یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

افت چهار کانالی شاخص در اردیبهشت
بازار سهام در حالی دومین ماه سال جاری را پشت سر گذاشت که شاخص کل با 4 کانال ریزش (معادل 9/4 درصد) از حدود 67هزار واحد به 63 هزار و 703 واحد رسید. در این مدت، از میان 36 گروه بورسی (گروه تامین آب، برق و گاز به علت عرضه در اواسط اردیبهشت در این محاسبات در نظر گرفته نشد) فقط 9 صنعت با رشد شاخص همراه بودند. در این میان، وسایل ارتباطی، سایر معادن و منسوجات به ترتیب با 27، 21 و 13 درصد رشد بهترین عملکرد اردیبهشت ماه را داشتند و در مقابل، محصولات فلزی، حمل و نقل و کانه‌های فلزی به ترتیب با 16، 14 و 12 درصد افت، زیانده‌ترین صنایع بورسی بودند. متوسط حجم و ارزش معاملات روزانه نیز در اردیبهشت ماه نسبت به ماه پیش از آن به ترتیب افت 54 و 47درصدی را تجربه کردند.


بازار ارز

مقاومت دلار در مرز ۳۳۰۰ تومانی
هر دلار با افت ماهانه 9/0 درصدی، به قیمت 3 هزار و 315 تومان معامله شد. با پیدایش ابهاماتی درخصوص بیانیه لوزان، در هفته‌های پایانی فروردین دلار رشد قیمتی را تجربه کرد. در روزهای بعد، با توجه به کنترل‌هایی که بر بازار ارز از ماه‌های قبل اعمال شده بود، روند آرام بازار همراه با تخلیه تدریجی هیجانات مشاهده شد. با این حال، در مرکز مبادلات با رشد نرخ رسمی دلار، نرخ آن به بیش از قیمت مصوب در بودجه 94 رسید (2865 تومان). به این ترتیب، می‌توان به کاهش 100 تومانی فاصله این دو ارز نسبت به ابتدای سال و در نتیجه حرکت نامحسوس دلار به سوی یکسان‌سازی اشاره کرد. در این شرایط، برخلاف قیمت دلار در تابلوی صرافی ها، در کف بازار شاهد افت قیمتی تا زیر 3300 نیز بودیم (قیمت فروش ارز تا 3285تومان نیز رسید).


بازار سکه

تغییر جهت حباب سکه
هر سکه طرح جدید با افت ماهانه 6/2 درصدی به قیمت 940هزار تومان معامله شد. در حالی‌که قیمت دلار افت 9/0 درصدی و قیمت اونس طلا در بازار جهانی رشد 7/0 درصدی را تجربه کرد، افت بیشتر سکه باعث تغییر جهت حباب و ایجاد حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) در قیمت آن شد. به دلیل رشد تقاضای فصلی مانند عید نوروز، روز پدر و روز مادر، حباب در قیمت سکه وجود داشت (از اواخر بهمن تا اواخر ماه گذشته) به این ترتیب، با کاهش تقاضای فصلی تغییر جهت حباب مشاهده می‌شود (پنج‌شنبه مقدار حباب منفی سکه به 8000 تومان رسید). در این شرایط، به نظر می‌رسد اونس نوسانات کمی در قیمت‌های کنونی داشته باشد. از سوی دیگر با توجه به کاهش تقاضا در بازار ارز، ادامه روند نزولی آرام دلار دور از انتظار نیست.


بازار طلای جهانی

بازگشت اونس به حالت انتظاری
اونس طلا در اردیبهشت، رشد 7/0 درصدی را تجربه کرد؛ اما در یکی، دوروز اخیر با نوسانات محدودی همراه بود. چهارشنبه شب، انتشار صورت‌جلسه نشست پیشین فدرال رزرو تاثیر محسوسی روی قیمت‌ها نداشت؛ از سویی، نتایج صورت‌جلسه نشان می‌داد آمارهای اقتصادی سه ماه نخست 2015، برای افزایش نرخ بهره مناسب نیستند (تقویت طلا)، از طرف دیگر، این شرایط گذرا ارزیابی شد (باقی ماندن احتمال افزایش زودهنگام نرخ سود). با این حال، کارشناسان شانس افزایش نرخ سود توسط فدرال رزرو را در ماه ژوئن پایین می‌دانند (بیشترین اجماع برای ماه سپتامبر است). در این شرایط، سخنرانی رئیس فدرال رزرو و آمار تورم مصرف‌کننده آمریکا (امکان پوشش آن در این گزارش نبود)، بازار را در حالت انتظاری گذاشته بود. این انتظار در کنار پایداری سطح 1200 دلاری و بی نتیجه ماندن مذاکرات یونان و اتحادیه اروپا از قیمت طلا حمایت می‌کردند.


بازار اوراق مسکن

یک ماه آرام در بازار «تسه»ها
اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212) با افت یک درصدی و با قیمت 74 هزار و 88 تومان اردیبهشت ماه را به پایان رساند. مطابق با پیش بینی ها، اوراق مزبور در این مدت، حتی یک روز هم خارج از محدوده 75-70 هزار تومان معامله نشدند و نوسانات محدودی را در این محدوده تجربه کردند. با این حال، تصمیمات شورای پول و اعتبار در نشست سه شنبه گذشته، مهم‌ترین رویداد اخیر بازار مسکن است. بر اساس این مصوبات، تسهیلات جدیدی برای خرید مسکن تا سقف 80میلیون تومان (در شهر تهران) ابلاغ شد. با توجه به اینکه افزایش سقف تسهیلات مسکن، ارتباطی با «تسه»های فعلی ندارد، انتظار می‌رود تقاضا برای اوراق فعلی در فرابورس کاهش یابد. بنابراین «تسه»های فعلی به منظور افزایش جذابیت باید با کاهش قیمت همراه شوند تا بتوانند از نظر سود تسهیلات با وام‌های جدید رقابت کند.


بازار نفت

نفت، در آستانه رکورد ۳۲ ساله
نفت خام آمریکا اردیبهشت ماه را با رشد 8 درصدی بهترین عملکرد را در میان بازارهای مورد بررسی به ثبت رساند. نفت WTI، در حالی به پایان معاملات هفتگی نزدیک شده که اگر قیمت‌های بالای 60 دلاری (تا ساعت 16 دیروز) را حفظ کند، طولانی‌ترین رشد (10 هفته مداوم) از سال 1983 را تجربه کرده است. در شرایطی که نگرانی‌های سمت عرضه موجب کاهش قیمت‌ها در روزهای ابتدایی هفته شده بود، اما تشدید درگیری‌های داعش در عراق (عقب راندن نیروهای عراقی در شهر رمادی) و سوریه (تصرف شهر قدیمی پالمیرا)، کاهش موجودی نفت آمریکا برای سومین هفته پیاپی و همچنین تقاضای بنزین در نزدیکی روز یادبود از قیمت‌ها حمایت کرد تا بار دیگر به سطوح 60 دلاری برگردد. از سوی دیگر، احتمال تغییر شاخص دلار (انتظار برای سخنرانی رئیس فدرال رزرو و آمار شاخص تورم) می‌تواند بر قیمت نفت اثرگذار باشد.