مزایده پرسپولیس  برنده نداشت!

گروه ورزش: سرانجام انتظارها به پایان رسید و سازمان خصوصی‌سازی، عصر دیروز نتیجه نهایی مزایده پرسپولیس را اعلام کرد؛ نتیجه‌ای که شاید هیچ‌کس توقعش را نداشت و البته پیامدی غیر از تدوام بلاتکلیفی سرخپوشان نداشت. در شرایطی که باشگاه پرسپولیس در مزایده سوم دو مشتری مصمم پیدا کرده بود که هیچ‌یک از آنها به هیچ‌وجه حاضر به کوتاه آمدن نبودند، دیروز پوری‌حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی رسما به رسانه‌ها گفت متقاضیان خرید پرسپولیس شرایط لازم را نداشته‌اند و برای این باشگاه هم در کنار استقلال، مزایده دیگری برگزار خواهد شد!

بهنام پیشرو تاخیر داشت

برای خرید سهام پرسپولیس، دو شرکت بهنام پیشرو کیش و استیل‌آذین ایرانیان، پاکت داده بودند که درخواست این دو متقاضی به دلایل متفاوتی رد شده است. در مورد شرکت بهنام پیشرو، چنانچه از ابتدا هم زمزمه‌هایی به گوش می‌رسید، مشکل این است که آنها مراحل اداری ثبت‌نام در مزایده را به‌طور صحیح پشت سر نگذاشته بودند. این موضوعی است که خبرگزاری «ایسنا» هم به نقل از پوری‌حسینی آن را منعکس کرده است: «شرکت بهنام پیشرو کیش ادعا کرده بود که سپرده مزایده را به موقع پرداخت کرده، اما پول سپرده پس از ساعت ۱۴ روز چهارشنبه به حساب سازمان خصوصی‌سازی نشسته بود. اگر خاطرتان باشد شرکت دیگری هم در مزایده بود که به دلیل نقص همین مساله از مزایده کنار گذاشته شد. با توجه به اینکه شرکت بهنام پیشرو تا قبل از ساعت ۱۴ روز چهارشنبه سپرده را نتوانسته بود در حساب سازمان خصوصی‌سازی بنشاند، از رقابت کنار گذاشته شد.»

اهلیت سهامدار استیل‌آذین تایید نشد

از همان ابتدا هم گفته شد شرکت استیل‌آذین تنها متقاضی خرید پرسپولیس بود که همه مراحل اداری را به درستی انجام داده بود. با این وجود این شرکت در فاز تشخیص اهلیت دچار مشکل شد و نتوانست به هدفش برسد. رئیس سازمان خصوصی‌سازی در این مورد می‌گوید: «تنها شرکتی که قوانین و مقررات را کاملا رعایت کرده بود شرکت استیل آذین ایرانیان بود. به خاطر همین ما مدارک این شرکت را فورا تنظیم و به مراجع ذی‌ربط ارسال کردیم. وزرای محترم عضو هیات سه نفره واگذاری هم سریعا وارد عمل شدند تا اهلیت این شرکت و متولیان آن مشخص شود. شرکت استیل آذین ایرانیان پس از استعلام مراجع ذی‌ربط هیچ مشکلی نداشت اما برخی از سهامدارانی که از سوی این شرکت معرفی شده بودند یکی از شروط هیات واگذاری را شامل نبودند و به همین خاطر اهلیت این شرکت به تصویب نرسید.»

حق اعتراض برای هدایتی

در مزایده سوم پرسپولیس شرکت بهنام پیشرو کیش پیشنهادی ۲۹۸ میلیارد تومانی برای خرید این باشگاه ارائه داده بود که این رقم بالاتر از عدد ۲۹۶ میلیاردی حسین هدایتی بود. با این وجود چون مسوولان بهنام پیشرو در واریز وجه ثبت‌نام دچار مشکل شده بودند، فرصت در اختیار هدایتی و استیل‌آذین قرار گرفت تا رقابت را بدون هیچ حریفی به سود خود به پایان ببرد. با این وجود حالا اهلیت استیل‌آذین رد شده و رقابت از سر گرفته خواهد شد. همین مساله در نشست خبری پوری‌حسینی موجب اعتراض امیر عابدینی به رئیس سازمان خصوصی‌سازی شد.

پوری‌حسینی در واکنش به ادعای مدیرعامل اسبق پرسپولیس که از نزدیکان هدایتی هم هست، خطاب به وی گفت: «ما نمی‌خواهیم اذهان را به جای دیگر بکشانیم. بحث بدهی بانکی مطرح بوده است ما فقط می‌توانیم به‌صورت کلی این را به مردم بگوییم اما اگر شرکت استیل‌آذین ایرانیان بخواهد توضیحات بیشتری بشنود و از جزئیات باخبر شود می‌تواند در جلسه‌ای با ما تمام این مسائل را بشنود که اگر قانع نشد حق شکایت و اعاده حیثیت دارد. من مستندات را مطالعه کرده و قانع شدم، اگر مسوولان استیل‌آذین قانع نشدند حق شکایت وجود دارد. اگر هیات واگذاری تایید کند که صلاحیت استیل‌آذین به اشتباه رد شده است مزایده چهارم ابطال خواهد شد.»

