انتقادها از توافق با ایران «هیستریک» است عکس: رویترز

گروه دیپلماسی: همزمان با سخنان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه برطرف کردن خطرات برنامه هسته‌ای ایران «چالش نسل حاضر» است، وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگویی تاکید کرد که در ارتباط با توافق هسته‌ای با ایران «هیستری» (عصبی و هیجانی شدن) زیادی وجود دارد. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز شنبه ۱۲ اردیبهشت در مصاحبه با شبکه ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: «مردم باید به حقایق و دانشی که پشت این مساله قرار دارد، توجه کنند.» کری با بیان این موضوع ‌که «سرسختی سران اسرائیل در برابر چارچوب تفاهم به‌دست آمده در لوزان قابل درک نیست»، از این رژیم خواست واقع‌نگر باشد و به تلاش‌های آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی که به ادعای او در صدد جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هستند، اعتماد کند.

وزیر امور خارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنانش مدعی شد: «مسیری که ما در مذاکرات با ایران در پیش گرفته‌ایم، از اسرائیل محافظت می‌کند... و آمریکا توافقی را که به اسرائیل لطمه بزند، امضا نخواهد کرد.» جان کری ادامه داد که «باراک اوباما کاملا متعهد است که مانع از دستیابی ایران به سلاح اتمی شود.»

این سخنان کری در شرایطی مطرح می‌شود که مقامات ایرانی بارها تاکید کرده‌اند در پی دستیابی به سلاح هسته‌ای نبوده و نیستند و حتی مقام معظم رهبری نیز تولید، انباشت و استفاده از آن را حرام اعلام کرده‌اند.

نظارت ابدی

بنابر ادعای وزیر خارجه آمریکا، توافقی که آمریکا و قدرت‌های دیگر در صدد دستیابی به آن هستند، برنامه هسته‌ای ایران را تا سال‌های طولانی زیر نظارت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار خواهد داد و ناظران «هر روز در سایت‌های اتمی ایران خواهند بود.» کری افزود که «نظارت بر ایران تنها برای ۱۰ یا ۱۵ سال نیست؛ بلکه ابدی خواهد بود.» همچنین کری بار دیگر به گزینه‌های آمریکا در قبال ایران اشاره و تاکید کرد: «درباره ایران هیچ گزینه‌ای را کنار نگذاشته‌ایم و تحریم‌ها و اقدام نظامی هنوز از گزینه‌های احتمالی ما هستند.»

همزمان با ادعا‌های وزیر امور خارجه آمریکا، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز در سخنانی مجددا مقابله با برنامه هسته‌ای ایران را مهم‌ترین هدف و چالش پیش رو برای رژیم صهیونیستی دانست و حتی آن را «چالش نسل حاضر» برای این کشور نامید.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نتانیاهو این را نیز گفت که «جایگزین یک توافق بد هسته‌ای با ایران، تلاش برای دستیابی به یک توافق خوب است.» به ادعای نتانیاهو، «اگر توافق نهایی هسته‌ای با ایران بر اساس تفاهم بد اخیر لوزان به دست آید، دنیا جای بسیار خطرناک‌تری خواهد شد.» سخنان نتانیاهو از طریق کنفرانس ویدئویی برای یک مرکز مطالعات راستگرایان آمریکا در واشنگتن پخش می‌شد.

به گزارش سایت تحلیلی خبری «عصر ایران» به نقل از رادیو صدای اسرائیل، نتانیاهو اضافه کرد: «هنوز دیر نشده. کشورهای جهان برای دستیابی به توافق بهتر با ایران که این کشور را از داشتن سلاح هسته‌ای منع کند، باید شجاعت و اراده داشته باشند.» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنین مدعی شد: «تهران به سخنان ضداسرائیلی اکتفا نمی‌کند بلکه در حال ایجاد پایگاه‌های تروریستی در مناطق مرزی سوریه، غزه و لبنان با اسرائیل است.» نتانیاهو ادامه داد که اسرائیل نمی‌تواند اجازه دهد ایران به قدرتی دست یابد که بتواند آرزوهای خود را برای نابودی ملت اسرائیل تحقق بخشد.

نتانیاهو، همواره از سرسخت‌ترین مخالفان برنامه هسته‌ای ایران بوده و آن را بزرگ‌ترین تهدید برای رژیم متبوعش می‌داند.

مذاکرات فشرده

همزمان گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران با پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان در نیویورک در شرایطی ادامه دارد که کار به مرحله دشوار نگارش متن توافق نهایی رسیده‌است. سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی معاونان وزیر امور خارجه و از اعضای بلندپایه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای روز شنبه، ۸ ساعت دیگر همراه با هلگا اشمید معاون هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا روی پیش‌نویس متن توافق جامع کار کردند. این سومین روز مذاکرات ایران و ۱+۵ در نیویورک محسوب می‌شود و به‌طور متوسط در هر روز ۸ ساعت مذاکره روی واژه‌ها انجام شده است.

