بوی خوش کتاب در تهران
گروه فرهنگ و هنر:‌ بزرگ‌ترین رخداد فرهنگی ایران با شعار «خواندن، گفت‌وگو با جهان»، امروز و با حضور رئیس‌جمهوری، در مصلای تهران آغاز به‌کار می‌کند؛ نمایشگاهی که از آبان 66 آغاز شد و تا اردیبهشت 94، بیست و هشت بار دوستداران کتاب را از سراسر ایران دور هم جمع کرده است. مراسم افتتاحیه بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ساعت ۹ صبح امروز سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت با حضور دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری در ضلع جنوبی مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود. با توجه به اینکه افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران امسال نیز مانند سال‌های قبل یک روز زودتر از آغاز به‌کار نمایشگاه برگزار می‌شود و در واقع نمایشگاه تا آن زمان به‌طور کامل آماده نخواهد شد، تمهیدی برای بازدید رئیس‌جمهوری از نمایشگاه امسال هم اندیشیده شده است. بر این اساس، گلچینی از نمایشگاه بیست‌وهشتم کتاب تهران طراحی و تعدادی از مهم‌ترین آثاری که در آن عرضه خواهد شد، در فضایی جنب محل برگزاری مراسم افتتاحیه فراهم شده است که رئیس‌جمهوری و هیات همراه با حضور در این بخش، از نمایشگاه کتاب تهران هم بازدید خواهند کرد. بیست‌وهشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در حالی امروز رسما آغاز می‌شود که براساس اطلاعات اعلام شده از سوی سیدعباس صالحی، رئیس این دوره از نمایشگاه، نزدیک به نیم میلیون عنوان کتاب در نمایشگاه امسال به مخاطبان و دوستداران کتاب عرضه می‌شود. رقم نیم میلیون عناوین کتاب‌های ارائه شده در نمایشگاه امسال در مقایسه با آمار سال‌های گذشته نشان‌دهنده رشد نسبی است. با این همه ساماندهی غرفه‌های ناشران داخلی، ناشران کودک، ناشران آموزشی، ناشران دانشگاه‌ها و همچنین ناشران خارجی در نمایشگاه امسال بر اساس مشاهده خبرنگاران و ناشران، مناسب‌تر از سال‌های گذشته گزارش شده است. همچنین به لحاظ برگزاری برنامه‌های جنبی در نمایشگاه، امسال در مقایسه با سال‌های گذشته شاهد رشدی نسبی هستیم.

اعداد و ارقام نمایشگاه امسال
به گفته صالحی، در این دوره ۲۴۵۰ ناشر داخلی در ۲۱۶۰ غرفه حضور دارند. ۳۰۰ هزار کتاب داخلی و ۱۶۵ هزار کتاب خارجی و مجموعا حدود ۴۶۰ هزار عنوان کتاب را در نمایشگاه خواهیم داشت، مثل کتابخانه‌ای که طی ده روز در گردش است و حدود نیم میلیون کتاب را در خود جای داده است. به عبارت دیگر، به گفته رئیس نمایشگاه کتاب از لحاظ وزنی، ۲۲۴ تن محموله کتاب برای حضور در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران به کشور وارد شده است. این محموله‌ها از کشورهای لبنان، سوریه، اردن، عراق، مصر، عمان، انگلستان و آمریکا به کشور وارد شده است. با توجه به آمار منتشر شده پیش‌بینی می‌شود که امسال شاهد رشد ۲۰ درصدی کتاب‌های لاتین در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب باشیم. از این حجم، ۱۱ محموله به صورت زمینی به کشور وارد شده و بقیه به صورت محموله‌های هوایی و دریایی نیز از اواخر هفته گذشته به کشور وارد شده است. در بخش بین‌الملل از حدود ۱۰۰هزار عنوان کتاب غیرتکراری لاتین ۵۰درصد مربوط به سال ۲۰۱۳ به این سو است و می‌توان گفت که در بخش بین‌الملل چند قدم به جلو حرکت صورت گرفته است.

