گذر خودروسازان از گردنه تولید

گروه خودرو: آمار تولید خودروسازان داخلی در فروردین‌ماه در حالی اعلام شد که طبق آن، «آبی‌های جاده مخصوص» توانسته‌اند تیراژ محصولات سواری خود را در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته بیش از ۵۹ درصد افزایش دهند. بنابر آماری که وزارت صنعت،معدن و تجارت منتشر کرده، ایران خودرو، سایپا و پارس‌خودرو به‌عنوان سه خودروساز بزرگ کشور، در مجموع ۴۹ هزار و ۵۲۲ دستگاه انواع محصول سواری را در اولین ماه امسال به تولید رسانده‌اند تا نسبت به فروردین‌ماه سال گذشته، ۱/ ۵۹ درصد رشد تیراژ را تجربه کنند.

بر این اساس، ایران خودرو با تیراژ ۲۸ هزار و ۹۰۶ دستگاهی، همچنان بزرگ‌ترین خودروساز کشور به شمار می‌رود، شرکتی که توانسته تولید خود را نسبت به فروردین‌ماه سال گذشته، ۶/ ۸۵ درصد افزایش دهد. سایپا نیز که لقب دومین خودروساز بزرگ داخلی را یدک می‌کشد، ۱۵ هزار و ۵۴ دستگاه در اولین ماه امسال تولید داشته که این رقم از رشد تیراژ ۷/ ۳۵ درصدی این شرکت حکایت دارد. پارس‌خودرو هم به‌عنوان سومین خودروساز بزرگ کشور توانسته به‌واسطه تیراژ ۵ هزار و ۵۶۲ دستگاهی اش، ۲۵ درصد به تیراژ خود در مقایسه با فروردین ۹۳، بیفزاید.

با توجه به آمار منتشر شده، مشخص می‌شود خودروسازی ایران سال ۹۴ را با فاصله گرفتن از بحران آغاز کرده و دیگر خبری از افت تیراژهای شدید (مانند سال‌های ۹۱ و ۹۲) در این صنعت نیست. البته روند ترمیم تولید در خودروسازی کشور، از اواخر سال ۹۲ آغاز و طی سال ۹۳ نیز ادامه یافت و به‌نظر می‌رسد جاده مخصوصی‌ها در سال جاری مشکل خاص و دست‌وپا‌گیری در تولید خود حس نخواهند کرد.

آن‌طور که در برنامه خودروسازان کشور آمده، ایران خودرو قصد دارد ۱۰ درصد به تیراژ خود طی سال جاری و در مقایسه با سال گذشته، بیفزاید و گروه سایپا (شامل سایپا و پارس‌خودرو) نیز رشد تیراژ ۴۰ درصدی را پیش‌بینی کرده است. گفته می‌شود خودروسازان در کل تیراژ حدودا یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاهی را برای سال جدید در نظر گرفته‌اند و با توجه به شروعی که در فروردین‌ماه داشته‌اند، دست یافتن به این هدف بسیار محتمل به‌نظر می‌رسد.

اما آمار تولید فروردین‌ماه خودروسازان کشور نکات قابل‌توجهی را نیز در خود جای داده است، از جمله اینکه پارس‌خودرو بالاخره آمار تولید محصولات جدید خود را منتشر کردند. همچنین طبق این آمار، تولید خودروهایی مانند مگان و تیانا و قشقایی به طور کامل متوقف شده است. از سوی دیگر، پراید همچنان پر تیراژترین خودرو سواری کشور به شمار می‌رود و پژو ۲۰۶ نیز توانسته بیشترین درصد رشد را طی فروردین ۹۴ به خود اختصاص دهد. نکته دیگر اینکه در بین خودروهای سواری تولید شده طی فروردین‌ماه امسال، تنها سمند و

تندر-۹۰ با افت تیراژ نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته، روبه‌رو بوده‌اند و سایر خودروها رشد تولید را به خود می‌بینند.

خیز ۲۰۶

به سراغ جزئیات آمار تولید فروردین‌ماه برویم و ببینیم خودروهای سواری چه افت‌و‌خیزی را در تیراژ، طی این ماه تجربه کرده‌اند.

آن‌طور که آمار می‌گوید، ایران خودرویی‌ها توانسته‌اند تیراژ محصولات گروه پژو خود را افزایش دهند و در این بین، پژو ۲۰۶ رکورددار افزایش تولید است. تیراژ پژو ۲۰۶ در اولین ماه امسال، ۶ هزار و ۵۶۱ دستگاه بوده که این آمار سبب شده تولید خودرو موردنظر ۱۶۵ درصد در مقایسه با فروردین ۹۳ افزایش یابد. ۲۰۶ فقط در سایت مرکزی ایران خودرو و تنها در مدل‌های معمولی به تولید می‌رسد.

