سیم‌کارت‌هایی ویژه کودکان
فرشته مرادی این روزها به هرسمت که نگاه می‌کنی در دست کوچک و بزرگ تلفن همراه وجود دارد. تلفن همراهی که متصل به اینترنت است. اینترنتی که مملو از خوراک‌های خوب و بد است. این موضوع سبب نگرانی خانواده‌ها و آسیب‌شناسان شده است. زیرا دسترسی آسان و نامحدود به فضای مجازی خطرها و آسیب‌های غیرقابل جبرانی را در پی دارد.
به جرات می‌توان گفت که بخش جدایی ناپذیر این روزهای زندگی انسان‌ها تکنولوژی است، بخشی که به زندگی تمام اقشار جامعه نفوذ کرده و بر آن تاثیر گذاشته است. به‌طوری که حتی می‌توان تاثیرات تکنولوژی را برزندگی و بازی‌های کودکان به وضوح مشاهده کرد. چنانچه تلفن و اینترنت به یکی از پرطرفدارترین سرگرمی‌ها بین کودکان تبدیل شده است. به همین دلیل اپراتور نسل سوم یا همان رایتل درنیمه دوم سال گذشته خبری مبنی بر طراحی و راه‌اندازی سیم‌کارت ویژه کودک منتشر کرد. سیم‌کارتی که ویژه کودکان زیر ۱۸ سال بوده و سبب رفع نگرانی خانواده‌ها از سرگرمی‌های مجازی کودکان می‌شود.
با استفاده از این سیم‌کارت‌ها کودکان تنها امکان گشت‌وگذار در وب‌سایت‌هایی را دارند که مخصوص کودکان است و با استفاده از این سیم‌کارت‌ها والدین دیگر نگران مراقبت از کودکان خود در فضای مجازی نیستند.
این سیم‌کارت‌ها دارای آپشن‌های جالبی برای کودکان است مثل کافه رایتل: آرشیوی از انیمیشن‌ها و کارتون‌ها. آپارات کودک: آرشیو متنوعی از انیمیشن‌های ایرانی وخارجی. وب‌سایت نبات: وب سایتی شامل داستان، بازی و سرگرمی.
صادق عباسی شاهکوه، معاون صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره مصوبه تکالیف اپراتورهای موبایل برای ارائه خدمات به کودکان و نوجوانان می‌گوید: اپراتورهای موبایل باید در سیم‌کارت‌های مختص کودکان و نوجوانان، ویژگی‌هایی تعبیه کنند که والدین براساس نیاز فرزندان خود این سیم‌کارت‌ها را تهیه کرده و در اختیار فرزندانشان بگذارند. همچنین براساس این طرح، اپراتورها می‌توانند بخشی از شماره‌های قابل واگذاری خود را به کودکان و نوجوانان اختصاص دهند. عباسی شاهکوه با تاکید براینکه ارائه سیم‌کارت مختص کودکان و نوجوانان در دنیا متداول است، می‌افزاید: به‌طور قطع این سیم‌کارت‌ها از نظر قیمت تفاوتی با سیم‌کارت‌های دیگر ندارد و تنها ویژگی آن در تعیین میزان دسترسی به خدماتی است که اپراتورهای موبایل ارائه می‌دهند.
این در حالی است که برخی نمایندگان مجلس نسبت به این طرح معترض‌اند و آن را به منظوردرآمدزایی می‌دانند. بهروز نعمتی عضو هیات رئیسه مجلس که نسبت به این طرح انتقاد دارد، می‌گوید: عملکرد وزارت ارتباطات مبنی بر ارائه مجوز به اپراتورهای تلفن همراه در واگذاری سیم‌کارت‌های کودکان اقدامی کاسبکارانه است که باید برای جلوگیری ازتبعات غیرقابل جبران آن مسوولان با هوشیاری تمام ورود کنند. به اعتقاد وی وزارت ارتباطات مسیراصلی خود را گم کرده و وارد فضاهایی کاسبکارانه شده است. وی با تاکید بر اینکه واگذاری سیم‌کارت به کودکان تاثیرات بسیار نامناسبی به همراه خواهد داشت، می‌گوید: این موضوع می‌تواند برای سلامت روح و جسم کودکان درجامعه مضربوده و هزینه‌های درمان و بهداشت را افزایش دهد. در هیچ کجای دنیا واگذاری سیم‌کارت و حتی اینترنت به کودکان و نوجوانان صورت نمی‌گیرد.
