پایان پرابهام لیگ برتر

دنیای اقتصاد: مسابقات لیگ چهاردهم فوتبال ایران شامگاه جمعه در حالی به پایان رسید که ابهامات زیادی متوجه روز آخر این دوره از رقابت‌ها است. در شرایطی که تراکتورسازی در تبریز تنها یک گام تا کسب عنوان قهرمانی فاصله داشت، در دقایق پایانی بازی این تیم برابر نفت تهران حوادث عجیبی رخ داد که درنهایت منجر به قهرمانی سپاهان اصفهان شد. مسوولان هر دو باشگاه تبریزی و تهرانی از مسائلی مثل پخش اطلاعات غلط در مورد بازی همزمان و قطع وسایل ارتباط جمعی در ورزشگاه شکایت دارند.

قهرمانی سپاهان تحت تاثیر توقف جنجالی تراکتورسازی

تبریز در مه!

گروه ورزش: روز جمعه مسابقات هفته پایانی فصل چهاردهم فوتبال حرفه‌ای ایران برگزار شد تا این دوره از رقابت‌های لیگ برتر به عجیب‌ترین شکل ممکن به پایان برسد. غروب جمعه بسیاری از نگاه‌ها به ورزشگاه یادگار امام تبریز دوخته شده بود تا شاید از دل نبرد مدعیان اصلی قهرمانی، سیمای برنده جام نیز مشخص شود. با این وجود همه چیز به شکلی غریب و حیرت‌انگیز پیش رفت تا در نهایت نه تنها جام به هیچ‌یک از دو تیم تراکتورسازی و نفت تهران نرسد، بلکه هجوم تماشاگران خوشحال تبریزی به داخل زمین و جشن آنها در کنار بازیکنان تیم محبوب‌شان خیلی‌ها را شوکه کند. آنچه روز آدینه در تبریز اتفاق افتاد، حالا به یکی از بزرگ‌ترین معماهای تاریخ فوتبال ایران تبدیل شده است.

دقایق نفرینی

تراکتورسازی و نفت تهران در حالی به مصاف هم رفتند که پیروزی هر کدام از آنها می‌توانست مقام قهرمانی را از آن این تیم کند. تنها در یک صورت امکان داشت جام از تبریز بیرون برود و آن هم این بود که بازی این شهر به تساوی کشیده شود و سپاهان با برتری برابر سایپا در صدر جدول بایستد. بازی در چنین فضایی و در حضور بیش از ۷۰ هزار تماشاگر مشتاق تبریزی آغاز شد. با این وجود علیرضا عزتی در دقیقه۶ گل نخست را برای تیم میهمان به ثمر رساند تا تراکتورسازی فتح جام را در خطر ببیند. تبریزی‌ها بعد از این گل دامنه حملات‌شان را روی دروازه نفت افزایش دادند تا نیمه اول را با یک سناریوی عالی به پایان ببرند. دو گل زیبا از ادینهو و آندرانیک تیموریان در دقایق ۳۷ و ۴۵ باعث شد تراکتورسازی برنده به رختکن برود. وقتی فرید کریمی در دقیقه۶۱ گل سوم میزبان را زد و ورزشگاه را به مرز انفجار رساند، دیگر کمتر کسی در سراسر ایران به قهرمانی تراکتورسازی شک داشت. با این همه اما در نیم ساعت پایانی کلکسیونی از اتفاقات عجیب و غریب رخ داد. ابتدا این آندرانیک تیموریان بود که در دقیقه ۶۳ دو کارت زرد متوالی گرفت و از زمین بازی اخراج شد. تصاویر به درستی دلیل اخراج کاپیتان تیم ملی را نشان نمی‌دهند، اما ادعا شده‌است که او کارت دوم را به خاطر فحاشی دریافت کرده است. بعد از این ماجرا نفت به تیم مسلط زمین تبدیل شد. شاگردان علیرضا منصوریان در دقیقه ۷۶ توسط سیامک کوروشی گل دوم را زدند و نهایتا در دقیقه ۸۰ روی یکی دیگر از اشتباهات مرگبار حامد لک توسط پادوانی به گل سوم رسیدند. از اینجا به بعد با توجه به اینکه سپاهان با دو گل از سایپا پیش بود، جام به اصفهان می‌رفت، مگر اینکه یکی از دو تیم نفت و تراکتورسازی به گل می‌رسیدند. در این میان و در حالی که تیم تهرانی روی دروازه حریف حمله می‌کرد، اثری از جنب و جوش در اردوی تراکتورسازان دیده نمی‌شد. شگفتی زمانی کامل شد که تونی اولیویرا در دقایق سرنوشت‌ساز پایانی دو تعویض زمان‌بر انجام داد و حامد لک هم یکی، دو دقیقه از وقت را با خوابیدن مقابل دروازه از بین برد. آنهایی که دلیل این تاخیر و تعلل تراکتورسازان را نمی‌دانستند، با تماشای جشن قهرمانی آنها بلافاصله بعد از سوت پایان فغانی متوجه ماجرا شدند. موضوع این بود که به تبریزی‌ها در مورد نتیجه بازی همزمان بین سپاهان و سایپا اطلاعات غلط داده شده بود. در تبریز شایعه شد تیم اصفهانی دو گل دریافت کرده و تراکتورسازی با همین نتیجه هم قهرمان است. آنها بر پایه همین شایعه، در دقایق پایانی به اداره بازی پرداختند و بعد از پایان مسابقه جشن گرفتند، اما در اوج خوشحالی دریافتند سپاهان بازی را برده و جام از دست آنها خارج شده است. همین اتفاقات دردناک باعث شد در نهایت برخی از هواداران حاضر در ورزشگاه خشمگین شوند و اقدام به شکستن صندلی‌های ورزشگاه کنند.

