پایتخت، کلافه از خودروهای جدید
خیابان‌ها شلوغ است و صدای بوق ممتد خودرو‌ها همه را کلافه کرده است. نور آفتاب به رنگ سفید و مشکی خودرو‌ها می‌تابد و انعکاسش در ظهر گرم تابستان هُرم گرما را بیشتر می‌کند. چراغ قرمز عدد 102 را نشان می‌دهد. صف طولانی خودرو‌ها کلافه از گرما به انتظار سبز شدن ایستاده‌اند. یک، دو، سه؛ علامت توقف قرمز رنگ خاتمه می‌یابد و چراغ زرد هنوز به سبز تبدیل نشده، همه گاز خودرو را می‌گیرند تا ترافیک کمی جلوتر را تجربه کنند.
ترافیک در تهران به موضوعی عادی تبدیل شده است. شلوغی خیابان هم هرچند کلافگی رانندگان را بیشتر می‌کند، اما هر روز بر حجم خودروهایی که در خیابان‌های شهر رفت‌وآمد می‌کنند، اضافه می‌شود. حال و هوای خیابان‌های پایتخت هم هر چند این روزها به نسبت سال‌های پیش بهتر شده، اما این مریض بدحال که حالش رو به بهبودی است، همچنان با سرفه‌های سنگین دود اگزوز خودرو‌ها درگیر است. درگیری که گویا در آینده نزدیک به علت ورود خودروهای سواری بیشتر به خیابان‌های پایتخت رو به وخامت می‌گذارد.
رشد 50 درصدی تولید خودرو در سال 93 بعد از گذراندن سه سال سخت، نشان‌دهنده آمار افزایشی تردد خودرو در شهرهای مختلف است. با توجه به اینکه تهران بزرگ روز‌به‌روز بر حجم جمعیتش افزوده می‌شود، مسلم است که خیابان‌ها نیز هر روز شاهد تردد خودروهای بیشتر خواهد بود. شهرام جباری‌زادگان، مدیر روابط‌عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به رشد 50 درصدی تولید خودرو در کشور در سال 93 ازتردد روزانه یک‌هزار دستگاه خودروی جدید در خیابان‌های پایتخت خبر می‌دهد. خبری که ممکن است از یکسو برای صنعت خودرو که در حال گذر از مشکلات بسیار است خوش باشد، اما برای حال و هوای پایتخت و مردمانی که تهران را برای زندگی انتخاب کرده‌اند، چندان خوشایند نیست. سال‌ گذشته یک میلیون و 130 هزار و 164 دستگاه خودرو در کشور تولید شده است. براساس پیش‌بینی که جبارزادگان از داده‌های وزارت صنعت و معدن ارائه می‌کند چنانچه یک‌سوم این خودروها وارد تهران شده باشند، 376 هزار و 721 دستگاه خودرو در این مدت وارد خیابان‌ها و بزرگراه‌های پایتخت شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه به دلیل کاهش تولید خودرو در سال‌های اخیر، تعداد خودروهای جدیدی که وارد تهران شده به کمتر از یک‌هزار دستگاه کاهش پیدا کرده و سه رقمی شده بود، می افزاید: آمار این تعداد خودرو سال گذشته پس از سال‌ها، چهار رقمی شد و به بیش از یک‌هزار دستگاه افزایش پیدا کرد.

ورود هر ساعت ۴۳ خودروی جدیدبه معابر تهران
وسعت تهران هرچند به نسبت سال‌های گذشته بیشتر شده است، اما بنا به گفته کارشناسان ظرفیت افزایش وسعت بیش از این را ندارد. به همین دلیل حالا آپارتمان‌ها روند صعودی به سمت آسمان را بیشتر از گذشته دنبال می‌‌کنند. هر چقدر تعداد طبقات بیشتر می‌شود، اما بر عرض خیابان‌ها اضافه نمی‌شود.
بنابر نظر کارشناسان هر خودرو برای عبور و مرور به حداقل ۲۵ مترمربع فضای حرکتی نیاز دارد. بر این اساس باید هر شبانه‌روز ۲۶ هزار مترمربع و سالانه ۹ میلیون و ۴۱۸ هزار مترمربع خیابان و بزرگراه جدید در تهران احداث شود که این میزان حجم خودرو به ۳۷۶ هزار و ۷۲۱ فضای پارک خودرو جدید نیاز دارد.
جبارزادگان با بیان اینکه چنانچه یک سوم از مجموع یک میلیون و 130 هزار خودروی تولیدشده وارد تهران شده باشند، سال گذشته 377 هزار خودرو به معابر تهران روانه شده‌اند، اظهار کرد: به این ترتیب هر روز یک هزار و 33 دستگاه خودروی جدید و به عبارتی در هر ساعت از شبانه‌روز، 43 دستگاه خودروی جدید وارد معابر تهران شده است.حالا کارشناسان نسبت به در نظر نگرفتن ظرفیت معابر پایتخت برای ورود این حجم از خودرو در تهران هشدار می‌دهند هر چند این هشدار همواره به گوش می‌رسید، اما بسیاری درباره آمار تولید خودرو به رابطه معکوس میان شماره‌گذاری خودرو و ظرفیت معابر در تهران اشاره می‌کنند. به‌طوری‌که افزایش قیمت خودرو نیز نتوانست بر کم شدن این میزان به‌صورت چشمگیری تاثیر بگذارد.

ورود روزانه 127 هزار دستگاه خودرودر سال 94
بر اساس اعلام وزارت صنعت تا پایان سال 94 خودروسازان داخلی باید تعداد یک میلیون و400 هزار دستگاه خودرو تولید شود که به معنای دیگر افزایش 300 هزار دستگاهی نسبت به سال گذشته خواهیم داشت. اگر بخواهیم به‌صورت درصدی نیز آمار سال 94 نسبت به گذشته را بررسی کنیم، افزایش 27 درصدی تولید را خواهیم داشت که در این میان همین میزان درصد به آمار خودروهای روزانه وارد شده به تهران اضافه می‌شود؛ بنابراین براساس آمار تولید در سال جاری در تهران 127 هزار دستگاه خودرو به‌صورت روزانه وارد می‌شود.بسیاری از کارشناسان شهری، یکی از دلایل افزایش ترافیک در شهر تهران را اجرای سیاست‌های نادرست توسط دولت از یکسو و شهرداری در سوی دیگر می‌دانند. دولت سیاست مشخصی در حوزه فروش خودرو نداشته است که این موضوع باعث شده تا بدون در نظر گرفتن حجم معابر، مردم به خریداری خودرو بپردازند. انگشت انتقاد به سوی شهرداری تهران نیز از این روی است که این نهاد نتوانسته با اجرای طرح‌های مختلفی که در شهر تهران اجرا می‌کند به کنترل مسائل و مشکلات مرتبط با خودرو بپردازد.