گروه مسکن - مهدیس فرقانی: یکی از گران‌ترین واحدهای مسکونی که روز گذشته در بازار مسکن تهران معامله شد، مربوط به واحدی ۱۰۴ متری ۱۶ سال ساخت در خیابان کارگزار واقع در خیابان میرداماد است. این واحد مسکونی، متری ۶ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان فروخته شده است.

همچنین ارزان‌ترین واحد مسکونی که روز قبل به خریدار تحویل داده شده، واحدی به متراژ ۷۷ متر مربع است که ارزش هر متر آن یک میلیون و ۲۹۸ هزار تومان تعیین شده بود. واحد مذکور ۳۸ سال ساخت بوده است. اطلاعات استخراج شده از سامانه بازار املاک ایران -سامانه تحت نظر وزارت راه و شهرسازی که قیمت و جزئیات آپارتمان‌های فروخته شده در بنگاه‌های املاک از طریق سامانه رهگیری، در آن درج می‌شود- همچنین نشان می‌دهد: بالاترین عمربنای واحدی که دیروز خرید و فروش شده است به واحدی ۶۱ ساله تعلق دارد. این واحد مسکونی ۶۰ متری و در خیابان دامپزشکی است. قیمت خرید هر متر مربع آن ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان ثبت شده است.

ستون امروز نبض بازار جزئیات فروش برخی از واحدهای مسکونی فروخته شده در بازار مسکن مناطق مختلف تهران را از طریق سامانه بازار املاک ایران مورد بررسی قرار داده است.

همانطور که در ابتدا اشاره شده ارزان‌ترین قیمت قطعی فروش برای هر متر مربع، یک میلیون و ۲۹۸ هزار تومان و بالاترین قیمت معامله شده برای هر متر مربع، ۶ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان در این سامانه عنوان شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد از کل قیمت‌های قطعی فروخته شده در جدول ستون امروز نبض بازار، قیمت قطعی ۲۱ فایل کمتر از متری ۴ میلیون تومان است.

یک واحد مسکونی ۱۱۳ متری با ۳۵ سال ساخت در خیابان ظفر (خیابان آقازاده‌فر) متری ۶ میلیون و۲۲۱ هزار تومان به فروش رسیده است. از سوی دیگر فروشنده‌ای، ارزش هر متر از واحد ۱۲۰ متری ۲۰ ساله خود را ۲ میلیون و ۶۴۱ هزار تومان برآورد کرده بود که با همین قیمت هم به خریدار فروخته است. از طرف دیگر خریداری بابت خرید هر متر از یک واحد مسکونی ۵۷متری که ۲ دهه از عمر آن می‌گذرد، ۴ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان پرداخت کرده است. ۳ میلیون و ۴۶۵ هزار تومان، قیمت محاسبه شده برای هر متر مربع از یک واحد مسکونی نوساز به متراژ ۴۳ متر از سوی مالک بود که این واحد در ابتدای هفته به متقاضی عرضه شد. واحد نوساز دیگری به متراژ ۷۲ متر در غرب تهران در منطقه تهرانسر غربی، متری ۳ میلیون و ۲۲۲ هزار تومان قیمت‌گذاری شده بود که روز قبل به فروش رسید.

فروش خانه 61 ساله در تهران