رشد صعودی فروش در سینمای ایران

گروه فرهنگ و هنر: سینمای ایران در آخرین روزهای اردیبهشت وشروع ماه خرداد شرایطی شبیه سال گذشته را پیدا کرده است و به نظر می‌رسد با اکران سه فیلم «قصه‌ها» به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد، «در دنیای تو ساعت چند است؟» به کار گردانی صفی یزدانیان و«نهنگ عنبر» به کارگردانی سامان مقدم، چرخه فروش شتابی صعودی بگیرد و در کنار اکران این فیلم‌ها، آثار دیگری همچون «آتیش‌بازی» به کارگردانی بهمن گودرزی و «اسب سفید پادشاه» ساخته محمدحسین لطیفی که در همین محدوده زمانی به نمایش درآمدند هم به فروش قابل توجهی دست یابند. اتفاقی که درست سال گذشته افتاد و وضعیت فروش سینما را در وضعیت متفاوتی قرار داد.

گیشه این روزها در حالی چند فیلم‌ جنجالی را در خود جای داده است که مانع‌تراشی‌های بی‌دلیل و سلیقه‌ای هم نتوانست مانع از اکرانشان شود و از این رو می‌توان این روزها را در مقایسه با روزگار‌ی که چندان دور نیست برای سینما خوش‌یمن دانست. نکته قابل توجه این است که این‌بار صحبت جدیدی از سوی سازمان صداوسیما به گوش می‌رسد. رسانه ملی که تنها محل پخش آگهی‌های تبلیغاتی است، مانع پخش تبلیغات فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» به دلیل «شیک بودن»! می‌شود و پخش تیزرهای این فیلم را ممنوع کرد. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که سیاست‌های رسانه ملی برای تبلیغ فیلم‌ها نامشخص است و در این چرخه هم فیلم‌های سیاه و هم سفید با یک چوب رانده می‌شوند. با این حال سینمای ایران در آخرین هفته اردیبهشت‌ماه روزهای خوبی را پشت سر گذاشتند.

با اضافه شدن دو فیلم جدید به چرخه اکران پیش‌بینی می‌شود که وضعیت فروش سینماها مطلوب تر شود. فیلم «نهنگ عنبر» با اکران در سینما‌های کشور توانست شروع خوبی داشته باشد و در حالی که هنوز در پردیس‌های سینمایی و سینما‌های حوزه هنری و شهرداری اکران نشده است به فروش قابل توجهی دست یافت

این فیلم در دو روز اکران در مجموع ۷۵ میلیون تومان فروخت که بی تردید رقم فروش آن در روزهای آینده بسیار بالاتر خواهد رفت.

فیلم «قصه‌ها» یکی دیگر از فیلم‌هایی است که در این روزها از سوی مخاطبان با استقبال روبه‌رو‌ شده است و در طول ۱۶ روز اکران و در ۱۲ سالن سینما در تهران و ۲۵ سالن در شهرستان به مجموع فروش‌ ۵۲۰ میلیون تومان برسد.این فیلم در روزهای اخیر مورد توجه رسانه‌ها هم قرار گرفته و نشست‌های زیادی هم با حضور کار گردانش برگزار شده است. در آخرین نشست این فیلم که روز گذشته برگزار شد، رخشان بنی‌اعتماد با بیان اینکه نسخه اکران عمومی هیچ تفاوتی با نسخه اکران شده در جشنواره فجر ندارد، گفت: تجربه اکران فیلم‌هایی که به دلایل گوناگون و در مقاطع مختلف نشان داده نشده‌اند‌، ثابت کرده هیچ کدام از آن فیلم‌ها مشکل‌ساز نشده‌اند. یعنی با نمایش آنها هیچ یک از پیش‌بینی‌های مخالفان فیلم، تحقق پیدا نکرده و اتفاق عجیبی رخ نداده است.

امیدوارم این تجربه‌ها به کار گرفته شود و از خود بپرسیم که نمایش ندادن یک فیلم چه سودی به جامعه رسانده که نمایش آن فیلم ناقض آن بوده است؟!

از سوی دیگر فیلم بحث برانگیز «در دنیای تو ساعت چند است» به کارگردانی صفی یزدانیان هم که این روزها نقل محافل سینمایی شده است در اکران ۷ روزه‌اش در ۱۷ سالن سینمایی با فروش ۱۰۰ میلیون تومانی روبه‌رو شده است. فیلم‌های دیگری هم که از اکران نوروزی روی پرده باقی مانده بودند کم و بیش می‌فروشند؛ اما با تحلیل وضعیت کنونی آنچه را که در سال گذشته اتفاق افتاد، به تصویر می‌کشد.

رشد صعودی فروش در سینمای ایران