اراده‌ای برای دولتی ماندن سرخابی‌ها وجود دارد

اما امیر عابدینی که طی روزهای گذشته فعالیت‌های زیادی را به سود حسین هدایتی در مزایده سوم باشگاه پرسپولیس انجام داده بود، از مردود شدن اهلیت شرکت استیل‌آذین بسیار ناراحت است. خبرگزاری «ایسنا» از قول او می‌نویسد: «منتظرم تا ببینم که چرا سیستم، صلاحیت ما را تایید نکرده است. باید مدارک را ببینم تا ریز مطالب را بگویم. شرکت استیل‌آذین بدهی ندارد و آقایان می‌گویند هدایتی در شرکتی دیگر بدهکار بانکی است. کسی متخلف است که وقتی پول می‌گیرد با لابی و رانت از بانک این پول را گرفته باشد اما اگر وثیقه گذاشته باشید و پرداخت‌هایتان را هم انجام داده باشید، مشکل خاصی وجود ندارد. در حال حاضر یک اختلاف با بانک وجود دارد که می‌شد با یک اغماض آن را نادیده گرفت. صحبت روی خصوصی‌سازی نیست. صحبت من این است که این سه نفری که اهلیت را تایید نکرده‌اند باید اقناع کنیم و این کار را هم خواهیم کرد. واقعا نگرانم. اگر اسناد و مدارک و صحبت‌های این کمیته سه نفره من را مجاب کند که می‌گویم دم‌تان گرم اما اگر قانع نشدم به مردم نگرانی‌هایم را می‌گویم. در حال حاضر اراده‌ای وجود دارد که این دو باشگاه را در اختیار دولت نگه دارد و این نگران‌کننده است. مردم و پیشکسوتان از حضور خریدار جدید پرسپولیس یعنی شرکت استیل آذین خوشحال بودند و به شعف آمدند اما الان می‌بینیم که اهلیت را تایید نمی‌کنند و توجه ندارند که فوتبال و ورزش می‌توانند هنجارسازی کنند.»

رقابت جدید بین دو شرکت؟

مزایده چهارم پرسپولیس در حالی برگزار خواهد شد که ظاهرا هر دو شرکت حاضر در مزایده سوم، می‌توانند در آن بار دیگر به رقابت با یکدیگر بپردازند. شرکت بهنام پیشرو که در مرحله قبلی دچار تاخیر در واریز وجه ورودی شده بود، این بار مشکلی از این بابت نخواهد داشت. به گزارش سایت کاپ، پوری‌حسینی در این مورد می‌گوید: «مسوولان بهنام پیشرو کیش به ما اعلام کردند که اگر به هر دلیلی این مزایده تکرار شود، سپرده پیش ما بماند. وقتی مزایده را تکرار می‌کنیم، یعنی همه چیز از ابتدا شروع می‌شود.»

اوضاع در مورد شرکت استیل‌آذین هم به همین ترتیب است: «شرکت استیل آذین نیز می‌تواند آن یک نقیصه خود را رفع کند و در مزایده بعدی شرکت کند.» جالب اینجاست که در نوبت قبلی، رقم پیشنهادی شرکت بهنام پیشرو فقط کمی بالاتر از عدد مدنظر هدایتی بود. حالا باید دید در صورت حضور هر دو شرکت در مزایده بعدی، طرفین ارقام پیشنهادی‌شان را جابه‌جا خواهند کرد یا نه؟

مزایده چهارم، ۲۹ اردیبهشت

به این ترتیب واگذاری سرخابی‌ها عملا به راند چهارم کشیده شد؛ مزایده‌ای که قرار است روز ۲۹ اردیبهشت و چند روز بعد از دربی تهران برگزار شود. رئیس سازمان خصوصی‌سازی از به نتیجه رسیدن این مزایده بسیار خوشبین است: «قانون، محدودیتی برای تعداد مزایده‌ها نگذاشته است. ما تقویم ورزشی را بررسی کردیم و می‌خواستیم مزایده چهارم پیش از پایان فصل باشد اما دیدیم که دربی در تاریخ ۲۵ اردیبهشت برگزار می‌شود. می‌خواهیم هیچ اثری از مزایده روی دربی نباشد. ۲۵ اردیبهشت دربی و ۴ روز بعد مزایده برگزار می‌شود. با توجه به اینکه طلسم شرکت در مزایده‌ها در مزایده سوم شکست، بعید می‌دانم مزایده چهارم برنده‌ای نداشته باشد. چند شرکت سپرده‌شان را نزد ما نگه داشتند و همچنین تقاضاهای جدیدی هم می‌آید.» در مزایده سوم اعلام شد یک شرکت خریدار باشگاه استقلال است، اما مسوولان این شرکت نیز در انجام مراحل ثبت‌نام دچار مشکل شده بودند. حالا پوری حسینی امیدوار است این خریدار هم دوباره پای کار بیاید: «ما هیچ پیشنهاد پوچی نداشتیم و همه پیشنهادها وجود داشت. حالا چون ۳ مشتری از آن ۴ مشتری که در این مزایده حضور داشتند، اولین بارشان بود، برخی اقدامات را انجام نداده بودند یا برخی افراد از خارج از کشور پول‌شان را واریز کردند. آن ۲ شرکتی که سپرده را واریز نکرده بودند، به ما اعلام کردند که خواهان خرید نقدی این ۲ باشگاه هستند. حالا می‌توانند در مزایده چهارم نیز شرکت کنند و تمام اتهاماتی را که به آنها زده شده بود رد کنند. من با شرکت شورایکو صحبت کردم و مدیر این شرکت گفت که می‌خواهد استقلال را به‌صورت نقدی خریداری کند.» او همچنین مکانیزم مزایده بعدی را هم تشریح می‌کند: «ما در مزایده بعدی نیز سراغ بالاترین قیمت می‌رویم، اگر اهلیتش ثابت شد، دیگر سراغ نفر بعدی نخواهیم رفت اما اگر اینطور نشد، باز هم همین روند را تا نفر آخر پیگیری می‌کنیم. شرط‌هایی که قبلا گذاشتیم، عینا در مزایده بعدی نیز تکرار می‌شود. همچنین متقاضیان باید تا ۲۸ اردیبهشت مدارک خود را تحویل دهند.»