درحالی که این نماینده نسبت به طرح و ارائه سیم‌کارت کودکان اعتراض دارد و معتقد است که چنین طرح‌هایی در هیچ جای دنیا عملیاتی نمی‌شود؛ معاون صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خبر از اجرای این طرح در کشورهای دیگر دنیا می‌دهد.
اما نکته مهم‌تر این داستان بررسی ابعاد جامعه شناسی و روانشناسی آن است. محمد ابراهیمی جامعه‌شناس و استاد دانشگاه در این باره می‌گوید: این روزها وسایل ارتباط جمعی از جمله تلفن همراه در اختیار همه است. پیش از این تنها بزرگسالان از این وسیله ارتباطی استفاده می‌کردند ولی در حال حاضر یعنی در دهه اخیر استفاده از تلفن همراه در سنین پایین هم بسیارمتداول شده است.
به گفته این استاد دانشگاه گسترش تلفن همراه سبب نگرانی خانواده‌ها شده است. زیرا اتصال این وسیله به اینترنت و آسیب‌های آن برکسی پوشیده نیست. با توجه به فقر فرهنگی و آموزشی که دراین زمینه وجود دارد محدود کردن تلفن همراه و ابزار متصل به آن برا‌ی کودکان ضروری است.
این جامعه‌شناس می‌افزاید: طرح سیم‌کارت کودکان با توجه به محدودیت اینترنتی آن و ارائه بسته‌های مشخص برای کودکان زیر۱۸ سال بسیار پسندیده و قابل تامل است. زیرا وجود تلفن همراه و استفاده از آن بین ایرانی‌ها بسیار ضروری شده و گریزی از آن نیست بنابراین وجود چنین سیم‌کارت‌هایی برای افراد سنین پایین بسیار مناسب است زیرا این وسیله جدید ارتباطی، نوجوانان را از گزند حوادث و آسیب‌ها در امان نگه می‌دارد. از طرفی دیگر نگرانی خانوده‌های ایرانی هم برطرف می‌شود. این جامعه‌شناس می‌گوید: سیم‌کارت‌های ویژه کودکان در همه دنیا ارائه می‌شود و باید این بسته ویژه کودکان همزمان با ورود پدیده سیم‌کارت‌های تلفن همراه وارد کشور می‌شد. طبق پژوهش‌های صورت گرفته کودکان بسیاری در معرض آسیب‌های ناشی از تلفن همراه قرار دارند.
م. احمدی شاغل دارای دو فرزند 10 و 15 ساله درباره سیم‌کارت‌های ویژه کودکان می‌گوید: اگر این سیم‌کارت‌ها سبب نظارت بیشتر والدین به فعالیت‌های کودکان در حوزه تلفن همراه شوند بسیار ارزشمند است.
او می‌گوید: من شاغل هستم و زمان زیادی را کنار فرزندانم سپری نمی‌کنم و آنها بیشتر روز در خانه تنها هستند و نگرانی استفاده نادرست از تلفن همراه برای من همیشه وجود دارد. ارائه چنین سیم‌کارت‌هایی واقعا خانواده‌ها را از نگرانی بیرون می‌آورد. زیرا این روزها دست همه کودکان تلفن همراه متصل به اینترنت است و اینترنت هم فضایی برای استفاده‌ای درست و نادرست. به هر حال به اعتقاد جامعه‌شناسان مشکلاتی همچون بلوغ زود‌رس، ناامنی مفرط روی گوشی‌های تلفن همراه، رواج فساد اخلاقی در میان جامعه جوان کشور و همچنین پدیدار‌شدن ده‌ها مشکل فرهنگی و اجتماعی دیگر بر روی سلامت و بهداشت روح و روان مخاطبان که درنتیجه پایین آمدن سن استفاده از تلفن همراه ایجاد می‌شود، قابل انکار نیست ولی هر دردی درمانی دارد زیرا ضرورت استفاده از تلفن همراه انکار‌ناپذیر است ولی چگونگی ارائه آن و محدویت‌های آن برای کم سن و سال‌ها راهی برای پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی در نسل جوان است.