از شایعه تساوی تا قطع وسایل ارتباطی!

در مورد اتفاقات سرگیجه‌آور تبریز، دست‌کم یک نکته کاملا روشن است؛ اینکه در دقایق پایانی بازی تراکتورسازی و نفت، یک شایعه محکم در مورد به تساوی کشیده شدن بازی همزمان منتشر شده است. این موضوعی است که مسوولان هر دو باشگاه آن را تایید می‌کنند. علیرضا منصوریان، سرمربی نفت تهران به «ایسنا» می‌گوید: «اواخر بازی فردی وسط زمین آمد و با دست اشاره کرد که بازی سپاهان ۲-۲ شده است. این ۸ دقیقه زشت را ۸ دقیقه تلخ تاریخ فوتبال ایران می‌دانم. اگر این نتیجه کذب اعلام نمی‌شد، بازیکنان تراکتورسازی خود را زمین نمی‌زدند تا وقت تلف شود. آنها حتما حمله می‌کردند و ما در ضدحمله تکلیف بازی را معلوم می‌کردیم.» در همین راستا منصور قنبرزاده، مدیرعامل نفت تهران هم به خبرگزاری تسنیم می‌گوید: «من به اتفاق برخی دوستان از طریق تلویزیون داخل رختکن ورزشگاه یادگار امام (ره)، بازی نفت و سایر بازی‌ها را پیگیری می‌کردیم اما نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد که تلویزیون، موبایل و سایر وسایل ارتباطی جمعی از دقیقه ۸۷ از کار افتاد و حدود ۵ دقیقه پس از سوت پایان بازی دوباره کانال‌های ارتباطی برقرار شد. همین موضوع باعث شد از دقیقه ۸۷ تا دقیقه ۹۶ که داور سوت پایان بازی را زد بازیکنان تراکتورسازی بازی را نگه دارند و وقت را تلف کنند. حتی پس از بازی منصوریان به تونی تبریک گفت و سرمربی تراکتورسازی هم خوشحالی می‌کرد.» تونی اولیویرا هم که بازنده بزرگ این بازی عجیب و غریب بود، در بین خبرنگاران گفت: «ناراحتی مردم به خاطر بازی امروز نیست بلکه به خاطر این است که به ما کلک زدند و سپاهان را قهرمان کردند. فغانی باید به اصفهان می‌رفت و در جشن سپاهان شرکت می‌کرد.» ماجراهای جمعه جنجالی تبریز، حالا یک دنیا سوال و ابهام به وجود آورده است؛ آیا واقعا وسایل ارتباطی برای دقایقی قطع بوده؟ برای اولین بار شایعه مساوی شدن بازی سپاهان و سایپا را چه کسی منتشر کرده و هدفش از این موضوع چه بوده است؟ دلایل اخراج آندرانیک تیموریان از زمین چیست و چرا داور مسابقه به‌رغم اینکه شش دقیقه وقت تلف‌شده اعلام کرده بود، کمی بعد از پایان دقیقه پنجم سوت پایان بازی را به صدا درآورد؟

