رونق بازار کروم‌بوک‌ها

دنیای اقتصاد: هر چند تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند در سال‌های اخیر در رقابت با کامپیوترهای شخصی این ابزارهای محبوب را پشت سر گذاشته‌اند، اما گویا بازار کامپیوترهای شخصی و به خصوص لپ تاپ‌های مبتنی بر سیستم عامل کروم شرکت گوگل یک بار دیگر روند بهبود را در پیش گرفته و در حال خارج شدن از رکود هستند. در واقع بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بازار معتقدند رونق بازار کروم‌بوک‌ها باعث رونق نسبی و آغاز روند بهبود در بازار کامپیوترهای شخصی شده است. جدیدترین گزارش تحقیقاتی موسسه گارتنر هم این موضوع را تایید می‌کند.

بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود فروش جهانی انواع کروم‌بوک در سال ۲۰۱۵ به ۳/ ۷ میلیون دستگاه برسد که این رقم در مقایسه با سال ۲۰۱۴ افزایش ۲۷ درصدی خواهد داشت. در حقیقت بخش آموزش بازار اصلی و مهم کروم‌بوک‌ها است و به همین دلیل این بخش سهم ۷۲ درصدی کل بازار جهانی کروم‌بوک‌ها در سال ۲۰۱۴ را به خود اختصاص داده است.

«ایزابل دوراند» یکی از کارشناسان و تحلیلگران موسسه تحقیقاتی گارتنر در این مورد می‌گوید: «از زمانی که اولین مدل کروم‌بوک در اواسط سال ۲۰۱۱ معرفی و رونمایی شد، کروم‌بوک گوگل موفقیت‌های زیادی را بیشتر در بخش آموزش در سراسر جهان به دست آورده است. در سال ۲۰۱۴ بخش آموزش ۷۲ درصد از سهم بازار کروم‌بوک‌ها در بازار منطقه آفریقا، خاورمیانه و اروپای شرقی، ۶۹درصد از سهم بازار کروم‌بوک‌ها در بازار منطقه آسیا پاسیفیک و ۶۰ درصد از سهم بازار کروم‌بوک‌ها در بازار منطقه آمریکا را در اختیار گرفته است.»

در بخش تجاری خرید کروم‌بوک‌ها همچنان کم است که البته در این میان کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط را باید مستثنی کرد. گوگل حالا با تولید کروم‌بوک‌های ویژه کار که مجهز به اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای اداری هستند، به طور فزاینده‌ای بخش تجاری را هدف قرار داده است تا به این ترتیب ابزار لازم برای انجام امور اداری را برای آنها فراهم بیاورد. «ایزابل دوراند» در این مورد می‌گوید: «کروم‌بوک ابزاری است که می‌تواند برای کسب‌و‌کارهای کوچک یا متوسط و همچنین برای استارت‌آپ‌های جدید که هنوز منابع زیادی برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های IT ندارند، مفید باشد. کروم‌بوک‌ها انتخاب خوبی برای کارمندان هستند در جایی که بنگاه‌های تجاری و شرکت‌ها به دنبال فراهم کردن یک راه ساده، ایمن، ارزان‌قیمت و با روش مدیریت راحت برای دسترسی به اپلیکیشن‌های تحت وب و سیستم‌های اداری جدید هستند.»

گوگل به دنبال کسب اعتبار و موفقیت‌های بیشتر با کروم‌بوک‌ها در فضای خرده‌فروشی بازارهای مصرفی هم هست، اما برای این کار باید تلاش بیشتری برای معرفی برند کروم‌بوک در بازارهای خارج از آمریکا به خرج دهد؛ بازارهایی که ممکن است با اپلیکیشن‌هایی مانند Google Docs آشنایی داشته باشند، اما به درستی ندانند یک کروم‌بوک چه ابزاری است و چه امکاناتی را در اختیار آنها قرار می‌دهد. یکی دیگر از کارشناسان موسسه گارتنر در این باره معتقد است اغلب کاربران کروم‌بوک افراد علاقه‌مند به تکنولوژی و ابزارهای جدید آن هستند و این کروم‌بوک‌ها را به عنوان ابزارهای همراه در کنار نوت بوک اصلی یا کامپیوتر رومیزی خود می‌خرند. دیگر خریداران کروم‌بوک‌ها این دستگاه‌ها را برای مصرف خانگی به عنوان یک کامپیوتر شخصی ارزان‌قیمت و جایگزین می‌خرند. یکی دیگر از مهم‌ترین عواملی که تقاضا برای خرید کروم‌بوک‌ها را توسط مصرف‌کنندگان در بازارهای در حال توسعه تحت تاثیر قرار می‌دهند، موضوع اتصال به اینترنت است. با این حال آشنایی بیشتر کاربران با مفهوم راهکارهای ابری و اپلیکیشن‌های مرتبط با کلاد می‌تواند در این مورد راهگشا باشد. از دیدگاه منطقه‌ای ۸۴ درصد از فروش جهانی کروم‌بوک‌ها در سال ۲۰۱۴ در بازار منطقه آمریکای شمالی بوده و به این ترتیب آمریکا بزرگ‌ترین بازار این دستگاه‌ها در سال ۲۰۱۴ بوده است. بازار منطقه آفریقا، خاورمیانه و اروپای شرقی سهم ۱۱درصدی از کل فروش جهانی کروم‌بوک‌ها در سال ۲۰۱۴ را در اختیار داشته و در نهایت سهم بازار منطقه آسیا پاسیفیک از فروش این محصولات در سال گذشته میلادی به کمتر از ۳ درصد رسیده است که در این منطقه بیشترین میزان تقاضا در کشورهای استرالیا، نیوزیلند و ژاپن بوده است. جالب است بدانید بعد از آنکه سامسونگ تصمیم گرفت از بازار کروم‌بوک اروپا خارج شود و بیشتر روی تولید و فروش تبلت‌ها تمرکز کند، Acer به پرفروش‌ترین برند بازار جهانی کروم‌بوک‌ها در سال ۲۰۱۴ تبدیل شد. Acer بیش از دو میلیون دستگاه کروم‌بوک در سال ۲۰۱۴ فروخت و سامسونگ با فروش جهانی ۷/ ۱ میلیون دستگاهی در جایگاه دوم قرار گرفت. HP که یکی از برندهای تازه‌وارد در بازار جهانی کروم‌بوک است با فروش یک میلیون دستگاهی در جایگاه سوم قرار گرفت.

رونق بازار کروم‌بوک‌ها