گروه مسکن - مهدیس فرقانی: قیمت‌های ستون امروز نبض بازار به آخرین نرخ‌های معامله شده در بازار مسکن مناطق 21 و 22 تهران مربوط می‌شود. بررسی قیمت‌ها نشان می‌دهد که بازه قیمت واحدهای نوساز و تازه ساخت با واحدهای قدیمی ساخت ، فاصله زیادی ندارد .

برای مثال یک واحد نوساز ۶۷ متری نوساز در خیابان ۱۸ متری سروستان واقع در شهرک راه آهن، متری ۵ میلیون و ۱۹۴ هزار تومان فروخته شد. از طرف دیگر خریداری بابت خرید یک واحد مسکونی به متراژ ۵۷ متر مربع ، ۱۲ سال ساخت، متری ۴ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان پرداخت کرد. همچنین در محدوده همت در شهرک راه‌آهن، ارزش هر متر از واحدی ۱۰۲ متری که ۲ سال از عمر بنای آن می‌گذرد، ۴ میلیون و ۵۴۹ هزار تومان تعیین شده بود اما در همین شهرک قیمت هر متر از یک واحد ۸۹ متری ۲۷ سال ساخت، ۳ میلیون و ۴۹۴ هزار تومان از سوی فروشنده اعلام شده بود. با این تفاسیر قیمت‌های قطعی هر متر از آپارتمان‌های فروخته شده در منطقه ۲۲ بین ۲ میلیون و ۷۴۲ هزار تومان تا ۱۰ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان است. ارزان‌ترین واحد فروخته شده منطقه ۲۲ در روز پیش، واحدی ۸۵ متری در شهرک باقری است که عمر بنای آن ۱۳ سال بوده و قیمت معامله شده هر متر آن ۲ میلیون و ۷۴۲ هزار تومان بوده است. علاوه براین، گران‌ترین واحد مسکونی که هر متر آن ۱۰ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان محاسبه شده به واحدی با متراژ ۲۱۳ متر مربع، ۳۱ سال ساخت در زیبادشت تعلق دارد.

از سوی دیگر در منطقه ۲۱ اکثر معامله‌های ثبت شده در سامانه بازار املاک ایران، واحدهایی با عمری بیش از ۱۰ سال هستند. همچنین قیمت‌های معامله شده حاکی از بازه قیمتی بین ۲ میلیون تا ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است یعنی اکثر معاملات در بازار مسکن منطقه ۲۱ با چنین ارقامی خرید و فروش شده‌اند. برای مثال، فروشنده‌ای واحد ۶۸ متری ۲ سال ساخت خود را در خیابان تهرانسر (خیابان خسرو پرویز) متری ۳ میلیون و ۲۹۹ هزار تومان به خریدار تحویل داده است. از سوی دیگر در همین خیابان معامله دیگری انجام‌شده که ارزش هر متر از واحد خریداری شده، ۲ میلیون و ۹۱۲ هزار تومان است و مربوط به واحدی ۵۶ متری ۱۴ سال ساخت می‌شود.

قیمت قطعی آپارتمان در مناطق 21 و 22 تهران