شفافیت بورس با ارائه مستقیم اطلاعات
گروه بورس - محبوبه مغانی: معاون اداره نظارت بر ناشران بورسی در همایش انتشار مستقیم اطلاعیه‌ها در سامانه کدال که روز گذشته در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، درباره اهمیت افشای اطلاعات در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران و سهامداران سخنرانی کرد. وی وجود ایراد در تعیین ارزش واقعی سهام شرکت‌های بورسی با توجه به موجود نبودن به موقع اطلاعات را مورد تاکید قرار داد.

وی از انتشار اطلاعات با سرعت بالا به‌عنوان یکی از ویژگی‌های بازار کارآ نام برد که بر این اساس در بازار سرمایه کشور طی سال‌های گذشته تلاش شده تا انتشار اطلاعات با سرعت بیشتری صورت گیرد.

حسن امیری، از ساماندهی، حفظ و توسعه و حرکت بازار به سمت شفافیت به‌عنوان رسالت اصلی سازمان بورس نام برد که در اجرای این ماموریت ساماندهی ارائه اطلاعات از طریق سامانه کدال از سوی نهاد ناظر بر بازار سرمایه طی سال‌های گذشته صورت گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به آنکه برخی از اطلاعیه‌ها به منظور بررسی بیشتر در اختیار سازمان بورس قرار می‌گرفت و با تاخیر منتشر می‌شد، در دوره جدید مدیریت سازمان بورس مقرر شد تا از اول خرداد ماه امسال انتشار اطلاعات به‌صورت مستقیم از سوی ناشران بورسی صورت گیرد که در همان لحظه تمام مخاطبان قادر به ملاحظه و مشاهده اطلاعات باشند.

معاون اداره نظارت بر ناشران بورسی یکی از اهداف سازمان بورس در انتشار مستقیم اطلاعات به وسیله ناشران بورسی را افزایش سطح تحلیل در بازار سرمایه اعلام کرد تا به این واسطه فرآیندها به گونه‌ای تغییر یابد که به جای شکل‌گیری صف‌های خرید و فروش هیجانی، ورود و خروج در سهام شرکت‌ها به واسطه تحلیل صورت گیرد.

وی افزایش تحلیل در بازار را به‌کارگیری خدمات مشاوران سرمایه‌گذاران ذکر کرد که بر این اساس در هر اطلاعیه‌ای که از سوی ناشران بورسی منتشر می‌شود، هر کدام از این شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری تحلیل‌ها و نکات مورد اهمیت خود در مورد اطلاعیه‌ها را در سامانه کدال قرار دهند تا بازار در کنار تحلیل‌های خود، تحلیل‌های شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری را نیز لحاظ کند.

به گفته این مقام مسوول در سازمان بورس؛ معاونت نظارت بر نهادهای مالی شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری را که از مجوز ارائه تحلیل در سامانه کدال برخوردارند به شرکت رایان بورس معرفی می‌کند تا امکان ارسال تحلیل این شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری در این سامانه فراهم‌ آید.

وی در تاکید بر افزایش دقت ناشران بورسی در ارائه اطلاعات خود در سامانه کدال، مسوولیت اعضای هیات مدیره و مدیران مالی شرکت‌های بورسی در انتشار این اطلاعیه‌ها در سامانه کدال را نیز مورد اشاره قرار داد و افزود: اطلاعیه‌های اصلاحی در رتبه‌بندی شرکت‌های بورسی اثر‌گذار خواهد بود، همچنین شرکت‌های بورسی باید در اطلاعات ضمیمه نیز دقت لازم را داشته باشند تا اشکالی در ارائه مستقیم اطلاعات رخ ندهد.

امیری از افزایش توالی ارائه اطلاعات در بازار سرمایه از سوی ناشران بورسی خبر داد و یاد‌آور شد: تا کنون اطلاعات در قالب گزارش‌های ۳، ۶ و ۹ ماهه و گزارش‌های سالانه و پیش‌بینی‌ها به بازار سرمایه ارائه می‌شد، اما از این پس به منظور افزایش سطح تحلیل، دوره‌های توالی اطلاعات کوتاه خواهد شد. در ابتدای امر نیز اطلاعات تولید و فروش شرکت‌های تولیدی به‌صورت ماهانه در سایت کدال انتشار خواهد یافت.

وی با بیان اینکه برای انجام این امر تا کنون برای شرکت‌های بورسی الزامی درنظر گرفته نشده است، شرکت‌های خودروسازی را مورد اشاره قرار داد که به‌صورت داوطلبانه اطلاعات تولید و فروش فروردین ماه خود را به بازار ارائه کرده‌اند.

بر این اساس معاون اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس از دیگر ناشران بورسی خواست تا آنها نیز از این اقدام پیروی کرده و اطلاعات تولید و فروش ماهانه خود را منتشر کنند.

وی در ادامه اظهارات خود، به گشایش فضای بین‌المللی و تمایل سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در کشور اشاره کرد که بر این اساس شرکت‌های بورسی به واسطه برخورداری از شفافیت بیشتر نسبت به دیگر بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی فعال در کشور از اقبال و توجه بیشتری برخوردار خواهند بود.

در این راستا امیری از برنامه سازمان بورس برای تغییر نحوه گزارشگری و گزارش حسابرسی شرکت‌های بورسی خبر داد که بر این اساس اقداماتی انجام شده تا شرکت‌های بورسی اطلاعات خود را به‌صورت دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر کنند. وی اجرای این امر را مستلزم استفاده از استاندارد (آی‌اف‌آر‌اس‌آی) ذکر کرد که به‌عنوان یک زبان مشترک، پل ارتباطی میان ایران و دیگر کشورها خواهد بود.