گروه نفت و پتروشیمی: افزایش درگیری‌ها در لیبی و یمن از سویی و از سوی دیگر گمانه‌زنی از کاهش سطح ذخیره‌سازی نفت آمریکا قیمت نفت برنت را به بیش از ۶۹ دلار در هر بشکه رساند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۵ به وقت تهران) قیمت نفت خام آمریکا نسبت به روز پیش از آن ۵۵/ ۱ دلار افزایش یافت و هر بشکه از این نوع نفت در بازار نایمکس ۹۵/ ۶۱ دلار به فروش رسید. نفت برنت نیز افزایش ۵۳/ ۱ دلاری را تجربه کرد و به ۰۵/ ۶۹ دلار بر بشکه رسید. در عین حال بر اساس آخرین به روز رسانی سایت رسمی اوپک، بهای سبد نفتی این سازمان روز سه‌شنبه ۷۸ سنت رشد کرده و به ۶۲/ ۶۳ دلار رسید که بیشترین رقم از مارس ۲۰۱۴ تا کنون است. بر این اساس، ظرف دو روز گذشته حدود ۴ درصد رشد داشته است.

افزایش قیمت نفت در این هفته با افزایش تنش در کشورهای تولید‌کننده نفت آغاز شد. روز سه‌شنبه شبه نظامیان مخالف دولت مرکزی لیبی به یکی از پایانه‌های این کشور که صادرات نفت از آن انجام می‌شود، حمله کردند. پایانه زوئیتینا جزو معدود پایانه‌های لیبی است که روزانه مقداری نفت صادر می‌کرد. لیبی در حال حاضر روزانه حدود ۵۰۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کند و کمتر از ۳۰۰ هزار بشکه از آن را صادر می‌کند. بر همین اساس کاهش صادرات این کشور در بازاری که بیش از ۲ میلیون بشکه در روز با مازاد عرضه مواجه است نمی‌تواند اثر بلند مدتی روی قیمت‌ها بگذارد. در این بین روز گذشته خبرهایی مبنی بر پرتاب چندین خمپاره به خاک عربستان احتمال افزایش درگیری‌ها در منطقه را افزایش داد. در این بین انجمن نفت آمریکا(API) در گزارشی اعلام کرد که حجم ذخایر نفتی این کشور هفته گذشته برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ کاهش یافته است. API روز سه‌شنبه گزارش داد که کاهش ناگهانی ذخیره نفت آمریکا پس از کم شدن میزان واردات این کشور رخ داده است.

در هفته منتهی به اول ماه مه، ذخیره نفت خام آمریکا با کاهش یک و نیم میلیون بشکه به ۹۰/ ۴۸۳ میلیون بشکه رسید. این در حالی است که تحلیلگران انتظار افزایش ۵/ ۱ میلیون بشکه‌ای را در این هفته داشتند. آمار رسمی میزان ذخایر نفتی آمریکا شامگاه چهارشنبه هر هفته به وقت تهران از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر می‌شود؛ اما معمولا آمار منتشر شده از سوی API و اداره اطلاعات انرژی بسیار نزدیک به هم هستند.

از زمان کاهش قیمت نفت حجم ذخایر نفتی آمریکا به شکل قابل توجهی افزایش یافته است؛ به‌طوری‌که بر اساس آخرین آمار اداره اطلاعات انرژی این کشور طی یک سال گذشته بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه آمریکا نفت ذخیره کرده، در واقع مازاد عرضه موجود در بازار نفت در ذخایر نفتی جمع شده است.

در عین حال روز گذشته کاهش ارزش دلار به‌عنوان محرکی افزایش قیمت نفت را تشدید کرد. روز گذشته آمار ناامید‌کننده تراز تجاری آمریکا منتشر شد. بر این اساس کسری تجاری این کشور در ماه مارس افزایش یافته که موجب کاهش ارزش دلار شد. تراز تجاری آمریکا معمولا منفی است و افزایش کسری تجاری نشان از افزاشی واردات این کشور و افزایش تقاضای دیگر ارزهای مرجع در برابر دلار دارد که موجب افت شاخص این ارز می‌شود.