گروه جهان: پس از پایان جنگ سرد، دوباره بین غرب و شرق خط سرخ ایجاد شد؛ خط سرخی که یک سر آن نیروهای ناتو قرار دارند و در سر دیگرآن نیروهای روسی. همزمان با این موضوع ارتش فنلاند نیز ۹۰۰ هزار نفر از نیروهای ذخیره ارتش را به خدمت فراخواند. خبرگزاری روسی اسپوتینک با اعلام این خبر گفت که آغاز به کار این خط سرخ به ابتکار آلمان و فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه این کشور بوده است. رسانه‌های آلمانی هم به نقل از منابع ناتو نوشتند: «ناتو و فرماندهی نظامی روسیه امکان ارتباط و مکالمه مستقیم میان خود را برقرار کرده‌اند. فرمانده نظامی ناتو در اروپا و دبیرکل ناتو از این پس مجاز هستند که با همکاران روسی خود ارتباط برقرار کنند.» منابع ناتو تایید کردند که راه‌های ارتباطی گشوده شده‌اند و به‌طور مستمر نیز مورد آزمایش قرار گرفته‌اند. مقامات ناتو هنوز زمانی را برای فعال کردن این سیستم ارتباطی عنوان نکرده‌اند. بنا به گزارش روزنامه آلمانی «فرانکفورتر آلگماینه» مقامات روسی در پایان ماه آوریل امسال شماره تماس خود را به ناتو ارسال کرده‌اند. ناتو و روسیه این نحوه ارتباطی را «محرمانه» طبقه‌بندی کرده‌اند.

بنا به گزارش رسانه‌های آلمانی برقراری ارتباط مستقیم تلفنی میان ناتو و فرماندهی نظامی روسیه به ابتکار فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیرامورخارجه آلمان صورت گرفته است.

بنا به این گزارش، اشتاین‌مایردر پی تشدید بحران اوکراین ضرورت ایجاد این خط تلفنی را در ماه دسامبر ۲۰۱۴ گوشزد کرده بود. به‌ویژه پس از افزایش پرواز هواپیماهای جنگی روسیه که قادر به حمل بمب‌های اتمی هستند، نیاز به برقراری ارتباط مستقیم میان نظامیان ناتو و روسیه بیش از پیش احساس ‌شده است. این پروازها بیشتر در نزدیکی حریم هوایی فنلاند صورت می‌گیرد و همین موضوع بارها با شکایت دولت فنلاند روبه‌رو شده است. در این راستا دولت فنلاند با ارسال نامه به ۹۰۰ هزار نیروی ذخیره ارتش از آنان خواسته که خود را برای شرایط بحرانی آماده کنند. در این نامه نقش هر نیروی ذخیره در شرایط جنگی توضیح داده شده است و در مقابل از این افراد خواسته شده که اطلاعات پیرامون شرایط شخصی خود را به‌روز کنند.

سایت آنلاین مجله نیوزویک در گزارشی می‌نویسد که این نامه در ارتباط با کارزار تبلیغاتی دولت فنلاند تحت عنوان «ما باید با شما گفت‌وگو کنیم» بوده است. وزارت دفاع فنلاند این گمانه‌زنی را رد کرد که این اقدام در پیوند با تهدید احتمالی از سوی روسیه صورت گرفته است. در نامه‌ وزارت دفاع برای نیروهای ذخیره ارتش نیز به اوضاع امنیتی در همسایگی فنلاند اشاره‌ای نشده است. فنلاند بیش از ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد. نیروی دریایی فنلاند در اواخر ماه آوریل امسال وجود یک جسم شناور ناشناس در زیرآب‌های خود را تایید کرد. یک کشتی جنگی فنلاند نیز چندین بمب به سوی «زیردریایی ناشناس» شلیک کرد.

در اکتبر ۲۰۱۴ نیز نیروی هوایی فنلاند اعلام کرد مراقبت هوایی از مرزهای شمالی و شرقی خود را تشدید کرده است. هواپیماهای جنگی روسی در این مناطق بارها وارد حریم هوایی فنلاند شده‌اند.

فنلاند از جمله کشورهای اروپایی است که عضو ناتو نیست اما در فنلاند همچون سوئد بحث‌های گسترده‌ای درباره ورود این دو کشور به ناتو در جریان است. روسیه بارها مخالفت خود را با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو اعلام کرده است.