افزایش مجدد قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی کلید خورد

محمد‌حسین بابالو: در ساعات پایانی روز دوشنبه قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام شد که جهت‌گیری کلی آن صعودی بوده و کاهش قیمت‌ محدودی را تجربه کرد زیرا تنها پلی وینیل کلراید PVC و برخی دیگر از کالاهای محدود کاهشی شدند. این وضعیت می‌تواند بر کل بازار به مرور زمان موثر واقع شود زیرا رشد قیمت‌ها در بورس کالا را به همراه خواهد داشت که افزایش قیمت‌ها به این دلیل به بازار سرایت می‌کند. این وضعیت شاید شرایط سخت تری را پیش روی فعالان بازار قرار دهد زیرا در شرایط فعلی که تقاضا بسیار محدود است، افزایش قیمت مواد اولیه باز هم به رشد هزینه تولید انجامیده و تولیدکننده را با ضعف تقاضا در محاصره بیشتری قرار می‌دهد.

این در حالی است که رشد قیمت‌های پایه دقیقا در مسیر افزایش قیمت‌های جهانی است ولی شاید بازار به حمایت‌های قیمتی بیشتری نیاز داشته باشد زیرا قیمت‌های فعلی به قدری بالا است که بخش بزرگی از تولیدکنندگان شاید راه دیگری جز کناره‌گیری از تولید نداشته باشند.

رخداد بسیار خطرناکی که در آزادسازی قیمت‌ها تجربه شد و کاهش ۱۵ درصدی حجم معامله پلیمرها در بورس کالای ایران را در پی داشت، این کاهش نیز دقیقا عبارت بود از کاهش واقعی حجم تولید در تیرماه سال گذشته که ممکن است مجددا تجربه شود. به عبارت ساده‌تر با پذیرش رشد قیمت‌های جهانی و البته عدم نظارت بر قیمت‌های صادراتی شرکت‌های بزرگ، شاید تخفیف ۵ درصدی به نسبت قیمت‌های فوب خلیج فارس کافی نباشد.

در هر حال هم‌اکنون موجودی انبارها در بورس و بازار بسیار بالاست و رشد قیمت‌های پایه در ضعف تقاضا شرایط شکننده‌ای را به بازار تزریق می‌کند که شاید به توجه تولیدکنندگان اصلی نیاز داشته باشد زیرا با کاهش قیمت‌ها در بورس کالا که هیچ ممانعت قانونی در برابر آن وجود ندارد از یک سو می‌توان از بازار مصرف همیشگی در داخل حمایت کرد و از سوی دیگر می‌توان به افزایش سودآوری آن هم در زمانی نزدیک به فصل مجامع در بورس اوراق بهادار دست یافت.

در بازار داخلی حتی پیش از اعلام قیمت‌های پایه روز گذشته، باز هم جهت‌گیری کلی بر افزایش قیمت‌ها قرار گرفته بود تا جایی که بخش بزرگی از افت نرخ‌ها در هفته گذشته را خنثی کرد.

به نظر می‌رسد بازار این بار هم برای افزایش بیشتر قیمت‌ها مصمم است زیرا اعلام قیمت‌های پایه جدید می‌تواند یک شوک صعودی قدرتمند را به بازار وارد کند. به‌عنوان مثال در روزهای پیش و با اعلام افزایش قیمت‌های بورس کالا بر اساس قیمت‌های پایه، نرخ‌ها در بازار داخلی صعودی شدند که در نهایت بالابودن شدید موجودی انبارها و ضعف تقاضا، بخشی از این رشدها را تعدیل کرد ولی زمزمه اعلام قیمت‌های پایه جدید در ساعات ابتدایی روز دوشنبه، باز هم قیمت‌ها را با رشد رو‌به‌رو کرد.

این موارد در حالی است که فقط درخصوص پلاستیک‌ها، قیمت مواد اولیه این صنعت با رشدی نزدیک به ۲۰ درصد در سال جاری همراه شده که وضعیت این صنعت را به‌صورت خطرناکی شکننده جلوه می‌دهد.

همان گونه که در گذشته ذکر شد بازار محصولات پلاستیکی توان رشد بیشتر قیمت‌ها را ندارد که در ضعف تقاضای داخلی و مخصوصا مشکلات پیش آمده بر سر راه محموله‌های صادراتی به بازار عراق و دورنمای رشد بیشتر قیمت مواد اولیه و با افزایش قیمت تمام شده، توان فروش را نیز محدود ساخته که زیان مضاعفی را به تولیدکننده در صنایع تکمیلی وارد می‌سازد. در آینده بیشتر به بررسی قیمت‌های پایه و تاثیر آن بر شرایط کلی بازار خواهیم پرداخت.