گروه بازار پول: هر اونس فلز زرد که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه روی قیمت‌های ۱۱۸۷ و ۱۱۹۳ دلار ایستاده بود، روز چهارشنبه نیز در انتهای کانال ۱۱۰۰ دلار نوسان داشت. روز گذشته تا ساعت ۸ بعدازظهر به وقت تهران قیمت ۱۱۹۰ دلار برای اونس ثبت شد، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی رقم خورده باشد. این روند در حالی اتفاق افتاده که مهم‌ترین داده هفته روز جمعه اعلام خواهد شد. در آخرین روز هفته وزارت کار آمریکا گزارش خود از وضعیت اشتغال‌زایی و نرخ بیکاری بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ماه آوریل را منتشر خواهد کرد. بهای اونس که روز دوشنبه با ۱۰ دلار رشد مواجه شده بود، روز سه‌شنبه نیز ۶دلار دیگر رشد کرد. رشد اونس در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه تحت‌تاثیر عوامل داخلی بود، اما عوامل خارجی در روز سه‌شنبه بیشتر خودنمایی کردند. بازار روز سه‌شنبه نیز مانند روز قبل از آن شاهد «پوشش کوتاه‌مدت» و «شناسایی سود» توسط معامله‌گران بود، اما دو عامل خارجی شاخص دلار و بهای نفت خام بازار به رشد طلا کمک بیشتری کردند. روز سه‌شنبه شاخص دلار افت و قیمت نفت رشد کرد.

روز سه‌شنبه قیمت آتی شاخص نفتی نایمکس به بالاترین سطح خود در چهار ماه گذشته رسید و به بالای مرز ۶۰ دلار برای هر بشکه بازگشت. همزمان، شاخص دلار ایالات‌متحده ضعف خود را حفظ کرد. روند این دو بازار به نفع طلا تمام شد. دیگر خبری که سه‌شنبه جلب توجه کرد کاهش نرخ بهره پایه بانک مرکزی استرالیا به ۲ درصد بود. البته این خبر مورد انتظار بود و باعث واکنش بازارها نشد.

خبر مهم‌تر سه‌شنبه برای بازار طلا این بود که تقاضای طلای هند در ماه آوریل و مه به شدت یعنی تا ۸۰ درصد افزایش خواهد داشت. دلیل این افزایش تقاضا کاهش قیمت‌های طلا و رفع محدودیت‌های دولت در مورد واردات طلا عنوان شده است.

بازار، روز چهارشنبه را با افزایش قیمت‌ها در محدوده ۱۱۹۰ دلار آغاز کرد، اما در مقاطعی نیز افت را تجربه کرد. با این همه نوسان‌ها تا لحظه تنظیم این خبر بیشتر پیرامون مرز ۱۱۹۰ دلار انجام می‌شد. عدم افت طلا در روز چهارشنبه ناشی از ادامه ضعف دلار و رشد نفت بود. رویترز روز چهارشنبه نوشت که انتشار آمارهای ضعیف اقتصادی آمریکا موجب افزایش گمانه‌زنی‌ها نسبت به تاخیر فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره طی ماه‌های آینده شده و این مساله به ضرر ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر بین‌المللی تمام شده است. انتشار آمارهای ناامید‌کننده در خصوص عملکرد بخش تجارت خارجی آمریکا در ماه مارس و افزایش کسری تجاری این کشور تاثیر زیادی بر افت ارزش دلار و افزایش قیمت طلا داشته است. کسری تجاری آمریکا در ماه مارس با ۴۳ درصد افزایش به بیش از ۵۱ میلیارد دلار رسیده است که این بالاترین رکورد از اکتبر ۲۰۰۸ میلادی به شمار می‌رود. روز چهارشنبه کمترین و بیشترین قیمتی که تا زمان نوشته شدن این گزارش ثبت شد، ۱۱۸۷ و ۱۱۹۸ دلار بود.

قیمت نهایی روز چهارشنبه و روند روز پنج‌شنبه نیز مانند هر روز کاری دیگری اهمیت خاص خود را خواهد داشت، اما قیمت نهایی هفته که پس از انتشار گزارش اشتغال‌زایی اقتصاد ایالات‌متحده رقم خواهد خورد، اهمیت فوق‌العاده‌ای خواهد داشت. انتظار کارشناسان این است که میزان حقوق‌بگیران بخش غیرکشاورزی آمریکا در ماه آوریل، ۲۲۰ هزار مورد افزایش را تجربه کرده باشد. آمار خوب از اقتصاد ایالات‌متحده علاوه‌بر اثر مستقیم کاهشی که بر بازار طلا دارد، می‌تواند با تشدید احتمال افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا فشار بر طلا را شدت بخشد.

تصویب نهایی افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا می‌تواند طلا را در ۶ ماه پایانی سال ۲۰۱۵ تحت فشار قرار دهد. این باعث شده که برخی از کارشناسان به روند فلز زرد درسال جاری میلادی خوش‌بین نباشند. پس از آنکه قیمت جهانی طلا در دو سال گذشته به طور متوالی با کاهش روبه‌رو شد، برخی تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که ۲۰۱۵ نیز سال سخت و طاقت‌فرسایی برای این فلز زرد خواهد بود. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی «کوین ورلد»، قیمت طلا در دو سال گذشته با افت شدیدی روبه‌رو شده و از ۱۹۰۰ دلار در هر اونس به مرز ۱۲۰۰ دلار رسیده است. افت متوالی قیمت طلا در دو سال متوالی طی دهه‌های اخیر بی‌سابقه بوده است. حالا بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که سال ۲۰۱۵ میلادی نیز دوران سختی برای طلا و نقره خواهد بود. البته قیمت نقره تا پایان امسال تقریبا بدون تغییر خواهد بود، ولی قیمت طلا احتمالا با افت بیشتری روبه‌رو می‌شود.

مهم‌ترین عامل فشار بر قیمت طلا طی ماه‌های آینده افزایش احتمالی نرخ بهره آمریکا خواهد بود. تحلیلگران اقتصادی و سرمایه‌گذاران بین‌المللی به دقت نشست‌های فدرال رزرو را زیر نظر دارند. به‌نظر می‌رسد آمارهای اقتصادی آمریکا و گمانه‌زنی‌های مربوط به افزایش نرخ بهره این کشور همچنان بیشترین تاثیر را بر قیمت طلا خواهد داشت. نگرانی‌های مربوط به وضعیت اقتصادی آمریکا هنوز وجود دارد و افزایش ارزش دلار به ضرر صادرات این کشور تمام شده است. همین طور بعید به‌نظر می‌رسد که تقاضای فیزیکی در شرایط کنونی به تنهایی بتواند موجب افزایش چشمگیر قیمت طلا شود. بر اساس آمارهای شورای جهانی طلا بیش از ۸۰ درصد تقاضای فیزیکی جهان در سال ۲۰۱۳ از کشورهای آسیایی بوده است.