دیگر محصول پژویی ایران خودرو به نام پارس نیز رشد تیراژ را در فروردین امسال تجربه کرده است؛ به‌نحوی‌که آمار از جهش تولید بیش از ۱۰۵ درصدی این خودرو حکایت دارد. پارس که در تمام سایت‌های داخلی فعال ایران خودرو (سایت‌های مرکزی، مازندران، خراسان و شیراز) به تولید می‌رسد، هفت هزار و ۶۴۴ دستگاه طی اولین ماه امسال تیراژ داشته است. بیشترین تیراژ پارس در سایت خراسان ایران خودرو بوده و شیرازی‌ها نیز کمترین رقم تولید این خودرو را به خود اختصاص داده‌اند. پارس در حال حاضر دومین محصول پر تیراژ خودروسازی کشور پس از پراید محسوب می‌شود و این در حالی است که پراید هم‌اکنون دو برابر پارس تولید دارد.

از پارس که بگذریم، پژو ۴۰۵ یکی دیگر از محصولات پر تیراژ ایران خودرو در فروردین‌ماه امسال به شمار می‌رود، خودرویی که علاوه‌بر تهران، در سایت خراسان این شرکت نیز به تولید می‌رسد. طبق آمار، ایران خودرویی‌ها در مجموع هفت هزار و ۱۸۴ دستگاه پژو ۴۰۵ در فروردین‌ماه امسال به تولید رسانده‌اند که این آمار متضمن رشد حدودا ۱۴۳ درصدی ۴۰۵ در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته شده است.

دنده عقب سمند

رشد تولید محصولات پژویی ایران خودرو در شرایطی است که این شرکت در تولید سمند با کاهش روبه‌رو شده، کاهش البته نسبتا کم.

طبق آمار منتشره، ایران خودرویی‌ها چهار هزار و ۱۶۹ دستگاه سمند را در اولین ماه امسال تولید کرده‌اند تا در مقایسه با فروردین سال گذشته، متحمل کاهشی ۱۱ درصدی در تولید این محصول شوند. سمند علاوه‌بر تهران، در سایت مازندران ایران خودرو نیز به تولید می‌رسد و این در حالی است که سایت موردنظر، در فروردین‌ماه امسال حتی یک دستگاه نیز از این خودرو را به تولید نرسانده است. در واقع دلیل اصلی کاهش تیراژ سمند، توقف تولید این خودرو در سایت مازندران است، سایتی که در فروردین‌ماه سال گذشته ۷۲۰ دستگاه از این خودرو را به تولید رسانده بود.

تولید محدود ویتارا

ایران خودرویی‌ها اما یک شاسی‌بلند ژاپنی را نیز به نام سوزوکی گرند ویتارا، در سایت خراسان خود مونتاژ می‌کنند، خودرویی که تنها ۱۳ دستگاه در فروردین‌ماه امسال تیراژ داشته است. ویتارا که تحت برند سوزوکی موتورز ژاپن در ایران‌خودرو خراسان مونتاژ می‌شود، در فروردین‌ماه سال گذشته هیچ تولیدی نداشته و باید دید ایران خودرویی‌ها امسال چه برنامه‌ای برای این میهمان چشم بادامی خود در نظرگرفته‌اند. گفته می‌شود ایران خودرو قرار است محصولات جدید دیگری را تحت برند سوزوکی ژاپن مونتاژ کند، محصولاتی که احتمالا سدان خواهند بود، نه اس.یو.وی.

دنا دنده عوض کرد

آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، اما از رشد تولید محصولات ملی ایران خودرو حکایت می‌کند. بر این اساس، رانا که با افت تیراژ طی چند ماه گذشته مواجه بود، در فروردین تغییر وضعیت داده و آمارش مثبت شده است. طبق آمار، ایران خودرویی‌ها یک هزار و ۶۵۶ دستگاه رانا را در اولین ماه امسال تولید کرده‌اند تا در مقایسه با فروردین ۹۳، رشدی ۵/ ۲۲ درصدی را در تولید این خودرو تجربه کنند. از دنا هم خبر می‌رسد که طی فروردین امسال، یک هزار و ۵۸۵ دستگاه از این محصول به تولید رسیده، حال آنکه در بازه زمانی مشابه سال گذشته، تنها پنج دستگاه دنا تولید شده بود.

