اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان از مهر امسال
دنیای اقتصاد- هفته معلم و اعلام برنامه‌های در نظر گرفته شده برای آن بهانه‌ای شد برای برگزاری نشست مطبوعاتی مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی؛ نشستی که سیدجواد حسینی در آن علاوه بر اعلام برنامه‌های هفته معلم، از طرح رتبه‌بندی معلمان و برخی فعالیت‌های صندوق ذخیره فرهنگیان نیز سخن گفت. حسینی در این نشست با اشاره به تصویب طرح رتبه‌بندی معلمان در اواخر سال گذشته، از اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان از مهر ماه سال جاری در استان خبر داد و اظهار کرد: در نتیجه تصویب این طرح حجیم‌ترین اعتبارات دولتی، علاوه بر بودجه سنواتی سازمان، به آموزش و پرورش اختصاص می‌یابد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه طرح رتبه‌بندی معلمان از مهر ماه سال جاری اجرا و به احکام معلمان اضافه می‌شود، خاطرنشان کرد: در شش ماهه نخست سال جاری مبلغ یک هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار این طرح تخصیص یافته و اعتبار سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی سال ۹۵ نیز به طرح تخصیص یافته که این اعتبار چهار برابر بودجه کل میراث فرهنگی کشور است.
حسینی اضافه کرد: این طرح معلمان را در سطوح مقدماتی، پایه، ارشد، خبره و عالی رتبه‌بندی می‌کند و بر اساس آن معلمان از 15، 25، 35 و 50 درصد فوق‌العاده شغل برخوردار می‌شوند که در همان گام اول 90 درصد معلمان در این طرح قرار خواهند گرفت و در مرحله اول بین 160 تا 600 هزار تومان به حقوق معلمان اضافه می‌شود که این امر غیر از اضافه سنواتی است که سایر کارکنان دولت دارند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به اینکه برخی از معلمان این رقم را ناچیز می‌دانند، گفت: این درست است اما نکته مهم این است که این طرح یک ساختاری ایجاد می‌کند که گام اول در قالب این ساختار برای کمک به تعلیم و تربیت غنیمت است؛ یکی از خواسته‌های ما از دولت و مجلس این است که این طرح را در مسیرهای بعدی به سطحی ببرند که رتبه‌بندی معلمان نیز همانند رتبه‌بندی دانشگاهیان باشد.
حسینی کارکردهای ارتقاء کیفیت، انگیزشی، توانمندسازی معلمان، منزلتی، مشارکتی و رفاهی را از کارکردهای طرح رتبه‌بندی معلمان برشمرد و تصریح کرد: معلمان ما به این دولت اعتقاد دارند زیرا می‌دانند این دولت با تدبیر توانست بر تورم غالب شده و از رکود خارج شود، بر تحریم‌ها غلبه و در یک دیپلماسی نابرابر هسته‌ای امیدهای خوبی را در جامعه ایجاد کند؛ خواسته‌های معلمان از این دولت توانمند رفع تبعیض‌ها و تلاش برای ارتقاء جایگاه معلمان است.
تشکیل کمیته‌ بررسی خواسته‌های معلمان
مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه به دستور رئیس‌جمهور، کمیته‌ای برای بررسی خواسته‌های معلمان و اجابت آن‌ها تا حد امکان تشکیل شده و مشغول فعالیت است، افزود: به دستور معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری نیز تیمی تشکیل شده که میانگین دریافتی تمام دستگاه‌ها را بررسی می‌کند تا سیستم پرداخت هماهنگ بین دستگاه‌ها دوباره احیا شود.
حسینی با اعتقاد بر اینکه موضوع تعلم و تربیت در حال تبدیل شدن به یک گفتمان قالب در سطح جامعه است، خاطرنشان کرد: دولت با توجه به تمام محدودیت‌های مالی که خود معلمان نیز از آن آگاه هستند،توجه ویژه به معلمان دارد؛ در سال ۹۲ بودجه دولت مبلغ ۲۱۰ هزار میلیارد تومان بود که از این رقم ۱۵ هزار میلیارد تومان به آموزش و پرورش اختصاص یافت؛ در سال گذشته بودجه دولت ۲۱۱ هزار میلیارد تومان و بودجه آموزش و پرورش ۱۹ هزار میلیارد تومان بود که این رقم افزایش ۲۶ درصدی بودجه آموزش و پرورش را نشان می‌دهد؛ همچنین در سال جاری بودجه دولت ۲۲۰ هزار میلیارد تومان است که از این رقم ۲۴ هزار میلیارد به آموزش و پرورش اختصاص یافت که افزایش ۲۳ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد و این مسأله نشان‌دهنده اهتمام دولت به امر آموزش و پرورش است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان ادامه داد: در سال 93 از کل بودجه ادارات دولتی 80 درصد محقق شد اما بودجه آموزش و پرورش به صورت 100 درصد محقق شد.
حسینی با اشاره به احیای صندوق ذخیره فرهنگیان در دولت تدبیر و امید، عنوان کرد: ۲۰ شرکت وابسته به این صندوق وجود داشت که تمام آن‌ها زیان‌ده بودند اما در طول فعالیت دولت یازدهم این شرکت‌ها به شرکت‌های سودده تبدیل شدند؛ در طول سه چهار سال اخیر بیش از سه هزار میلیارد تومان از طریق بانک سرمایه وام‌هایی اعطا شده که بیشتر آن‌ها غیرقانونی بوده است و در حال پیگرد حقوقی است. وی ادامه داد: در طول سال گذشته، مبلغ یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ارزش افزوده از محل صندوق ذخیره فرهنگیان ایجاد شد و ضریب نفوذ این صندوق از ۶۲ به ۹۲ درصد رسیده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه برای هفته بزرگداشت مقام معلم 110 برنامه در سطح استان در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: دیدار معلمان نمونه با مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور، تولیت آستان قدس رضوی و امام جمعه، همایش تجلیل از معلمان نمونه استانی، تجلیل از معلم معلمان مدیرکل آموزش و پرورش استان، تدریس نمادین مسئولان استانی و ... برخی از این برنامه‌هاست.

انتخاب 4 معلم استان
به عنوان معلمان نمونه کشوری
حسینی در خصوص انتخاب معلمان نمونه خاطرنشان کرد: امسال با 4749 معلم که متقاضی بودند کار را آغاز کردیم که 1605 نفر از آنان در سطح مناطق به عنوان معلم نمونه انتخاب شدند و در فرایند بعدی 63 نفر به عنوان معلمان نمونه استانی و کشوری مطرح شدند و در بررسی‌هایی که در ستاد تهران انجام شد، به طور کلی چهار نفر از معلمان نمونه کشور از استان خراسان هستند که سه نفر از آنان از مدارس دولتی و یک نفر از مدارس غیردولتی انتخاب شدند.

در حاشیه
- در ابتدای این برنامه کلیپی به نمایش درآمد که معلمی را به تصویر می‌کشید که هر روز برای رسیدن به محل تدریس خود مسیر ۲۰۰ کیلومتری را می‌پیماید.
- مدیرکل آموزش و پرورش استان در این نشست وجه مشترک کار رسانه و معلمان را فرهنگ‌سازی دانست و پس از مروری بر جملات برخی بزرگان درباره جایگاه معلم، گفت: جمله خودم درباره معلم این است که «هیچ جامعه‌ای از سطح معلمان خود بالاتر نخواهد رفت».
- چهار معلم نمونه استان نیز مهمان این نشست بودند.