گروه بازار پول: روز دوشنبه روز ثبت روندهای کاهشی بود، در این روز بهای سکه و دلار هر دو کاهش یافتند. در چهاردهمین روز اردیبهشت‌ماه، بهای دلار با ۵ تومان افت به ۳۳۴۰ تومان و قیمت سکه با ۲ هزار تومان کاهش به ۹۴۸ هزار تومان رسید. نوسان جزئی دلار موجب شد که این ارز برای هفدهمین روز متوالی در مدار بسته و محدود ۳۳۳۰ تا ۳۳۴۵ تومان نوسان کند. دلار از انتهای فروردین‌ماه در برابر عبور از سطح ۳۳۵۰ تومان از خود مقاومت نشان داده و کشش حرکت به سمت قیمت‌های بالاتر را نداشته است. در همین مدت قیمت دلار از نرخ ۳۳۳۰ تومان نیز پایین‌تر نیامده است تا در محدوده پیش گفته دچار «حبس بازه‌ای» شود. این روند نشانگر آن است که قیمت دلار در این محدوه نوسانی منقبض شده و توانایی حرکت در خارج از این بازه را از خود نشان نداده است. به گفته فعالان، مدیریت بازیگران بازارساز رسمی مهم‌ترین عاملی بوده که در روزهای کاهش تقاضا به مدیریت دامنه نوسانات کمک کرده است.

روزهای آرام بازار

در دومین روز کاری هفته جاری، دلار تغییرات قیمتی چندانی را به ثبت نرساند و در بازه محدود ۳۳۴۰ تا ۳۳۴۵ تومان جا‌به‌جا شد. دوشنبه، دلار معاملات خود را با نرخ ۳۳۴۵ تومان آغاز کرد که تغییری نسبت به روز پیشین نداشت؛ در ادامه روز این ارز در مسیر کاهشی قرار گرفت و تا ساعت ۴بعدازظهر قیمت به ۳۳۴۰ تومان رسید، رقمی که ۵ تومان پایین‌تر از نرخ روز یکشنبه بود.

نوسان محدود روز گذشته در حالی به ثبت رسید که دلار در ۴ روز پیش از آن هم نوسانی را تجربه نکرده بود. شاخص بازار ارز از تاریخ ۲۹فروردین در بازه محدود ۳۳۳۰ تا ۳۳۴۵ تومان نوسانات خود را به انجام رسانده بود. به گفته فعالان در روزهای اخیر تقاضای چندانی در بازار وجود ندارد و بازیگران بازارساز رسمی نیز با اتخاذ تدابیر مناسب اثرگذاری دلالان و معامله‌گران فردایی را به حداقل رسانده‌اند تا تحرکات آنها در روزهایی که تقاضا پایین است، به رشد غیرواقعی قیمت منجر نشود. در مقاطعی از اردیبهشت‌ماه معامله‌گران فردایی سعی کردند با نوسانی کردن قیمت‌ها به کسب سود بپردازند، اما حضور و فروش ارز توسط بازیگران بازارساز مانع از سودگیری این گروه شد. برخلاف بازار آزاد، نرخ رسمی دلار در مرکز مبادلات ارزی به سوی قیمت‌ بالاتر حرکت کرد. روز دوشنبه نرخ دلار مبادله‌ای با۳۲ ریال رشد به ۲۸۴۰ تومان رسید تا اختلاف آن با نرخ دلار در بودجه ۹۴ به ۱۰ تومان برسد.

سومین افت پیایی سکه

اما روز دوشنبه بهای سکه برای سومین روز متوالی کاهش یافت و با ۲ هزار تومان افت به قیمت ۹۴۸ هزار تومان رسید. در آغازین ساعات روز گذشته این کالای گرانبها ۹۵۱ هزار تومان قیمت خورد که افزایشی هزار تومانی نسبت به روز یکشنبه داشت. عامل اصلی رشد سکه در ابتدای روز، رشد اونس و رسیدن به بهای حدودا ۱۱۸۵دلاری بود. با این وجود در ادامه روز و تا ساعت ۳بعدازظهر بهای اونس به نزدیک ۱۱۸۰دلار رسید؛ به‌دنبال افت طلای جهانی، قیمت سکه در مسیر کاهشی قرار گرفت تا پس از گذشت ۳۲روز بار دیگر به کانال ۹۴۰ هزار تومان وارد شود. البته طلای جهانی، عصر دیروز دوباره رو به افزایش گذاشت و تا ساعت ۷ بعد از ظهر از ۱۱۹۰ دلار برای هر اونس گذشت ولی در ساعات بعد اندکی کاهش یافت.

انقباض نوسانی در قیمت دلار

انقباض نوسانی در قیمت دلار