اجاره‌بهای نامتعارف در بخش‌هایی از تهران
هرچند این روزها بازار اجاره مسکن از شرایط نسبتا آرام‌تری در مقایسه با سال‌های قبل روبه‌روست اما برخی موجران در برخی مناطق پایتخت نرخ‌های عجیبی را برای اجاره واحد مسکونی خود به بازار مسکن پیشنهاد کرده‌اند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، رکود بازار خرید وفروش که امسال هم ادامه پیدا کرده و بازار اجاره را هم تحت تاثیر قرار داده است هم‌اکنون شرایط مساعدتری در مقایسه با سال‌های قبل پیش روی مستاجران قرار داده طوری که طی روزهای اخیر نه تنها افزایش محسوس اجاره‌بها نداشته‌ایم بلکه برخی موجران با همان ارقام سال قبل یا با اندکی افزایش، با مستاجران خود تمدید قرارداد کرده‌اند. با این حال، در برخی مناطق پایتخت، در میان برخی فایل‌های اجاره، مواردی مشاهده می‌شود که هیچ ارتباط معناداری میان اجاره بهای تعیین شده و مشخصات واحد مربوط وجود ندارد. چنین به نظر می‌رسد که موجران این دسته از آپارتمان‌های اجاره‌ای، بدون اطلاع یا به‌رغم اطلاع از شرایط موجود، تلاش می‌کنند آپارتمان خود را بسیار گران‌تر از آنچه به عنوان قیمت عرف در بازار مسکن تعیین می‌شود، به مستاجر تحویل دهند. غیر واقعی بودن نرخ برخی از این واحدها به حدی است که ممکن است در نگاه اول به متن آگهی، این تصور ایجاد شود که نرخ‌ها به اشتباه برای چنین واحدی نوشته شده است.اغلب این واحدها که بدون واسطه مشاوران املاک و به‌طور مستقیم از طرف موجران منتشر می‌شود، واحدهای کوچک متراژی هستند که موجران به تصور اینکه برای آنها مشتری زیاد است، به انگیزه کسب درآمد هر چه بیشتر، آنها را با قیمت‌های نجومی به بازار اجاره مسکن عرضه می‌کنند. برخی از این فایل‌ها برای چندمین بار در صفحات نیازمندی روزنامه‌ها منتشر شده یا ماه‌ها در بنگاه‌های مسکن بدون مشتری باقی می‌مانند اما اغلب مالکان این واحدها ترجیح می‌دهند واحدشان خالی بماند ولی از مبلغ پیشنهادی خود کم نکنند!
اجاره بهای غیر واقعی در شرق تهران؟
مشاهدات و مطالعات میدانی «دنیای اقتصاد» از وضعیت بازار اجاره مسکن در مناطق مختلف پایتخت حاکی است: هم‌اکنون قریب به اتفاق نرخ‌های نامتعارف اجاره‌بها مربوط به مناطق شرقی تهران است.
این نرخ‌های نامتعارف بیشتر در بین واحدهای کوچک متراژی است که مشتری‌های بیشتری دارند و متقاضیان آنها اغلب مستاجران تک‌نفره و مجردی هستند که در مقایسه با زوج‌های جوان توان پرداخت اجاره‌بهای بیشتری هم دارند. نرخ‌های پیشنهادی برخی موجران برای این واحدها به قدری بالاست که حتی بسیاری از بنگاه‌های مسکن هم حاضر به فایل کردن این واحدها نیستند و بنابراین این موجران برای تبلیغ واحد خود از آگهی‌های مطبوعاتی استفاده می‌کنند. اما موضوع اجاره بهای غیرمتعارف در مناطق شرقی تهران بیش از سایر مناطق پایتخت است، به همین دلیل به متقاضیانی که قصد اجاره آپارتمان در شرق تهران دارند، توصیه می‌شود با دید بازتر و با تحقیقات بیشتری نسبت به ورود به بازار اجاره این مناطق اقدام کنند. به عنوان نمونه موجری آپارتمان ۴۵ متری خود در خیابان گلبرگ غربی را ۵۰ میلیون رهن کامل به بازار مسکن عرضه کرده است. این در حالی است که هم‌اکنون متوسط رهن یک مترمربع واحد مسکونی در پایتخت زیر یک میلیون تومان و به‌طور میانگین ۷۰۰ هزار تومان است.در فایل دیگری اجاره‌بهای پیشنهادی برای یک آپارتمان ۴۵ مترمربعی در منطقه نارمک ۹۷۰ هزار تومان اجاره ماهانه به همراه ۴۴ میلیون تومان ودیعه تعیین شده است؛ این در حالی است که به گفته مشاوران املاک این مناطق، حتی فایل دیگری با همین مشخصات در این منطقه که با نرخ پیشنهادی ۳۸ میلیون رهن کامل به بازار عرضه شده نیز نرخ نامتعارف محسوب می‌شود!
نمونه دیگری از این اجاره‌بهای غیرمتعارف در منطقه مجیدیه جنوبی واقع در خیابان کرمان جنوبی دیده می‌شود. آپارتمانی 40 متری در این منطقه با نرخ 42 میلیون تومان رهن کامل به بازار اجاره مسکن معرفی شده که اجاره بهای این واحد مسکونی بسیار بیشتر از آنچه ارزش واقعی اجاره در این منطقه است، تعیین شده است. این گران‌فروشی در نرخ اجاره مسکن در آپارتمان‌های کوچک متراژ حتی به اجاره‌های میلیونی هم کشیده شده است تا جایی‌که مالک یک آپارتمان 50 متری در منطقه نارمک، این واحد را با شرایط 10 میلیون تومان ودیعه به اضافه اجاره ماهانه یک میلیون و 200 هزار تومانی، به بازار اجاره عرضه کرده است.
اجاره بهای پیشنهادی موجران باانصاف
با این حال و در شرایطی که هم‌اکنون قیمت اغلب واحدهای اجاره‌ای نسبت به سال‌های قبل واقعی‌تر به‌نظر می‌رسد و از شرایط نرمالی برخوردار است، برخی دیگر از موجران واحدهای خود را با نرخ‌های مناسب‌تری از اجاره بهای عرفی در هر منطقه از پایتخت، به بازار اجاره معرفی کرده‌اند.به‌عنوان مثال، مالکی مشخصات آپارتمان خود در محدوده محلاتی با متراژ 45 مترمربع را با شرایط اجاره ماهانه 100 هزار تومانی به اضافه 25 میلیون تومان رهن، در نیازمندی‌های مطبوعاتی بازار اجاره منتشر کرده است.آن‌طور که مالک این آپارتمان در متن آگهی عنوان کرده، واحد وی نوساز و با تمام امکانات به مشتری تحویل داده می‌شود. در منطقه سبلان شمالی هم مالک دیگری، مبلغ 35 میلیون تومان رهن کامل را برای آپارتمان 65 متری خود
تعیین کرده است.