۱۴ هزار ساعت تاریخ شفاهی مشهد جمع‌آوری شد
مهر- مدیر مرکز اسناد و مطبوعات استان قدس رضوی گفت: به منظور گردآوری تاریخ شفاهی و هویت فرهنگی مشهد طی ۱۵ سال گذشته ۱۴هزار ساعت تاریخ شفاهی مشهد جمع‌آوری شد. به گزارش خبرنگار مهر، ابوالفضل حسن آبادی شامگاه پنج شنبه در اختتامیه جشنواره «ما مردم مشهد» در فرهنگ‌سرای زیارت اظهار کرد: مشهد شهری فرهنگی ومذهبی و دارای پیشینه‌ای غنی است که به درستی به آن پرداخته نشده است. وی گفت: دلیل عقب‌ماندگی در معرفی هویت مشهد به مردم را نباید در فراهم نبودن زیرساخت‌ها دنبال کرد بلکه علت اصلی در کم‌توجهی ما به این موضوع نهفته است.
مدیر مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی افزود: مشهد در زمینه‌های مختلفی جزو اولین‌های ایران بوده که به عنوان نمونه می‌توان به نخسیتن کارخانه برق، سینما، سالن تئاتر و روزنامه رسمی در کشور اشاره کرد. وی مشهد را شهر شعر و شاعری دانست و تصریح کرد: یکی از شاخصه‌های مشهد جریان ادبی آن است که در زمینه‌های هویت فرهنگی شهر کمتر به آن پرداخته شده است.
حسن‌آبادی بیان کرد: مشهد از گذشته تا کنون محل برگزاری محافل بزرگ شعر بوده و شاعران بزرگی را به دنیای ادبیات معرفی کرده است که جا دارد این اسطوره‌ها را به مردم معرفی کنیم. وی با اشاره به اهمیت معرفی هویت تاریخی و فرهنگی شهر به مردم افزود: این گونه جشنواره‌ها می‌تواند فرصتی برای انتقال هویت تاریخی و فرهنگ غنی مشهد به مردم باشد و نهادها وسازمان‌های متولی امر فرهنگ باید به این گونه برنامه‌ها بیشتر بپردازند.
مدیر مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی با بیان اینکه در مرکز اسناد آستان قدس ۱۴۰۰ ساعت تاریخ شفاهی مشهد در قالب مصاحبه جمع‌آوری شده، اذعان کرد: جمع‌آوری این میزان از تاریخ به صورت شفاهی در کشور بی‌نظیر است. وی در پایان تاکید کرد: این گونه جشنواره‌ها که برای معرفی هویت شهر مشهد به مردم برگزار می‌شود ارزشمند و درخور تقدیر است و با برخی کارها مانند تولید و انتشار کتاب در حوزه هویت تاریخی مشهد در دوره‌های بعدی می‌تواند بهتر و پررونق‌تر شود.
در این مراسم که به همت فرهنگ‌سرای شهر بهشت برگزار شده بود از برگزیدگان جشنواره «ما مردم مشهد» و چهره‌های ماندگار و فعال در عرصه هویت فرهنگی وتاریخی مشهد تجلیل شد.