بودجه حدودی نمایشگاه
بودجه نمایشگاه کتاب در سال‌های گذشته حدود ۲ تا ۳ میلیارد تومان بود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از محل منابع دیگر خود، این کسری را جبران می‌کرد، اما در بودجه ۹۴، رقم بودجه نمایشگاه کتاب ۷ میلیارد تومان قید شده و این در حالی است که رقمی که سال گذشته برای این نمایشگاه هزینه شد، بیش از ۲ برابر این مبلغ بود. همچنین 437 خبرنگار داخلی و 76 خبرنگار خارجی برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران ثبت نام کرده‌اند. در بعد نمایشگاهی سعی شده با توجه به داشتن فضای رواق شرقی و افزوده شدن پنج هزار مترمربع به نمایشگاه، برنامه‌های دیگری نیز به برنامه‌های گذشته افزوده شود. در این بخش «روز استان‌ها» نیز اضافه شده که در فضای نمایشگاه نشست‌هایی با حضور استان‌ها برگزار خواهد شد. بخش استقبال از اهل قلم، کارنامه نشر و نشر دیجیتال نیز که پیش از این در فضای دیگری برگزار می‌شدند به این فضا منتقل شده‌اند. امسال نشر دیجیتال به رواق شرقی اضافه شده و به فضای مسقف آمده است. در این نمایشگاه از یکصد پیمانکار، 700 هزار متر سازه، 70 نهاد و 6 هزار تلفن برای صدهزار متر خطوط مخابراتی استفاده شده است. در فضایی که برای کارنامه نشر درنظر گرفته شده است، 30 هزار عنوان کتاب چاپ اول سال 1393 درمعرض بازدید مخاطبان قرار می‌گیرد.

برنامه‌های جنبی نمایشگاه
در نمایشگاه فضاهایی با عنوان سراهای اهل قلم در نظر گرفته شده است تا با توجه به اینکه شعار امسال نمایشگاه «خواندن، گفت‌وگو با جهان» است فرصتی برای گفت‌وگوهای رودرروی فعالان، ناشران، نویسندگان و... فراهم شده باشد. در بخش بین‌الملل سرای اهل قلم بین‌الملل وجود دارد که علاوه‌بر بحث فروش به بحث تبادل افکار نیز می‌پردازد. در دیگر بخش‌های نمایشگاه مانند کودک و نوجوان و آموزش نیز سالن‌هایی برای نشست‌ها در مجاورت غرفه‌های فروش وجود دارد. در سراهای مختلف نمایشگاه کتاب حدود ۶۰۰ نشست مختلف در طول نمایشگاه برپا خواهد شد. امسال برنامه خودجوشی علاوه‌بر برنامه‌های نهادها و دستگاه‌های مختلف وجود دارد که از سوی تشکل‌های مردم‌نهاد و گروه‌های دانشجویی برپا می‌شود. به‌طور مثال امسال گروهی از تصویرگران تصمیم گرفتند تا شبیه آنچه در نمایشگاه بولونیا با عنوان «دیوار تصویرگران» صورت می‌گیرد، چنین فضایی در نمایشگاه ایجاد کنند. در این دوره از نمایشگاه بیش از هفتاد نهاد مختلف شهری و ملی برای هرچه بهتر برگزار شدن آن تلاش می‌کنند.

تجربه های جدید
دو فعالیت جدید به فعالیت‌های بخش جنبی نمایشگاه کتاب اضافه شده که میهمان ویژه نمایشگاه، یکی از این فعالیت‌ها است. در این بخش، هر روز یک شخصیت میهمان ویژه نمایشگاه کتاب خواهد بود. در فضایی که برای کارنامه نشر درنظر گرفته شده است، 30 هزار عنوان کتاب چاپ اول سال 1393 درمعرض بازدید مخاطبان قرار می‌گیرد و اختصاص یک سالن برای معرفی جشنواره‌های مرتبط با کتاب در سال 1393 برنامه دیگری است که در بخش جنبی به اجرا درمی‌آید. برگزاری میزگردهای تخصصی در موضوعات مختلف، برپایی سالن فرق و ادیان، برپایی غرفه پایتخت کتاب ایران، برگزاری سلسله نشست‌های اختصاصی کتاب در استان‌های مختلف و نیز برپایی سالن ویژه سرگرمی‌های کودکان از دیگر برنامه‌های بخش جنبی نمایشگاه کتاب بیست و هشتم خواهد بود.