مهر: رئیس شورای‌عالی هماهنگی بانک‌ها از توافق بانک‌های بزرگ برای نرخ سود روزشمار خبرداد و گفت: براساس تفاهم بانکداران، نرخ سود کمتر از سه ماه ۱۰ درصد خواهد بود. عبدالناصر همتی در پاسخ به سوال خبرگزاری مهر مبنی بر اینکه آیا اقدام بانک مرکزی در واگذاری تعیین نرخ سود سپرده‌های بانکی کمتر از یک‌سال توسط بانکداران باعث ایجاد هرج و مرج دوباره در نرخ‌های سود روزشمار و کوتاه‌مدت نخواهد شد، گفت: هرچیزی ممکن است اتفاق بیفتد.

رئیس شورای‌عالی هماهنگی بانک‌های دولتی افزود: براساس توافق چند بانک بزرگ کشور نرخ سود سپرده‌های بانکی کوتاه‌مدت حداقل ۱۰ درصد و حداکثر که یک‌ساله است، ۲۰ درصد خواهد بود. وی با بیان اینکه بانک مرکزی سقف ۲۰ درصد را برای سپرده‌های یک‌ساله تعیین کرده و بقیه آن بر عهده بانک‌ها گذاشته شده است، تصریح کرد: بر اساس تفاهم بانکداران نرخ سود سپرده‌های روزشمار و کوتاه‌مدت (کمتر از سه ماه) ۱۰ درصد خواهد بود. همتی این نرخ را بر اساس توافق ضمنی بانک‌های بزرگ و صورت جلسه تنظیمی اعلام و بیان کرد: برای مقاطع سه ماه به بالا نرخ سود سپرده ۱۴ درصد، ۶ ماه به بالا ۱۶ درصد و ۹ ماه به بالا ۱۸ درصد توافق شده است.

رئیس شورای‌عالی هماهنگی بانک‌ها در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری مهر، مبنی‌بر اینکه پس ممکن است برخی بانک‌های خصوصی و کوچک و موسسات مالی بازهم به این توافقات پایبند نباشند و بازار نرخ‌های سود روزشمار و کوتاه‌مدت را برهم بریزند، بیان کرد: امکان هر چیزی وجود دارد. مسوولان باید کنترل و نظارت بیشتری بر عملکرد آنها داشته باشند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه سقف نرخ سود تسهیلات ۲۴ درصد توسط شورای پول و اعتبار در نظر گرفته شده است، پرداخت نرخ‌هایی بیش از ارقام توافقی به صرفه نخواهد بود و بانک‌ها اگر می‌خواهند با زیان مواجه نشوند، پرداخت سود بیش از ۲۰ درصد بی‌معنا خواهد بود.

پیش از این پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی دیروز در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اعلام اینکه این بانک تعیین نرخ سود سپرده‌های بانکی کمتر از یک‌سال را به خود بانک‌ها واگذار کرده است، تصریح کرده بود: بر این اساس بانک‌ها می‌توانند خود نسبت به تعیین این نرخ‌های سود سپرده متناسب با محصولات در دوره‌های کمتر از یک‌سال اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شورای پول و اعتبار نرخ‌های سود سپرده یک‌ساله و تسهیلات را مشخص و تصویب و ابلاغ کرده است؛ بنابراین بانک‌ها می‌توانند نرخ سود تسهیلات کمتر از یک‌سال را خود تعیین کنند که باید در فضای رقابتی این کار صورت گیرد.