گروه جهان: مسعود بارزانی روز گذشته قدم به واشنگتن گذاشت تا با رهبران این کشور دیدار کند. برخی تحلیلگران می‌گویند که سفر یک هفته‌ای مسعود بارزانی با دو دستورکار ویژه یعنی تشکیل «کشور کرد» و تجهیز پیشمرگ‌ها به سلاح‌های پیشرفته آمریکایی کلید خورده است. مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق بعدازظهر شنبه به همراه تعدادی از مسوولان اقلیم کردستان از جمله وزیر پیشمرگ‌، رئیس دستگاه اطلاعاتی اقلیم و برخی از مسوولان حزب اتحادیه میهنی کردستان- شریک دولت ائتلافی

اقلیم -راهی واشنگتن شد تا با رئیس‌جمهوری آمریکا و دیگر مسوولان این کشور مذاکره کند.

بنا بر اعلام ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا و نیز مسوولان اقلیم کردستان، بارزانی در دیدار با اوباما طرح خود را برای تشکیل کشور کرد به وی ارائه خواهد داد و مساله ارسال سلاح برای پیشمرگ‌ها به‌عنوان نیروی نظامی اقلیم کردستان نیز از محورهای مهم گفت‌وگوهای بارزانی با اوباما خواهد بود.

این دو پیشنهاد در حالی توسط رئیس اقلیم کردستان به آمریکا برده شده که وزارت خارجه این کشور اخیرا بار دیگر تاکید کرده که واشنگتن خواهان وحدت و تمامیت ارضی عراق است و تمایل دارد ارسال سلاح برای پیشمرگ‌ها نیز از طریق دولت مرکزی بغداد صورت گیرد. مصطفی سید قادر، وزیر پیشمرگ اقلیم کردستان در گفت‌وگو با شبکه روداو، نزدیک به خانواده بارزانی اعلام کرد که آمریکا پیش‌تر وعده داده سه لشکر از نیروهای پیشمرگ را به سلاح‌های پیشرفته مجهز کند و در این سفر چگونگی ارسال سلاح مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

با توجه به مخالفت‌های صریح در عراق با ارسال سلاح بدون نظارت دولت مرکزی بغداد برای دیگر گروه‌های عراقی، پیش‌بینی می‌شود تجهیز لشکرهای پیشمرگ با نظارت بغداد و از طریق نمایندگان دولت عراق انجام شود.

مساله تشکیل کشور کرد در حالی بار دیگر توسط بارزانی به جریان افتاده است که در ماه‌های اخیر و پس از حمله داعش به بخش‌های شمالی از جمله مناطق تحت کنترل اقلیم کردستان، این مطالبه مقامات کرد از درجه اهمیت افتاده بود و کردها توجه خود را بیشتر به درگیری با داعش معطوف کرده بودند اما به نظر می‌رسد با بهتر شدن اوضاع در جبهه‌های نبرد به نفع پیشمرگ‌ها، این مساله بار دیگر در دستور کار دولتمردان اقلیم کردستان به ویژه مسعود بارزانی قرار گرفته است.

میهمان ویژه کاخ سفید

روز گذشته بارزانی در کاخ سفید میهمان‌جو بایدن بود اما ساعاتی بعد نیز رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده میهمان ویژه این دیدار شد و با بارزانی به گفت‌وگو پرداخت. مهم‌ترین مبحث گفت‌وگوی این دو مربوط به تحویل سلاح‌های آمریکایی بوده که تاکنون به دلایلی این طرح به تعویق افتاده است.

سایت تحلیلی «آینا» می‌نویسد که تحویل سلاح‌های پیشرفته آمریکایی به گروه‌های پیشمرگ یکی از دغدغه‌های آنکارا به‌حساب می‌‌آید. پرسشی که برخی از ناظران ترکیه‌ای مطرح می‌کنند این است: آیا پیشمرگ‌ها این سلاح‌ها را فقط برای جنگ با داعش می‌خواهند؟

دسترسی به این سلاح‌ها با مخالفت دولت عراق نیز همراه بوده است. هرچند عراق می‌گوید تحویل این سلاح‌ها باید با نظارت دولت مرکزی صورت بگیرد، اما نکته‌ای که در این میان برخی از تحلیلگران می‌گویند این است که دسترسی کردها به این سلاح‌ها، آنها را به لحاظ تجهیزات جنگی برتر از دولت مرکزی قرار می‌دهد و همین موضوع می‌تواند موجبات نگرانی دولت عراق را فراهم کند.