افزایش قیمت کامپیوترهای شخصی در سال  2015

دنیای اقتصاد: بازار کامپیوترهای شخصی با وجود نوساناتی که در سال‌های اخیر و به‌خصوص با ورود ابزارهای هوشمند شخصی مانند تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند تجربه کرده، همچنان رونق نسبی خود را حفظ کرده است و حتی در ماه‌های اخیر به تدریج وارد روند بهبود شده است. درست به همین دلیل هم هست که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بازار معتقدند این روند بهبود منجر به افزایش تقاضا در این بازار شده است و حتی می‌تواند باعث افزایش قیمت در بازار کامپیوترهای شخصی هم بشود. در همین زمینه موسسه تحقیقاتی گارتنر به تازگی بررسی‌هایی انجام داده است که نشان می‌دهد شرکت‌های تولیدکننده سعی دارند با افزایش قیمت کامپیوترهای شخصی نوسانات قیمت ارز را متعادل و خنثی کنند. این کارشناسان معتقدند در طول سال ۲۰۱۵ قیمت انواع کامپیوترهای شخصی به‌خصوص در ژاپن و کشورهای منطقه یورو، افزایشی تا حدود ۱۰ درصد خواهد داشت.

«رانجیت آتوال» یکی از کارشناسان موسسه تحقیقاتی گارتنر در این مورد می‌گوید: «ما در حال حاضر شاهد رشد سریع ارزش دلار در برابر اغلب ارزهای دیگر هستیم که این در نتایج مربوط به درآمد حاصل از فروش شرکت‌های تولیدکننده موثر خواهد بود. شرکت‌های تولیدکننده کامپیوترهای شخصی در حالی محصولات‌شان را به ژاپن و کشورهای منطقه یورو می‌فروشند که از ابتدای سال ۲۰۱۵ نرخ برابری ارز محلی این کشورها در برابر دلار تا حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است. با این اوصاف است که این شرکت‌های تولیدکننده گزینه دیگری جز افزایش قیمت محصولات خودشان ندارند تا بتوانند همچنان سود حاصل از فروش خودشان را حفظ کنند و نگه دارند.»

تحلیلگران گارتنر به صورت تخمینی پیش‌بینی کرده‌اند در سال ۲۰۱۵ هزینه‌ای که کاربران نهایی در منطقه اروپای غربی برای خرید کامپیوترهای شخصی صرف می‌کنند در صورت تثبیت قیمت دلار به ۱۱۶ میلیارد دلار می‌رسد که این میزان در مقایسه با سال ۲۰۱۴ رشد ۴ درصدی خواهد داشت. این ارقام نشان می‌دهد که قیمت محصولات بازار کامپیوترهای شخصی در سال ۲۰۱۵ در مقایسه با ارز محلی این کشورها افزایش پیدا خواهد کرد. آتوال معتقد است: «شرکت‌های تولیدکننده سعی دارند با کاهش تاثیر افت سود حاصل از درآمدشان که در نتیجه افزایش نرخ دلار در برابر ارز محلی‌شان اتفاق افتاده است، از کاهش تک‌‌رقمی قیمت قطعات اولیه کامپیوترهای شخصی در سال ۲۰۱۵ استفاده کنند تا در نهایت با عرضه کامپیوترهای شخصی با قابلیت‌های کمتر بتوانند همچنان قیمت محصولات خود را پایین‌تر نگه دارند و به این ترتیب نظر مشتریان و خریداران را جلب کنند. این در حالی است که روند سود این شرکت‌های تولیدکننده سیر نزولی دارد و تمرکز این شرکت‌ها روی بازار کشورها و مناطقی که کمترین تاثیر را از نوسانات نرخ ارز گرفته‌اند، همچنان در این زمینه موثر و نجات بخش نبوده است.»

رفتار مصرف‌کنندگان

در بازار کشورها و مناطق توسعه یافته و پیشرفته، فروش کامپیوترهای شخصی کاملا تحت‌تاثیر قیمت‌ها است و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۱۶ میزان خرید کامپیوترهای شخصی تا ۳۰ درصد کاهش یابد و به دنبال آن قیمت این محصولات هم رو به کاهش بگذارد. بر این اساس کارشناسان موسسه تحقیقاتی گارتنر سه رفتار مختلف را از مصرف‌کنندگان و خریداران انتظار دارند.

اولین دسته مربوط به مصرف‌کنندگان متمرکز روی قیمت است که به دنبال خرید کامپیوترهای شخصی با قیمتی کمتر از ۵۰۰ دلار هستند. این دسته از خریداران سعی دارند با خرید کامپیوترهای شخصی ارزان قیمت با مشخصات نه چندان حرفه‌ای در برابر افزایش قیمت این محصولات مقاومت کنند. این دسته از مصرف‌کنندگان احتمالا ۳۰ درصد بازار را تشکیل می‌دهند.

دسته دوم مصرف‌کنندگان متمرکز روی ارزش نرخ پول محلی هستند که خریدار کامپیوترهای شخصی با قیمت میان ۵۰۰ تا ۸۰۰ دلار هستند. این دسته از خریداران به خاطر افزایش قیمت کامپیوترهای شخصی کمی دست نگه می‌دارند و با تاخیر خرید می‌کنند. انتظار می‌رود این دسته از مصرف‌کنندگان ۴۰ درصد از کل بازار را به خود اختصاص بدهند.

در نهایت دسته سوم مصرف‌کنندگانی هستند که بیشتر روی قابلیت‌ها و کیفیت محصولات متمرکز بوده و خریدار کامپیوترهای شخصی با قیمت بیش از ۸۰۰ دلار هستند. آنها معتقدند با خرید کامپیوترهای با کیفیت می‌توانند تا ۱۰درصد امید بیشتری به طول عمر محصول خود داشته و به این وسیله در برابر افزایش قیمت‌ها مقاومت کنند. این دسته از مصرف‌کنندگان ۳۰درصد بازار را تشکیل می‌دهند.

رفتار کسب‌وکارها

بنگاه‌های تجاری بزرگ و کسب‌وکارها در سال ۲۰۱۵ سعی دارند با توجه به نوسانات نرخ ارز، بودجه‌های بخش IT خودشان را اولویت‌بندی کرده و به بخش‌هایی مانند نرم‌افزار و خدمات اولویت بیشتری بدهند. به این ترتیب آنها بودجه‌های مربوط به بخش کامپیوترهای شخصی را هم تا حد زیادی به این بخش‌ها اختصاص داده و با همان بودجه اندک باقی مانده سعی دارند کامپیوترهای شخصی با مشخصات و کیفیت بهتر را بخرند که طول عمری تا ۱۰ درصد بیشتر از محصولات مشابه خودشان داشته باشند. در نهایت اما کارشناسان گارتنر پیش‌بینی کرده‌اند که سازمان‌ها و بنگاه‌های تجاری به دنبال افزایش قیمت در بازار کامپیوترهای شخصی، در طول سال ۲۰۱۵ میزان خرید کامپیوترهای شخصی خودشان را تا ۲۰ درصد کاهش خواهند داد.