گروه جهان: جریان بمباران برای نخستین‌بار در جنگ یمن و عربستان معکوس شد و این‌بار خمپاره‌ها و راکت‌های دور برد در شهر نجران عربستان سعودی فرود آمد. در حالی که نزدیک به دو ماه است جنگنده‌های ائتلاف عربی بی‌وقفه شهرهای مختلف یمن را زیر آتش‌بار جنگنده‌های خود گرفته‌اند، روز سه‌شنبه خبر رسید که نیروهای یمنی توانسته‌اند شهر نجران را در عربستان سعودی مورد هدف قرار بدهند. گفته‌ها در مورد میزان تلفات جانی و مالی متفاوت بوده است. در حالی که برخی از مقامات سعودی می‌گویند این حملات تلفات جانی نداشته است اما برخی دیگر می‌گویند برخی از شهروندان نجرانی کشته و زخمی شده‌اند. به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال این نخستین حمله مهم یمنی‌ها علیه سعودی‌ها، از زمان آغاز به جنگ نیروهای ائتلاف عربی به این کشور بوده است.

یک مقام نظامی سعودی‌ها در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی عربستان گفت که در ابتدا مشخص نبوده چه کسی مسوول این حملات بوده است. این مقام نظامی تاکید می‌کند سه تن از فرماندهان حوثی‌ها در گفت‌وگو با یک شبکه یمنی اعلام کرده‌اند که این حملات از سوی آنها صورت گرفته است و این مقام سعودی اضافه می‌کند که قبایل یمنی نیز در این حمله به حوثی‌ها کمک کرده‌اند.

پس از این حمله، مقامات عربستان سعودی در این شهر حالت فوق‌العاده اعلام کردند و تمامی مدارس را به حالت تعطیل درآوردند. این حالت فوق‌العاده پس از آن صورت گرفت که برخی خمپاره‌ها در نزدیکی یک مدرسه دخترانه و بیمارستان این شهر فرود آمده است. منابع محلی می‌گویند که فرودگاه این شهر نیز تعطیل و پروازها تا اطلاع ثانوی لغو شده است.

مونا عبدالماجد یکی از ساکنان شهر در گفت‌وگو با سایت «تریبیون ریویو» مدعی است که یکی از خمپاره‌ها همسر وی را کشته است و پس از آن ۶ نفر از کسانی که قصد داشتند همسر وی را از زیر آوار بیرون بشکند، با خمپاره بعدی کشته شده‌اند.

اما ژنرال احمد عسیری، سخنگوی گروه ائتلاف درباره حملات یمنی‌ها می‌گوید، خمپاره‌هایی که در نزدیکی بیمارستان منفجر شده‌اند چندین نفر را زخمی کرده است. وی در مورد اینکه چند نفر در این حمله زخمی شده‌اند، اطلاعات بیشتری نداد. عسیری همچنین مدعی شد که این حملات بی‌پاسخ نخواهند ماند و برای تامین امنیت مرزهای عربستان تمهیدات بیشتری اتخاذ خواهد شد. او مدعی شد که عربستان سعودی از زمین و هوا پاسخ این حملات را خواهد داد. روزنامه دیلی‌استار لبنان به نقل از روزنامه الاخبار عربستان نوشت: شهر به حالت نیمه‌تعطیل در آمده و توییتر رسمی خطوط هوایی عربستان سعودی اعلام کرد که تمامی پروازهای این شهر را به حالت تعلیق درآورده است. پیش از این نمایندگان حوثی‌ها در دیدار با سفیر روسیه گفته بودند که صبر آنها هم حدی دارد و اگر تجاوزهای عربستان سعودی ادامه داشته باشد، محل نزاع نه در یمن، بلکه در خاک عربستان سعودی خواهد بود.

پس از این حمله اما منابع خبری عربستان سعودی اعلام کردند که هلی‌کوپترهای رژیم سعودی به مناطق مرزی یمن حمله کردند اما از میزان تلفات آن خبری منتشر نشده است. گفته می‌شود در پاسخ متقابل یمنی‌ها به این حملات، سه سرباز سعودی لب مرز کشته شده‌اند. برخی از منابع خبری هم می‌گویند ۵ سرباز عربستانی نیز به اسارت نیروهای یمنی در آمده‌اند. از آغاز تجاوز عربستان به یمن، در مرز دو کشور درگیری‌های متعددی صورت گرفته است. در این درگیری‌ها تاکنون ۱۱ سرباز سعودی کشته و برخی از آنها نیز زخمی شده‌اند. استان شمالی صعده، جایی که حوثی‌ها قدرت را در دست دارند، بارها مورد تهاجم جنگنده‌های سعودی و دیگر شرکای عربش قرار گرفته است. نیروهای عربستانی عمده حملات خود را به این استان از طریق شهر نجران انجام می‌دهند. کارشناسان اعتقاد دارند که هدف قرار دادن شهر نجران از سوی یمنی‌ها در واقع پاسخی به تجاوز‌های عربستان سعودی از این شهر به صعده است. در فیلمی که تلویزیون دولتی عربستان پس از حمله یمنی‌ها نشان داد، یکی از خمپاره‌ها به یک ساختمان برخورد کرده که در پی آن دود سیاهی نیز از آن خارج ‌شده است. همچنین یک خودروباری نیز در کنار خیابان پارک کرده بود که مورد اصابت یکی از خمپاره‌ها قرار گرفته است. روزنامه وال استریت ژورنال می‌نویسد که عربستان سعودی با این حملات قصد دارد که حوثی‌ها را از عرصه سیاسی در یمن حذف کند و منصور هادی، رئیس‌جمهوری فراری این کشور را به قدرت بازگرداند. در این حملات کشورهایی مثل امارات متحده عربی، قطر، کویت، بحرین و مصر نیز شرکت دارند. ایالات‌متحده هم در این کمپین جنگی، بخش اطلاعاتی و حمایت‌های لجستیک را بر عهده گرفته است.حوثی‌ها که عمدتا در شمال این کشور ساکن هستند، پس از اینکه نتوانستند با منصور هادی به توافق برسند به سمت جنوب حرکت و در ماه سپتامبر شهر صنعا را تصرف کردند.

منصور هادی پس از اینکه نتوانست با حوثی‌ها به توافق برسد ابتدا به عدن رفت و از آنجا به عربستان فرار کرد.