دوری از ذوق‌زدگی غیرمنطقی در استفاده از فرصت‌های پیش‌رو
دنیای اقتصاد، زهرا صفدری- رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: اقتصاد کشور باید از فرصت پیش‌آمده و موقعیت پیش‌رو، بدون ذوق‌زدگی غیرمنطقی و با تدبیری درست استفاده حداکثری را داشته باشد. غلامحسین شافعی در نشست خبری با خبرنگاران در مشهد گفت: دیپلماسی سیاسی در پایداری کشور عاملی اثرگذار است و بخش‌خصوصی نیز برای حرکت در آن جهت تلاش می‌کند. با تغییر فضا در جامعه جهانی نسبت به کشور ما، همه به دنبال وصل کردن خود به اقتصاد ایران هستند و در این زمینه میزان تقاضا زیاد است به طوری‌که در دو هفته گذشته بیشترین ترافیک حضور هیات‌های خارجی و به ویژه اروپایی را در اتاق ایران شاهد بودیم. این هیات‌ها علاوه بر پیگیری همکاری دو جانبه با ایران به دلیل وجود بازاری بزرگ در اطراف کشورمان، به دنبال همکاری‌های سه جانبه و چند جانبه نیز هستند که امیدواریم به نتیجه نهایی برسد.
رئیس اتاق ایران درباره برنامه‌های پیش‌رو در اتاق بازرگانی اظهار کرد: نگاه دولت نسبت به بخش‌خصوصی نگاهی متفاوت شده و قرار است سهم بخش‌خصوصی و تعاونی را از اقتصاد، در عمل و به طور جدی افزایش دهد. قانون بهبود فضای کسب‌وکار هم که در گذشته اجرا نشده، وظایفی بر دوش اتاق‌های بازرگانی گذاشته است و سیاست‌های اصل ۴۴ براساس اهداف این قانون حرکت خواهد کرد و این نشان‌دهنده نقش متفاوت اتاق بازرگانی در آینده کشور است.
شافعی ادامه داد: یکی از مهمترین موضوعات مورد تاکید ما مکلف شدن اتاق‌ها به پاسخگویی مناسب در برابر سیاست‌ها و جولان و فعالیت کافی در میدان برای توسعه اقتصادی کشور است. روی این اصل و براساس معیارهای جدید، اتاق‌های بازرگانی به تدوین برنامه‌های یکساله و چهارساله خود موظف شدند که این کار در اتاق بازرگانی مشهد انجام شده و پس از اظهار نظر هیات نمایندگان و تشکل‌های اتاق، اصلاحات احتمالی انجام و پس از نهایی شدن، اجرا می‌شود.
رئیس اتاق بازرگانی ایران یادآور شد: یکی از اقداماتی که در اتاق کشور انجام داده‌ایم این است که ذی‌نفعان اتاق باید از کارهای انجام شده اطلاع کافی داشته باشند به همین دلیل مسائل مالی و بودجه‌ای اتاق ایران را در سایت منتشر کردیم که برای استفاده همه اعضا از ابزار جدید اطلاع رسانی باید مدتی زمان بگذرد.

نقش اتاق در تدوین برنامه ششم توسعه
شافعی با اشاره به تدوین برنامه ششم توسعه کشور و نقش اتاق بازرگانی در این زمینه گفت: خوشبختانه دولت امکان حضور اتاق را در تمام زوایای برنامه ششم فراهم کرده و نمایندگان ما در سازمان‌های تدوین‌کننده برنامه حضور دارند. اتاق نظرات خود را از اساس برنامه می‌گوید و شاید یکی از مهمترین کارهای ما فعالیت در این زمینه باشد.
رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی تصریح کرد: یکی از مسائل و مشکلات کنونی که بر روی حرکت‌های اقتصادی کشور اثرگذار است و در قانون فضای کسب‌وکار هم به آن توجه شده، لزوم ارتقای فضای کسب‌وکار است زیرا این موضوع در جو سرمایه‌گذاری موثر خواهد بود و به طور حتم اطمینان سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت برای کشور فراهم و هزینه‌های مترتب بر کسب‌وکار کاهش خواهد یافت و با هر اقدامی که برای کاهش تورم، مقرراتی و مقررات‌زدایی برداشته می‌شود، دیواری از فساد فرو می‌ریزد.pic۱
شافعی ادامه داد: حدود 2700 تا 2800 قانون در وزارت امور اقتصاد و دارایی وجود دارد و برای از بین بردن مقررات نامطلوب، کمیته‌ای در این وزارتخانه تشکیل شده است. موضوع مقررات زدایی در فضای کسب‌وکار ایران اثرگذاری زیادی خواهد داشت و امکان رقابت برابر را برای افراد و سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند. در این زمینه کشورهایی همچون گرجستان و کره جنوبی را مورد مطالعه قرار داده‌ایم.
رئیس اتاق ایران خاطرنشان کرد: کمیته ماده ۷۶ اتاق کشور نیز متشکل از نمایندگان قوه قضائیه، مجریه و مقننه برای شناسایی خلاهای قانونی و حذف قوانین غیر ضروری در راستای تبیین قانون جدید تشکیل شده است.
شافعی درباره تصمیمات اخیر شورای پول و اعتبار در زمینه نرخ سود بانکی، گفت: پیش از هر چیز قوه نظارتی بانک مرکزی باید در این زمینه فعال‌تر باشد زیرا در غیر اینصورت بسیاری از تصمیمات به نتیجه نمی‌رسد به همین دلیل نظارت بر مصوبات شورای پول و اعتبار موضوع بسیار مهمی است.
رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی تاکید کرد: درباره تغییر در نرخ سود بانکی نباید به طور احساسی برخورد کرد زیرا این موضوع با تورم رابطه‌ای مستقیم داشته و باید با توجیه اقتصادی همراه باشد. در تقویم نرخ سود بانکی نباید به‌گونه‌ای عمل کرد که موجب ایجاد شوک در اقتصاد کشور شود بلکه گاهی عمل تدریجی مهم‌تر است و در آینده نزدیک ممکن است نظر شورای پول و اعتبار برای تغییر سود بانکی عوض شود.

افزایش رانت‌جویی
در نتیجه شفاف نبودن قوانین
شافعی افزایش رانت‌جویی در کشور را نتیجه شفاف نبودن قوانین اقتصادی دانست و افزود: در میزگردهایی که در حاشیه کنفرانس اقتصادی صورت گرفت تصمیمات خوبی برای مهار فساد و رانت در کشور مطرح شد و این نشان می‌دهد قوای سه‌گانه به دنبال مهار فساد و رانت هستند.
رئیس اتاق ایران با اشاره به اهمیت بازار سرمایه، عنوان کرد: اگر بازار سرمایه اصلاح شود، هم قانون به درستی اجرا می‌شود و هم کاری بزرگ در قالب مقررات انجام خواهد شد. در اینکه اقتصاد ما در سال‌های گذشته مریض و ناسالم بوده شکی نیست و امروز قوای حاکمیتی در تلاش برای سامان دادن به آن هستند.
شافعی خاطرنشان کرد: اگر کشور به دنبال حرکتی اصولی است، باید نیروی خود را بر روی نظام تشخیص و نظام وصول بگذارد، با نظام تشخیص فرارهای مالیاتی را از بین ببرد و با نظام وصول به درستی مالیات‌ها را وصل کند.