گروه بازار پول: اتفاق مهم روز ‌سه‌شنبه تغییر علامت حباب سکه بود. در بیست و دومین روز اردیبهشت‌ماه سکه هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۹۳۵ هزار تومان رسید. در واقع با افزایش بهای اونس جهانی و عدم تغییر قیمت دلار تا ساعت ۳ بعدازظهر، بهای سکه هزار تومان افت کرد تا عدم حرکت متناسب سکه با این دو نیرو منجر به تغییر علامت حباب آن شود.

رکورد 90 روزه حباب سکه

روز ‌سه‌شنبه با وجود افزایش اونس، سکه کاهش قیمت را تجربه کرد و با هزار تومان افت به ۹۳۵ هزار تومان رسید. کاهش این کالای گرانبها با وجود رشد اونس و عدم‌تغییر دلار، موجب شد که جهت حباب این کالا پس از حدود سه ماه تغییر کند و منفی شود؛ به عبارتی روز ‌سه‌شنبه پس از گذشت ۳ ماه، ارزش بازاری سکه از ارزش ذاتی آن کمتر شد. آخرین باری که حباب سکه منفی بود به تاریخ ۲۸ بهمن سال ۹۳ بازمی‌گردد. در بیست و دومین روز اردیبهشت‌ماه ارزش ذاتی سکه ۹۳۷ هزار تومان بود و اختلافی ۲ هزار تومانی با نرخ بازار داشت. تا ساعت ۳ بعدازظهر روز سه‌شنبه بهای اونس در بازارهای جهانی تا ۱۱۹۳ دلار بالا رفت؛ پیش از رشد اونس، بهای دلار در بازار داخلی نیز از کف قیمتی روزانه خود بالا آمد و به قیمت ۳۳۲۰ تومان رسید. با وجود تغییرات قیمتی این دو نیروی اثرگذار، ارزش بازاری سکه نتوانست به سطح بالاتری از ارزش ذاتی آن برسد؛ عاملی که به منفی شدن حباب سکه انجامید. به‌نظر می‌رسد روند نزولی سکه در ابتدای روز و افزایش قیمت اونس در ساعات پایانی روز که تقاضا در بازار داخلی پایین است، منجر به تخلیه حباب مثبت شد. البته در صورت جابه‌جایی قیمت اونس در بازارهای جهانی، حباب سکه نیز دچار تغییر خواهد شد. حباب منفی سکه در مقایسه با قیمت‌های انتهایی بازار داخلی و بهای طلای جهانی تا ساعت ۳ بعدازظهر ثبت شده است.

روز گذشته قیمت نیم‌سکه و ربع سکه نیز کاهش یافت. روز ‌سه‌شنبه بهای نیم‌سکه با هزار تومان کاهش به ۴۷۶ هزار تومان و بهای ربع سکه با هزار تومان افت به ۲۶۵‌هزار تومان رسید. پس از روز پدر، روند کاهشی این دو کالا آغاز شده و به‌نظر می‌رسد قیمت آنها در حال بازگشت به حالت تعادلی است.

تغییر لحظه‌ای کانال دلار

بازار ارز در روزی که دلار شماری از صرافی‌های بانک‌ها برای لحظاتی به کانال ۳۲۰۰ تومان وارد شد، دو نیمه متفاوت داشت. در بخش اول دلار در مسیر کاهشی قرار گرفت، ولی در بخش دوم از اواسط روز شاخص بازار ارز ازکف قیمتی روزانه بالا آمد و درنهایت بدون نوسان نسبت به روز پیشین با قیمت ۳۳۲۰ تومان به کار خود پایان داد.

در مقاطعی از روز ‌سه‌شنبه نرخ ارز مداخله‌ای بازیگران بازارساز رسمی و نرخ خرید صرافی‌های مجاز به زیر ۳۳۰۰ تومان رفت تا برای لحظاتی کانال این دو نرخ تغییر کند؛ با وجود این در ساعات پایانی روز، قیمت‌ها تا حدی از این سطح فاصله گرفتند. به گفته فعالان، «کاهش قیمت درهم امارات»، «عرضه متعادل ارز از سوی بازیگران بازارساز رسمی» و «پایین آمدن تقاضا و شکل‌گیری فضای انتظاری» از جمله عواملی بودند که مسیر کاهشی ابتدای روز را رقم زدند؛ با وجود این، خریدهای ارزی ساعات پایانی روز (خرید از کف قیمت) موجب تغییر جهت بازار شد.

