گروه جهان: حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، به مسکو سفر کرد تا با مقام‌های این کشور درخصوص آخرین تحولات عراق و منطقه و افزایش همکاری نظامی برای مقابله با داعش به گفت‌وگو بپردازد. به گزارش الجزیره، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در این دیدار عراق را شریک قدیمی و مورد اعتماد خود خواند. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز در این دیدار بر حمایت کامل مسکو از عراق در مقابله با تروریست‌ها تاکید کرد.

این نخستین سفر العبادی به روسیه از زمان برعهده گرفتن پست نخست‌وزیری است. به گزارش رویترز، عبادی در سفر خود به مسکو در نظر دارد در مورد امضای قرارداد مربوط به فروش تسلیحات نظامی از سوی روسیه به عراق گفت‌وگو کند. این سفر در روزهای ۳۱ اردیبهشت تا ۲ خرداد و به دعوت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه صورت می‌گیرد. در همین حال، چهارشنبه ۳۰‌اردیبهشت هم نماینده ارشد وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده برای مقابله با تهدید خودروهای بمب‌گذاری‌شده در الرمادی هزار موشک ضد تانک در اختیار ارتش عراق قرار می‌دهد. این در حالی است که در جریان سقوط الرمادی و افتادن این شهر به دست داعش، بسیاری از خودروهای زرهی و تجهیزات آمریکایی با فرار نیروهای ارتش عراق به دست داعش افتاد. در حال حاضر تمرکز دولت عراق بازپس‌گیری رمادی است. مقام‌های عراقی در همین راستا دیدارهایی با رهبران آمریکا و روسیه برای دریافت کمک‌های نظامی داشته‌اند.

اولویت عراق: پس گرفتن الانبار

دولت عراق می‌گوید اولویت اصلی این کشور، تلاش برای باز پس گرفتن دوباره استان الانبار از دست نیروهای داعش است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، الانبار بزرگ‌ترین استان عراق محسوب می‌شود و مساحت این استان با مساحت کشور یونان برابر است. بعد از الرمادی که مرکز استان است، فلوجه و حدیثه دو شهر مهم و بزرگ دیگر استان‌ هستند. جمعیت استان انبار بیش از دو میلیون نفر است و تقریبا همه ساکنان این استان را سنی‌مذهب‌ها تشکیل می‌دهند. به گزارش دویچه وله، استان انبار همیشه به‌عنوان استانی شناخته می‌شود که حکومت مرکزی در بغداد هیچ‌وقت نتوانسته کنترل و احاطه کاملی برآن داشته باشد. حتی در زمان دیکتاتوری صدام حسین نیز این استان تا حدی خودمختار بود و تن به اوامر حکومت مرکزی عراق نمی‌داد. اولین شورش‌های عراقی‌ها علیه حکومت استعماری بریتانیا در دهه ۱۹۲۰ نیز در این استان کلید خورد. به جز نیروهای ارتش عراق، نیروهای الحشد الشعبی و نیروهای مسلح قبایل سنی مذهب این استان نیز در نبرد گسترده علیه داعش حضور خواهند داشت. رویترز می‌نویسد اگرچه سقوط رمادی ضربه‌ای مهم بر اعتبار العبادی وارد آورد؛ اما توپخانه و تانک‌های ارتش عراق برای بازپس‌گیری این شهر راهی استان انبار شده‌اند. شاهدان عینی به این خبرگزاری گفته‌اند که تکفیری‌های داعش مشغول مین‌گذاری و ساخت حصاری دفاعی در اطراف رمادی هستند. آلیستر باسکی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در واشنگتن، می‌گوید آمریکا در حال بررسی چگونگی پشتیبانی بیشتر از نیروی زمینی مستقر در استان انبار است. باسکی افزود این بررسی شامل «تسریع آموزش و تجهیز نظامی قبیله‌های محلی برای پشتیبانی از عملیات بازپس‌گیری رمادی تحت فرماندهی دولت عراق است».