ظلم تاریخی به پرشورها

در اینکه حوادث هفته آخر لیگ در تبریز هرچه سریع‌تر باید ریشه‌یابی شود تردیدی نیست. در این میان اصل مسلم آن است که سوءمدیریت حاکم بر فدراسیون فوتبال باعث شد به زشت‌ترین شکل ممکن با احساسات ده‌ها هزار هوادار مشتاق تبریزی بازی شود و آنها سرخورده و غمگین به خانه برگردند. در روزهایی که فوتبال ایران به شدت از کمبود تماشاگر رنج می‌برد، تراکتورسازی همچنان گرمابخش سکوهای سیمانی است و در تبریز، تهران و سایر شهرها، هواداران زیادی را به استادیوم می‌کشاند. با این وجود اتفاقاتی از جنس آنچه جمعه رخ داد، می‌تواند آخرین جماعت عاشق‌پیشه فوتبال ایران را هم رو به انزوا ببرد و خانه‌نشین کند. حالا باید دید مسوولیت این اتفاقات را چه کسی بر عهده می‌گیرد و آسیب ناشی از آن چگونه جبران خواهد شد؛ هرچند بعضی چیزها اصلا جبران‌شدنی نیستند.

از جشن پرسپولیس تا سقوط پیکان

هفته پایانی لیگ اما مسابقات دیگری هم داشت. غیر از سپاهان که با دو گل مهدی شریفی از سد سایپا گذشت و برای پنجمین بار به مقام قهرمانی رسید، پیکان با تساوی یک - یک برابر استقلال صنعتی به دسته پایین‌تر سقوط کرد. همچنین استقلال صنعتی نیز در پی این تساوی روی پله چهاردهم ایستاد و حالا ناچار است برای بقا در لیگ برتر، بازی پلی‌آف را در برابر مس کرمان برگزار کند. ملوان انزلی اما تیم رستگار هفته پایانی بود که با یک گل نفت مسجدسلیمان را شکست داد و در لیگ برتر ماندگار شد. راه‌آهن هم با یک گل گسترش فولاد را شکست داد و ماندنش را قطعی کرد. صبای قم با دو گل از فولاد شکست خورد و پدیده و ذوب‌آهن هم به تساوی بدون گل رضایت دادند. به این ترتیب سپاهان، تراکتورسازی، نفت تهران و ذوب‌آهن سهمیه حضور در فصل آتی لیگ قهرمانان آسیا را به دست آوردند تا فینال جام حذفی بین ذوب‌آهن و نفت، از این حیث تعیین‌کننده نباشد. روز جمعه همچنین دربی۸۰ در حضور حدود ۶۰ هزار تماشاگر در ورزشگاه آزادی برگزار شد که در نهایت پرسپولیسی‌ها موفق شدند با تک‌گل دقیقه ۶۵ علی علیپور از سد استقلال بگذرند. به این ترتیب سرخ‌ها در هر دو بازی رفت و برگشت امسال بر حریف سنتی غلبه کردند تا فصل بدشان را با خاطره‌ای خوش به پایان برسانند.