روند روزانه

روز ‌سه‌شنبه دلار در برابر سومین افت پیایی روزانه مقاومت کرد. در حالی‌که در ساعات ابتدایی روز گذشته نرخ دلار تا ۳۳۱۵ تومان پایین آمده بود، از اواسط روز جهت قیمتی این ارز تغییر کرد و تا ۳۳۲۰ تومان بالا رفت تا دلار نسبت به روز دوشنبه نوسانی را تجربه نکند. در بیست و دومین روز اردیبهشت‌ماه، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت ۳۳۱۵ تومان آغاز کرد که کاهشی ۵‌تومانی نسبت به روز پیشین را نشان می‌داد، اما در ادامه روز با وجود ادامه نوسانات کاهشی در بازار غیررسمی، صرافی‌های مجاز در برابرکاهش بیشتر مقاومت کردند. ساعت ۱۲ ظهر روز ‌سه‌شنبه نرخ ارز مداخله‌ای بازیگران بازارساز رسمی به زیر ۳۳۰۰ تومان رفت و با قیمت ۳۲۹۸ تومان معامله شد. از سوی دیگر روند نزولی بازار موجب شد که نرخ خرید مراکز مجاز فعالیت(صرافی‌ها) نیز به زیر ۳۳۰۰ تومان برسد و برای لحظاتی کانال قیمتی دلار تغییر کند، البته نرخ فروش ارز بر تابلوی صرافی‌ها چندان جابه‌جا نشد و از میانه روز نرخ فروش صرافان در مسیر صعودی قرار گرفت تا شاخص بازار ارز در نهایت با ۵ تومان رشد به ۳۳۲۰ تومان برسد.

عوامل اثرگذار

فعالان بازار ارز یکی از عوامل اصلی کاهش دلار در ابتدای روز ‌سه‌شنبه را کاهش قیمت درهم امارات دانسته‌اند. به گفته آنها روز ‌سه‌شنبه درهم به دلیل کاهش تقاضا، مقداری افت را تجربه کرد. به اعتقاد فعالان از آنجا‌که درهم معمولا سیگنال‌دهنده قیمتی به بازار تهران است، افت روز ‌سه‌شنبه به بازار داخلی نیز سرایت کرد. از سوی دیگر پایین نبودن نرخ برابری دلار به درهم در بازار داخلی انگیزه معامله‌گران برای خروج ارز از داخل به بازار کشور همسایه را کم می‌کند. روز گذشته تقاضای چندانی نیز در پاساژ افشار برای خرید دلار وجود نداشت. آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای و برخی اظهارنظرهای مثبت پیش از شروع این دور، یکی از عواملی بود که بازار ارز را در حالت انتظاری قرار داد و موجب شد برخی معامله‌گران خریدهای ارزی خود را به تعویق اندازند. به گفته یکی از بازیگران بازارساز رسمی فضای انتظاری موجب شده که تعدادی از تجار نیز واردات کالای خود را به پس از پایان مذاکرات موکول کنند و این عامل موجب شده حجم تقاضای بازار با افت مواجه شود. در کنار کاهش تقاضای ناشی از فضای انتظاری و نزول قیمت درهم امارات، در ابتدای روز ‌سه‌شنبه ارز کافی نیز در بازار وجود داشت و تحرکات معامله‌گران آتی و دلالان نیز نتوانست قیمت‌ را به سطح بالاتری ببرد. شماری از فعالان عرضه ارز صرافی‌های بانک‌ها را برای مرتفع کردن تقاضای واقعی بازار عنوان کردند. البته در ساعات پایانی روز عرضه این دسته به میزان جزئی کاهش یافت و معامله‌گرانی که احساس کرده بودند دلار به کف قیمتی خود رسیده با خریدهای خود زمینه تغییر جهت دلار را فراهم کردند.

تغییر علامت حباب سکه

تغییر علامت حباب سکه