خراسان وامدار اشعار  فردوسی و خیام است
ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: فرهنگ خراسان مدیون اشعار حکیم ابوالقاسم فردوسی و خیام است. سید سعید سرابی روز پنجشنبه در نشست هماهنگی برگزاری مراسم بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و حکیم عمر خیام نیشابوری با اشاره به شخصیت ارزشمند این دو شاعر افزود: فرهنگ خراسان متاثر از فردوسی و خیام است و باید برای احیای این فرهنگ تلاش کنیم. وی اظهار کرد: شاهنامه اثر گرانبهای فردوسی تنها داستان‌های حماسی نیست بلکه بیانگر شجاعت‌ها، جوانمردی‌ها، ایثار و روایت طولانی تاریخ ایران زمین و آموزه‌های اسلامی و عشق و دلدادگی به پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) است.
سرابی گفت: نباید تنها به برگزاری همایش بزرگداشت مفاخر ملی خراسان نظیر فردوسی، خیام و عطار نیشابوری بسنده کرد بلکه باید از آن به عنوان یک جریان مهم فرهنگی و هنری برای آشنایی آحاد جامعه و از جمله ادب پژوهان با این شاعران بهره گرفت.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی از برگزاری همایش علمی و پژوهشی بزرگداشت فردوسی در دانشگاه فردوسی مشهد و برگزاری کنگره شعر از توس تا نیشابور به مناسبت بزرگداشت خیام خبر داد. وی تجلیل و تکریم اساتید زبان و ادبیات فارسی و نیز فردوسی‌شناسان و خیام‌پژوهان مطرح و هنرمندانی که در این زمینه‌ها موفق به انجام کار فاخر شده‌اند را از دیگر برنامه‌های بزرگداشت فردوسی و خیام برشمرد.
سرابی در این نشست بر لزوم حفظ انسجام برنامه‌ها و همکاری و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی تاکید کرد و پوشش گسترده برنامه‌ها از طریق صداوسیما و رسانه‌های گروهی را ضروری خواند. وی همچنین از انتشار مجموعه مقالات و شاهنامه فردوسی و مخاطب‌شناسی همزمان با همایش مزبور خبر داد.۲۵ و ۲۸ اردیبهشت ماه در تقویم رسمی به ترتیب به نام حکیم ابوالقاسم فردوسی و حکیم عمر خیام نامگذاری شده است.