همزمان با جلسات معاونان، تیم کارشناسی فنی و حقوقی ایران و ۱+۵ هم به سرپرستی حمید بعیدی‌نژاد و استفان کلمنت روی ضمائم کار می‌کردند. روز گذشته، مذاکره‌ای انجام نشد و تنها جلسات رایزنی و مشورت‌های داخلی برگزار شد.

عراقچی روز شنبه گفت مذاکره‌کنندگان ایران یک «کار سنگین دو ماهه را شروع کرده‌اند» و افزود: «هدف ما این است که ظرف چند روز آینده به پیش‌نویس توافق جامع برسیم.»

نظارت در برابر رفع تدریجی تحریم‌ها

همزمان لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه نیز در گفت‌وگویی با وبگاه روزنامه «الشرق» قطر به برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و تاکید کرد: «هدف ما امضای قرارداد محکم، همیشگی و قابل اجرا با ایران است.» فابیوس مذاکرات لوزان را گامی مهم توصیف کرد و گفت: «در آن گفت‌وگوها تهران اصل نظارت بر فعالیت اتمی خود در مقابل رفع تدریجی تحریم‌ها را پذیرفت اما راه طولانی و سختی پیش‌رو داریم.»

وزیر امور خارجه فرانسه با تاکید بر اینکه باید تلاش شود تا در تاریخ ۳۰ ژوئن توافق امضا شود، افزود: «توافقی که ضمانت‌های دقیقی از اهداف صرفا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران بدهد.»

فابیوس با اشاره به این مساله که تهران حق استفاده از انرژی هسته‌ای برای اهداف غیرنظامی را دارد، ادعا کرد: «اما دو مساله متفاوت وجود دارد؛ اینکه اجازه دادن به ایران برای ساخت سلاح اتمی باب توسعه سلاح‌های اتمی در منطقه را باز می‌کند که این خطری بسیار بزرگ است و از طرفی دیگر، ایران عملا طرفی موثر و فوق‌العاده مهم است چه در لبنان با حزب‌الله، چه در سوریه چه در عراق و امروز در یمن. ما تمایل داریم که این کشور بزرگ، قدرتی برای صلح باشد اما باید آن‌طور که ادعا می‌کند عملا از تلاش برای سلاح اتمی دست بردارد.»

معاشقه با شیطان!

از سوی دیگر سارا پیلین، فرماندار جمهوری‌خواه و سابق ایالت آلاسکا و یکی از سران جنبش محافظه‌کار «تی پارتی» در آمریکا به شدت از سیاست‌های باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در قبال توافق هسته‌ای با ایران انتقاد کرد.

به گزارش «عصر ایران» به نقل از وب‌سایت «هیل» خانم پیلین با نوشتن مطلبی در فیس‌بوک، نزدیکی اوباما به ایران را به «معاشقه با شیطان» تشبیه کرده و از کنگره تحت تسلط جمهوری‌خواهان خواست به هر قیمت ممکن جلوی توافق احتمالی با ایران را بگیرد. پیلین نوشت: «ما باید در نظر داشته باشیم که مقامات ایران حق موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسند. ایران خواهان نابودی اسرائیل و در واقع خواهان نابودی ماست.»

پیلین در ادامه نوشت: «تنها نهادی که می‌تواند در برابر رئیس‌جمهوری که با نادیده گرفتن قانون اساسی، کشورمان را به خطر می‌اندازد و دشمنانی که تلاش دارند با معاهدات بین‌المللی متحدان ما را تضعیف کنند، بایستد، کنگره است.»

نامزد معاونت ریاست جمهوری جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ از جمهوری‌خواهان کنگره خواست به هر قیمت ممکن جلوی اقدامات و سیاست‌های اوباما بایستند و اجازه ندهند اوباما، روابط آمریکا با متحدان نزدیک و سنتی واشنگتن را به خطر اندازد.

باج‌خواهی اعراب

همزمان مقامات آمریکایی و عربی می‌گویند کشورهای عربی مهم در حاشیه خلیج‌فارس از کاخ سفید می‌خواهند که در ازای حمایت از یک توافق هسته‌ای با ایران به آنها سامانه‌های نظامی جدید و تعهدات امنیتی بدهد.

درواقع به گزارش روزنامه وال‌استریت ژورنال کشورهای مهم حاشیه خلیج‌فارس در ازای حمایت از توافق هسته‌ای، از کاخ سفید «سلاح و ضمانت‌های امنیتی» می‌خواهند. به گزارش «ایسنا»، به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، رهبران این کشورها، شامل عربستان، امارات متحده عربی و قطر قصد دارند تا در نشستی که قرار است اواخر ماه جاری با باراک اوباما داشته باشند درخواست خود را برای جت‌های جنگنده بیشتر، سامانه‌های موشکی و تجهیزات جاسوسی ارائه دهند.

به گفته‌ این مقامات، آنها همچنین می‌خواهند اوباما را برای توافقات دفاعی جدید میان آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج (فارس) تحت فشار قرار دهند که براساس آنها واشنگتن موظف خواهد بود در صورت تهدید این کشورها مداخله کند.