گروه بازار پول: روز چهارشنبه روند کاهشی دلار پس از گذشت ۲روز متوقف شد تا قیمت شاخص بازار ارز روی نرخ روز سه‌شنبه یعنی ۳۳۳۰ تومان باقی بماند. روز گذشته قیمت سکه نیز نوسان چندانی نداشت و با تنها هزار تومان افزایش به ۹۴۶ هزار تومان رسید. به گفته فعالان «نزدیک شدن نرخ فروش آتی به نرخ فروش نقدی» مهمترین عاملی بود که از افزایش نرخ ارز جلوگیری کرد. در کنار آن «عرضه ‌بازیگران بازارساز رسمی» و «پایین بودن نرخ درهم امارات» دیگر عواملی بودند که مانع افزایش قیمت شدند. در روز سکون دلار، بهای سکه از افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی تبعیت کرد و اولین افزایش خود در۷ روز گذشته را به ثبت رساند.

سکون پاساژ افشار

در پنجمین روز هفته فضای بازار ارز خلوت‌تر از روزهای پیشین بود و نرخ‌های چندانی از سوی معامله‌گران غیررسمی اعلام نمی‌شد. این عامل نشان‌دهنده آن بود که هیجان چندانی در بازار وجود ندارد و تغییرات قیمتی دلار نیز کمتر از روز سه‌شنبه بود. چهارشنبه دلار معاملات خود را با قیمت ۳۳۳۵ تومان آغاز کرد که افزایشی ۵ تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز سه‌شنبه داشت. با این حال در ادامه روز دلار کمی از قیمت ابتدای روز پایین آمد و نهایتا تا ساعت ۳ بعدازظهر به نرخ ۳۳۳۰ تومان رسید، عاملی که موجب شد دلار نسبت به روز پیشین نوسانی را تجربه نکند. به گفته شماری از فعالان کاهش فاصله نرخ معامه‌گران آتی با نرخ فروش نقدی، افت قیمت درهم و عرضه ارز بازیگران بازارساز رسمی از عواملی بود که مانع از افزایش نرخ ارز شد.

در پنجمین روز هفته نرخ فروش معامله‌گران آتی در مقاطعی از روز کمتر از نرخ فروش نقدی بود. البته نهایتا در ادامه روز نرخ فروش آنها کمی بالاتر از قیمت نقدی قرار گرفت. به اعتقاد فعالان روند نزولی و بدون رشد دلار در روزهای اخیر موجب شده بود که تمایل معامله‌گران آتی برای پیش‌خرید ارز در روز چهارشنبه پایین‌تر از روز سه‌شنبه باشد. شاخص بازار ارز از تاریخ ۱۰ اردیبهشت سال جاری افزایشی را تجربه نکرده و از اواخر فروردین‌ماه سال جاری نیز قیمت بالای ۳۳۴۵ تومان را به ثبت نرسانده است، عاملی که موجب شده است دیدگاه معامله‌گران فردایی نسبت به قیمت روزهای آینده چندان مساعد نباشد. با این وجود عده دیگری اعتقاد دارند که در صورت تغییر روند تقاضای بازار، تاکتیک این معامله‌گران نیز تغییر خواهد کرد تا از نوسانات ایجاد شده کسب سود کنند. روز چهارشنبه افت قیمت درهم نیز انتظار برخی معامله‌گران در بازار داخلی را تحت‌تاثیر قرار داد؛ معمولا بالا بودن نرخ برابری دلار به درهم در بازار دبی نسبت به بازار داخلی موجب می‌شود که برخی معامله‌گران سعی کنند از تفاوت قیمتی دو بازار کسب سود کنند. در کنار دو عامل ذکر شده، فروش ارز بازیگران بازارساز رسمی نیز به مدیریت نوسانات بازار کمک کرد.

اولین رشد پس از یک هفته

روز چهارشنبه قیمت سکه تحت‌تاثیر نزدیک شدن اونس به مرز روانی ۱۲۰۰ دلار در ساعات ابتدایی روز قرار گرفت تا پس از ۷ روز اولین افزایش خود را به ثبت برساند. روز گذشته سکه معاملات خود را با قیمت ۹۴۸ هزار تومان آغاز کرد، اما در ادامه روز با کاهش نرخ اونس قیمت فروش سکه نیز به ۹۴۶ هزار تومان رسید، رقمی که البته هم‌چنان هزار تومان بیش از قیمت بسته شده روز سه‌شنبه بود. با وجود رشد سکه تمام، روز چهارشنبه قیمت نیم‌سکه و ربع‌سکه با کاهش قیمت مواجه شد. در شانزدهمین روز اردیبهشت‌ماه بهای نیم سکه با ۳ هزار تومان افت به ۴۹۱ هزار تومان و قیمت ربع سکه با هزار تومان کاهش به ۲۷۴ هزار تومان رسید.

حاشیه بازار

در ساعاتی از روز گذشته فضای بازار بدون تاثیر گرفتن از عوامل بنیادی عرضه و تقاضا، خلوت بود. خلوت شدن بازار در این ساعات مربوط به یک حادثه کم سابقه بود. ظهر روز چهارشنبه نیروی انتظامی فردی را که متهم به همدستی در سرقت از یک صرافی بود برای بازسازی صحنه به بازار آورد. این اتفاق موجب شد که تعداد زیادی از معامله‌گران برای تماشای صحنه، فضای رو‌به‌روی پاساژ افشار را ترک کنند و به تماشای این صحنه بپردازند. به گفته فعالان فرد یاد شده با همکاری دو نفر دیگر در تعطیلات نوروز اقدام به سرقت از یک صرافی کرده بود. آرامش نسبی بازار در ساعاتی از روز گذشته ناشی از حواشی این اتفاق بود.

ناامیدی آتی‌بازان

ناامیدی آتی‌بازان