دنیای اقتصاد- مدیرعامل منطقه تجاری و گردشگری سپاد گفت: راهبرد حوزه گردشگری در کشور تاکنون به صورت غیردانشی بوده که این مسأله سبب شده نسبت به استانداردهای حوزه گردشگری به‌روز نباشیم. به گزارش روابط عمومی سپاد، دکترسیدمهدی درهمی در جمع 80 نفر از اساتید و دانشجویان رشته گردشگری با بیان اینکه ارتقاء ضریب ماندگاری زائر و گردشگر از جمله اصلی‌ترین شاخص‌های توسعه و اشتغال در صنعت گردشگری است، اظهار کرد: راهبرد حوزه گردشگری در کشور تاکنون به صورت غیردانشی بوده که این مسأله باعث شده است نسبت به استانداردهای حوزه گردشگری به‌روز نباشیم و رشد ما تنها محدود به تجربه باشد در حالی که اصل رشد، زمانی محقق می‌شود که دانش و تجربه در کنار یکدیگر قرار گیرند.
درهمی در خصوص گردشگران داخلی و خارجی، عنوان کرد: در مباحث اقتصادی جابه‌جایی پول در داخل یک حوزه جغرافیایی اهمیت چندانی ندارد و مسأله‌ای که مهم است آوردن پول از یک حوزه به حوزه دیگر است که به نظریه اقتصاد پایه معروف است.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در نظریه اقتصاد پایه، وارد شدن ارز اهمیت بسیاری دارد که می‌‎تواند موجب کسب درآمد برای کشور شود، تصریح کرد: تفاوت گردشگر داخلی و خارجی در این است که گردشگر داخلی پول را در داخل خود کشور می‌چرخاند اما گردشگر خارجی پول را به کشور وارد می‌کند.
درهمی با تأکید بر اینکه تمرکز باید بر روی گردشگر خارجی باشد، تصریح کرد: باید به این مسأله توجه داشته باشیم که چگونه می‌توانیم ماندگاری گردشگر را در کشور افزایش دهیم.
مدیرعامل منطقه تجاری و گردشگری سپاد به اهمیت بحث ماندگاری زائر و گردشگر در شهر مشهد اشاره کرد و گفت: ماندگاری زائر در شهر مقدس مشهد رو به کاهش است و این عدد از 10روز در سال‌های گذشته به دو روز رسیده است که نسبت به حل این مسأله باید تدابیر لازم اندیشیده شود.