کتاب‌هایی که 5 میلیون مرتبه مطالعه شدند
دنیای اقتصاد- در طول سالی که گذشت، اعضای کتابخانه‌های وابسته به آستان‌قدس‌رضوی در سراسر کشور، منابع مطالعاتی موجود در این کتابخانه‌ها را بیش از چهار میلیون و 900 هزار مرتبه مطالعه و یا به امانت دریافت کردند. به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی، معاون امور کتابخانه‌های وابسته این سازمان، اعلام کرد: در طول سال گذشته، اعضای 39 کتابخانه وابسته به این سازمان در مشهد و سراسر کشور، منابع موجود در این کتابخانه‌ها را بیش از دو میلیون و 760 هزار مرتبه مورد مطالعه قرار دادند و افزون بر این دو میلیون و 200 هزار منبع را نیز به امانت دریافت نمودند.
مهدی قیصری‌نیک، با بیان اینکه این آمار، کتابخانه مرکزی آستان‌قدس و کتابخانه‌های تخصصی آن، واقع در حرم مطهر را شامل نمی‌شود، اظهار کرد: در طی این سال، اعضا با بیش از چهار میلیون و ۳۷۰هزار مرتبه مراجعه به این کتابخانه‌ها از خدمات گوناگون این مراکز، ازجمله، سالن‌های مطالعه و امانت کتاب و منابع دیداری شنیداری بهره‌مند شدند. وی در این خصوص، آقایان را پیشتاز در مراجعه به کتابخانه‌ها ذکر کرد و این را درحالی دانست که بیشترین اعضای کتابخانه‌ها را بانوان تشکیل می‌دهند و میزان بیشترین مطالعه و امانت را نیز خانم‌ها از آن خود کرده‌اند.
قیصری‌نیک، تعداد منابع این کتابخانه‌ها را اعم از نسخ خطی(دست‌نوشته‌های کهن)، چاپ‌سنگی، کتاب‌های چاپی و منابع دیداری شنیداری، حدود دو میلیون اعلام کرد و ادامه داد: «در این میان کتابخانه وزیری یزد؛ بدون در نظر گرفتن منابع کتابخانه مرکزی این سازمان، با بیش از چهار هزار و 670 نسخه خطی و افزون بر پنج هزار و 870 جلد کتاب چاپ‌سنگی، بیشترین تعداد نسخ خطی و چاپ‌سنگی را در اختیار دارد. وی همچنین کتابخانه مروج یزد و کتابخانه مرتضوی رفسنجان را از نظر مطالعه و امانت کتاب توسط اعضا، به ترتیب در صدر این کتابخانه‌ها اعلام کرد.
معاون امور کتابخانه‌های وابسته به آستان‌قدس رضوی، در ادامه، کتابخانه مسجدالرضا (ع) در مشهد، کتابخانه آیت‌الله حاج شیخ مجتبی قزوینی در مشهد و همچنین کتابخانه وزیری یزد را به ترتیب دارای بیشترین اعضای کتابخانه‌ای ذکر کرد. وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۷ کتابخانه در مشهد، ۲۱ کتابخانه در شهرستان‌ها و یک کتابخانه در کشور هندوستان در زیربنایی حدود ۴۴ هزار و ۶۰۰ متر مربع، وابسته به کتابخانه مرکزی آستان‌قدس رضوی فعالیت می‌کنند، از کتابخانه هرندی کرمان و وزیری یزد که سال تأسیس آن‌ها به ۱۳۴۸ شمسی می‌رسد، به عنوان قدیمی‌ترین آن‌ها نام برد و افزود: کتابخانه امام رضا علیه‌السلام، واقع در تربت‌حیدریه با زیربنای ۸۳۹ متر مربع، آخرین کتابخانه‌ای است که در سال گذشته توسط این سازمان به بهره‌برداری رسیده است.
گفتنی است کتابخانه مرکزی آستان‌قدس‌رضوی با 51 کتابخانه تخصصی و وابسته در سراسر کشور و با در اختیار داشتن سه میلیون و هشت صد هزارجلد کتاب چاپی و 97 هزار نسخه کتاب خطی، از قطب‌های فرهنگی جهان اسلام به شمار می‌رود.