استارت دوباره ساندرو؟

به کیلومتر ۱۶ جاده مخصوص برویم و ببینیم سایپایی‌ها در اولین ماه امسال چه کرده‌اند. طبق گزارش وزارت صنعت، سایپا توانسته با کمک زیرمجموعه اش (پارس‌خودرو) در مجموع ۱۴ هزار و ۳۹۰ دستگاه پراید را به تولید برساند و این خودرو را همچنان در خط یک تولید نگه دارد. با توجه به آمار منتشره، تولید پراید در مقایسه با فروردین‌ماه سال گذشته، بیش از ۲۲ درصد رشد کرده و این در حالی است که خیلی‌ها در انتظار توقف یا حداقل کاهش تولید این خودرو هستند. از مجموع پرایدهای تولیدی، پنج هزار و ۲۰۸ دستگاه سهم پارس‌خودرو بوده و باقی را سایپایی‌ها به تولید رسانده‌اند.

در بین دیگر محصولات تولیدی سایپا، تیبا نیز با رشد تولید مواجه شده است. تیبا که علاوه‌بر سایت مرکزی سایپا، میهمان سایت کاشان این شرکت نیز هست، در مجموع طی فروردین‌ماه امسال پنج هزار و ۱۹۱ دستگاه تیراژ داشته، که این آمار از رشد ۶۶،۶ درصدی تولید تیبا در مقایسه با فروردین ۹۳ حکایت دارد.

از تیبا که بگذریم، سایپا در اولین ماه امسال ۵۵۶ دستگاه سراتو را نیز به تولید رسانده است، خودرویی کره‌ای که تحت برند کیاموتورز مونتاژ می‌شود؛ بنابر آمار وزارت صنعت، سراتو در فروردین‌ماه سال گذشته هیچ تولیدی در سایپا نداشته است.

سایپایی‌ها اما علاوه‌بر پراید و تیبا و سراتو، یک خودرو چینی به نام S۳۰۰ (آریو) را نیز تولید می‌کنند، خودرویی که میهمان سایت ساوه سایپا است. طبق آمار منتشره، در فروردین‌ماه امسال، ۱۲۵ دستگاه از این خودرو در سایت موردنظر مونتاژ شده و این در حالی است که سایپایی‌ها در فروردین ۹۳، این خودرو را تولید نکرده‌اند.

آمار برلیانس درآمد

اما از سایپا به پارس‌خودرو برویم، شرکتی که بیشترین حجم تولیدش را هم‌اکنون پراید تشکیل داده، اما خودروهایی دیگر را نیز در تیراژی محدود مونتاژ می‌کند. بر اساس گزارش وزارت صنعت، پارس‌خودرویی‌ها در فروردین‌ماه امسال تنها ۴۸ دستگاه «برلیانس» چینی را به تولید رسانده‌اند، حال آنکه در بازه زمانی مشابه سال گذشته، تیراژ این خودرو ۶۴۳ دستگاه گزارش شده است. این اولین بار است که پارس‌خودرو آمار برلیانس را به وزارت صنعت اعلام می‌کنند، چه آنکه پیش‌تر خبری از افت‌و‌خیز تولید این محصول نبود.

از پارس‌خودرو اما خبر می‌رسد که تولید رنو ساندرو (B۹۰) دوباره از سر گرفته شده، البته با تیراژی حداقلی. بر این اساس، پارس‌خودرویی‌ها طی فروردین‌ماه امسال یک دستگاه ساندرو را به تولید رسانده‌اند و این در حالی است که تولید این خودرو طی سال گذشته و پس از مدتی، متوقف شده بود.

ساندرو یکی از محصولات رنو به شمار می‌رود که قرار بود چند سال پیش و در قالب پروژه X۹۰ در پارس‌خودرو به تولید برسد، اما مجموعه مشکلات و محدودیت‌های رخ داده، اجازه تولید این خودرو را نداد. حالا باید منتظر ماند و دید تولید ساندرو ادامه می‌یابد یا مانند سال گذشته، دوباره متوقف خواهد شد.

تندر در پیچ تولید

سری هم اما به تندر-۹۰ بزنیم، خودرویی که این روزها حال خوشی ندارد و آمار فروردین‌ماه نیز از گیر افتادنش در پیچ تولید حکایت می‌کند. بنابر آمار اعلامی، در مجموع تنها ۳۹۹ دستگاه تندر-۹۰ طی فروردین‌ماه امسال در کشور به تولید رسیده است، که ۹۴ دستگاه آن سهم ایران خودرو بوده و ۳۰۵ دستگاه دیگر نیز سهم پارس‌خودرو. با این حساب، تولید تندر-۹۰ در مقایسه با فروردین‌ماه سال گذشته، بیش از ۵۹ درصد افت کرده است.

اگر آمار تولید تندر-۹۰ را در فروردین امسال و نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته، به‌صورت جداگانه بررسی کنیم، مشخص می‌شود که ایران خودرویی‌ها با افتی بیش از ۲/ ۷۴ درصد روبه‌رو و پارس‌خودرویی‌ها نیز متحمل کاهشی ۸/ ۵۱ درصدی شده‌اند.

گذر خودروسازان از گردنه تولید