پیشروی داعش در سوریه

گروه جهان: خلافت خودخوانده اسلامی با تصرف شهر «پالمیرا» در سوریه در عمل بخش عمده‌ای از خاک این کشور را به کنترل خود در آورده است. پالمیرا که در مرکز استان حمص و در قلب سوریه قرار دارد؛ در ۲۱۰ کیلومتری شمال شرق دمشق قرار دارد. «دیده‌بان سوری حقوق بشر» که مقر آن در لندن قرار دارد، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که داعش کنترل تقریبا ۹۵ هزار کیلومتر از سوریه را در دست دارد. به تعبیر دیگر، ۹ استان از ۱۴ استان سوریه هم اکنون در اختیار داعش است. به گزارش الجزیره، پیش‌تر شهر «بسرا» در استان «درعا» در ماه مارس به تصرف داعش درآمده بود. این شهر از سوی یونسکو به‌عنوان میراث جهانی نام برده شده بود. در ماه آوریل، داعش موفق به تسخیر بخش اعظم یرموک شد که ۸ کیلومتر با دمشق فاصله دارد. یرموک عمدتا اقامتگاه فلسطینی‌ها بود.

گزارش‌ها حاکی است که این شهر روز چهارشنبه به‌طور کامل در اختیار داعش قرار گرفت. برخی فعالان به شرط فاش نشدن نام به الجزیره گفتند که عصر چهارشنبه پالمیرا به‌طور کامل به دست خلافت خودخوانده افتاد و مردم در حال ترک شهر هستند. یکی از همین فعالان می‌گوید: «داعش بر شهر تسلط یافته. در شهر نه برق وجود دارد و نه آب. در میان ساکنان ترس و وحشت حاکم است و ما نمی‌دانیم چه چیزی در انتظار ما است.» فرد دیگری که از ترس داعش گریه امانش را بریده بود، می‌گوید: «نیروهای دولتی برخی اهداف داعش را بمباران کردند اما در این میان برخی از غیرنظامیان هم کشته شدند. مساجد عثمان بن عفان و الامام هم تخریب شد. بیمارستان‌ها یکی پس از دیگری از میان می‌رود، نه پزشکی هست و نه دارویی. مجروحان به دلیل فقدان دارو و پزشک جان خود را در بیمارستان‌ها از دست می‌دهند. بیمارستان‌ها به کشتارگاه تبدیل شده است.»

ناصر، روزنامه نگاری که در پالمیرا است، می‌گوید: برخی ساکنان شهر از ترس داعش نتوانسته‌اند این شهر را تخلیه کنند. او می‌افزاید: «۱۷۰ هزار نفر هنوز در شهر هستند از آن جمله ۵۰ هزار آواره داخلی که از حمص و دیرالزور به این شهر پناه آورده بودند.» او می‌گوید: «رفتار داعش با مردمان شهر بهتر از جاهای دیگر نخواهد بود. از آنجا که مردم، داعش را تروریست می‌نامند، احتمال می‌رود قتل آنها از سوی این گروه بسیار رقت انگیزتر از سایر جاها باشد.» دیده‌بان سوری حقوق بشر می‌گوید از ۱۳ ماه مه ‌(۲۳اردیبهشت)یعنی زمانی که داعش حملات خود به پالمیرا را شروع کرد، حدود ۴۶۲ نفر کشته شده‌اند. این گروه همچنین روز چهارشنبه به محض تسلط بر شهر، ۱۷ نفر را از دم تیغ گذراند.

این گروه سوری در ادامه گزارش خود می‌افزاید: داعش هم اکنون کنترل بیشتر میادین نفت و گاز سوریه را در اختیار دارد. میدان نفتی رمیله که نیروهای کرد سوریه کنترل آن را در دست دارند و میدان نفتی الشار که در دست دولت سوریه است، تنها میادین نفتی‌اند که در کنترل داعش نیستند. تلویزیون دولتی سوریه هم اعلام کرد که «داعش با نیروهایی فراوان و به شکل خشونت باری وارد شهر شد.» مامون عبدالکریم، مدیر کل موزه‌ها و آثار باستانی سوریه، می‌گوید حملات داعش به آثار باستانی سوریه «انتقامی است از جامعه و تمدن سوریه.» ایرنا بوکووا، مدیرکل سازمان یونسکو روز پنج‌شنبه از جهانیان خواست تا برای حفظ میراث تاریخی پالمیرا متحد شوند. او به خبرنگاران گفت: «هرگونه تخریب در محوطه‌ باستانی پالمیرا نه تنها مصداق جنایت جنگی است، که به منزله نابود شدن بخشی از هویت انسانی همه‌ جهانیان است.»

به گزارش خبرگزاری آلمان با اینکه کنترل شهر تاریخی و استراتژیک پالمیرا به دست داعش افتاده اما این گروه تروریستی در برخی مناطق دیگر سوریه با تلفات روبه‌رو و ناچار به عقب‌نشینی شده است. این خبرگزاری به نقل از دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داد که نیروهای کرد در مناطق غربی کشور توانستند کنترل چهار روستا را از نیروهای داعش پس بگیرند. این پیروزی نیروهای مسلح کرد در حالی به دست آمد که روز چهارشنبه نیز نیروهای کرد توانستند تکفیری‌های داعش را در مناطق کوهستانی جبل عبدالعزیز به عقب‌نشینی وا دارند.