قیمت ۱۱۵۰ تومان از گندمکاران خریداری شد که با اصلاح قیمت از سوی دولت نرخ به ۱۱۵۵ تومان بازگشت. علی خان‌محمدی، مدیرعامل مجمع ملی کشاورزان خبره کشور به خبرگزاری فارس گفت: قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان‌هایی که برداشت گندم در آنها آغاز شده است، هم اکنون مطابق نرخ مصوب دولت یعنی ۱۱۵۵ تومان است.

وی افزود: به گفته گندمکاران با آغاز فصل برداشت گندم دولت در ابتدا و آن هم به مدت دو روز با نرخ ۱۱۵۰ تومان یعنی ۵ تومان کمتر از نرخ مصوب اقدام به خرید گندم کرد، ولی بعد از دو روز قیمت اصلاح و گندم با نرخ ۱۱۵۵ تومان از کشاورزان خریداری شد.

مدیرعامل مجمع ملی کشاورزان خبره کشور تصریح کرد: مابه‌التفاوت خرید گندم در آن دو روز به حساب کشاورزان واریز شده است.

براساس این گزارش دولت در مهرماه سال ۹۳ نرخ خرید تضمینی گندم معمولی را ۱۱۵۵ تومان و نرخ خرید تضمینی گندم دوروم را ۱۱۸۸ تومان اعلام کرده بود که این نرخ در مصوبه جدید که در ۲۶ فروردین(در فصل برداشت گندم) از طریق روزنامه رسمی کشور منتشر شد با ۵ تومان کاهش ۱۱۵۰ تومان گندم معمولی و ۸ تومان کاهش قیمت گندم دوروم ۱۱۸۰ تومان اعلام شد. نرخ خرید تضمینی گندم همواره مورد انتقاد گندمکاران و بسیاری از کارشناسان حوزه کشاورزی بوده و فعالان این بخش خرید تضمینی گندم را با توجه به هزینه‌های تمام شده حدود ۱۵۰۰ تومان عنوان می‌کنند.

خرید گندم به مرز ۵۰۰ هزار تن رسید

از سوی دیگر عضو هیات مدیره و سخنگوی خرید تضمینی گندم بانک کشاورزی نیز با بیان اینکه از ابتدای فصل برداشت تاکنون، ۴۹۲ هزار و ۸۴۵ تن گندم از کشاورزان ۸ استان کشور خریداری شده است، اظهار کرد: تاکنون ۵۶۱۲ میلیارد ریال از منابع بانک کشاورزی به‌صورت آنلاین و از طریق سامانه ویژه خرید تضمینی گندم بانک کشاورزی به حساب گندمکاران کشور واریز شده است.

حشمت‌الله نظری درگفت‌وگو با «ایرنا»، افزود: مجموع گندم خریداری شده در قالب ۶۶ هزار و ۶۹۸ محموله توسط ۱۸۹ مرکز خرید فعال تحویل گرفته شده است و این میزان گندم خریداری شده مربوط به استان‌های ایلام، بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، هرمزگان و کرمانشاه است.

به گفته سخنگوی خرید تضمینی گندم از سوی بانک کشاورزی برای استان‌های مذکور ۲۷۵ مرکز خرید پیش‌بینی شده بود که طی این مدت ۱۸۹ مرکز آن فعال شده است.

نظری گفت: طبق برآوردهای وزارت جهادکشاورزی پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۱۱ میلیون تن گندم در کشور تولید و حدود ۸ میلیون تن آن توسط دولت خریداری شود.

وی ادامه داد: طبق مصوبه دولت امسال قیمت هر کیلوگرم گندم معمولی (گندم نان) ۱۱۵۵ تومان و هر کیلوگرم گندم دوروم با قیمت ۱۱۸۸ تومان با افت مفید ۴ درصد و افت غیرمفید ۲ درصد خریداری خواهد شد.

وی گفت: سامانه ویژه خرید تضمینی گندم بانک کشاورزی برای سرعت بخشیدن به عملیات خرید و واریز پول به حساب کشاورزان توسط بانک کشاورزی طراحی شده و طبق سال‌های گذشته نیز خرید تضمینی گندم تا پایان سال ۸۴ با عاملیت بانک کشاورزی انجام می‌شد. به گفته وی، امسال برداشت گندم در استان‌های گرمسیر کشور از روزهای پایانی سال ۹۳ آغاز و پیش‌بینی می‌شود با ورود استان‌های سردسیر تا اوایل مهر ماه برداشت و خرید گندم ادامه داشته باشد.

وی افزود: سال گذشته نزدیک به ۷ میلیون تن گندم از کشاورزان ۳۱ استان کشور خریداری شده بود.

۲ میلیون تن گندم امسال وارد می‌شود

از سوی دیگر معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران نیز از واردات ۲ میلیون تن گندم در سال جاری به کشور خبر داد.

علی قنبری به «ایرنا» گفت: این میزان گندم همراه با ۸ میلیون تن گندم تولید داخل، برای تامین مایحتاج مردم در سال جاری در نظر گرفته شده است.

قنبری از آغاز خرید گندم از کشاورزان خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود بین ۵/ ۷ تا ۸ میلیون تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان، امسال خریداری شود.