«کلاودیو دسکالتزی» مدیر‌عامل شرکت نفت «انی» ایتالیا برای بازگشت به بازار ایران در پی لغو تحریم‌های تحمیلی علیه کشورمان ابراز امیدواری کرد.

مدیرعامل شرکت نفتی ایتالیا در گفت وگو با روزنامه «لارپوبلیکا» درخصوص بازگشت به بازار نفت ایران ابراز خوش‌بینی کرد و گفت: باید دید تحریم‌ها چه زمانی و چگونه برداشته خواهند شد. وی درخصوص بازگشت تدریجی ایران به بازارهای نفتی با نزدیک شدن به موعدتفاهم (۳۰ژوئن آینده) درخصوص برنامه هسته‌ای، اظهار کرد که دو هفته پیش برای رفع مساله اعتبارات تجاری بلوکه شده به ارزش ۸۰۰ میلیون یورو، به تهران سفر و با بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان دیدار کرده است که نخستین سفر مدیرعامل یک گروه نفتی محسوب می‌شود. مدیر‌عامل شرکت نفت ایتالیا گفت: ما در زمان تحریم‌ها برای رسیدن به این نتیجه به سختی تلاش کردیم.

وی افزود: روشن است که ایران می‌تواند با فروش نفت سرمایه‌ها را جذب کند. به نظر من این امکان وجود دارد که تهران تا پایان سال جاری قراردادهای جدیدی را که مطابقت بیشتری با استانداردهای بین‌المللی داشته و کمتر به زیان شرکت‌های بزرگ نفتی باشد، ارائه دهد و اگر چنین گامی برداشته شود، گامی که فکر می‌کنم تهران مایل به انجام آن است، یک دگرگونی ایجاد خواهد شد. وی گفت: با وجود رشد زیاد بازار گاز در اروپا، اما فعلا برای ایتالیا، گاز روسیه قابل جایگزین نیست، زیرا ارزان‌تر از همه است ولی درخصوص نفت روسیه به‌خاطر تحریم‌ها متوقف مانده‌ایم. پوتین می‌داند که اروپا نمی‌تواند بدون گاز روسیه بماند و روسیه نیز نمی‌تواند بدون قراردادهای اروپا باشد. اروپا نیاز به یک بازار واقعی انرژی دارد، زیرا فقط ۳۵ درصد از مصرف خود را تولید می‌کند.