گروه جهان: با وجود موجی از خوش‌بینی درخصوص بازگشایی سفارتخانه‌های آمریکا و کوبا در خاک یکدیگر اما مذاکره‌کنندگان دو کشور روز پنج‌شنبه اعلام کردند تا رسیدن به توافق راه درازی در پیش دارند. با این حال، مذاکره‌کنندگان دیروز جمعه اعلام کردند که «توافق برای تداوم مذاکرات همچنان وجود دارد.» به گزارش نیویورک تایمز، نمایندگان هر دو کشور چند روز است در محل وزارت خارجه آمریکا برای حل‌وفصل مسائل فی‌مابین در حال مذاکره‌اند.

آنها می‌کوشند تا روابط خود را از حالت «حافظ منافع» به روابط دیپلماتیک کامل تبدیل کنند، اما اختلافاتی میان دو کشور وجود دارد که ریشه آن را باید در قطع ۵۰ ساله روابط جست‌وجو کرد.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، دولت اوباما خواهان آزادی بیشتر سفر برای دیپلمات‌های آمریکایی و دسترسی شهروندان کوبایی به سفارتخانه آمریکا در این کشور است، اما در مقابل دولت کوبا نیز به برنامه‌های ترویج دموکراسی آمریکا در خاک این کشور معترض است. نیویورک تایمز هم می‌نویسد دولت آمریکا اصرار دارد که دیپلمات هایش آزادانه به هر جای این کشور که خواستند سفر کنند و با هر که دوست داشتند صحبت کنند، اما در مقابل هاوانا معتقد است این رویکرد به تقویت مخالفان و جنبش‌های اعتراضی منجر خواهد شد و در نهایت زمینه جاسوسی آمریکا از این کشور را فراهم خواهد کرد.

خواسته دیگر مقام‌های آمریکایی اخذ این تضمین است، کوبایی‌هایی که به سفارت آمریکا می‌آیند مورد اذیت و آزار پلیس قرار نگیرند و کالاهای دیپلماتیک هم از بازرسی مصون باشند. دور چهارم مذاکرات -که در نظر کوبایی‌ها دور سوم است- ۵ ماه پس از آن به پایان رسید که آمریکا و کوبا وعده روابط کامل دیپلماتیک را دادند.

روابط دو کشور در ۱۳ ژانویه ۱۹۶۱ یعنی روزهای آخر دولت آیزنهاور قطع شد، چرا که فیدل کاسترو به شدت خواستار کاهش کارکنان سفارت آمریکا شد. او معتقد بود آنها در حال جاسوسی بوده و سودای سقوط کاسترو را در سر می‌پرورانند.