نظر مثبت مجلس به ساماندهی تعطیلات

گروه گردشگری: رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در آخرین اظهارات خود در روزهای پایانی سال ۹۳ در جمع خبرنگاران اعلام کرد که دولت هنوز در خصوص طرح تعطیلات آخر هفته، به نتیجه مشخصی نرسیده است. این درحالی است که به گزارش «دنیای اقتصاد»، یکی از نمایندگان مجلس معتقد است که مجلس شورای اسلامی با طرح موضوع ساماندهی تعطیلات موافق است و درصدد تصویب آن در قالب یک قانون لازم‌الاجرا برای تمام دولت‌ها است. جبار کوچکی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» با تاکید بر موافقت مجلس با ساماندهی تعطیلات و افزودن تعطیلات آخر هفته به تقویم کشور گفت: این موضوع رضایت عمومی مردم را به همراه خواهد داشت و از این رو مجلس شورای اسلامی با این پیشنهاد موافقت خواهد کرد.

این نماینده مجلس افزود: در بحث تعطیلات در ایران ما با دو پدیده مواجه هستیم؛ یکی تعطیلات ملی و مذهبی است که به صورت پراکنده در طول هفته وجود دارند؛ دیگری تجمع برخی ایام تعطیل مانند ایام نوروز است که مشکل هجوم مسافران به مقاصد عمده گردشگری را به دنبال دارد.

وی با اشاره به اینکه در همه جای دنیا، تعطیلات آخر هفته به‌عنوان موضوعی رایج جاافتاده است، تصریح کرد: در حال حاضر در برخی استان‌ها نظیر تهران ادارات دولتی در روزهای پنج‌شنبه تقریبا حالتی نیمه تعطیل دارند و مدارس هم تعطیل هستند. بنابراین این بستر وجود دارد که بحث ساماندهی تعطیلات را هرچه سریعتر در دستور کار قرار دهیم.

نماینده رشت یادآور شد: دولت قول داده بود لایحه‌ای در این زمینه به مجلس ارائه کند تا با مساعدت مجلس این موضوع به صورت قانونی لازم‌الاجرا برای همه دولت‌ها دربیاید.

کوچکی‌نژاد با اشاره به اینکه در اغلب کشورهای دیگر، روزهای شنبه و یکشنبه به‌عنوان تعطیلات آخر هفته محسوب می‌شوند، اظهار کرد: با توجه به آنکه تعطیلی روز جمعه برای ما جنبه سنتی و مذهبی دارد، ما می‌توانیم این روز و یک روز دیگر (یا پنج‌شنبه یا شنبه) را به‌عنوان تعطیلات آخر هفته معرفی کنیم. وی در عین حال خاطر نشان کرد: از آنجا که تعطیلات ما با تعطیلات کشورهای اروپایی مشترک نیست، ممکن است به نوعی به سیستم تجاری و بانکی و تعاملات اقتصادی ما آسیب بزند، از این رو بهتر است روز شنبه را مانند بسیاری از کشورهای اسلامی به‌عنوان دومین روز تعطیل هفته در نظر بگیریم تا دست کم یک روز تعطیل مشترک با کشورهای دیگر داشته باشیم.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه تعطیلات آخرهفته و ساماندهی تعطیلات می‌تواند به نظام‌مند شدن کسب‌و‌کارها و همچنین رونق کسب‌و‌کارهای گردشگری کمک شایانی کند، تصریح کرد: این مساله‌ای است که در دنیا تجربه شده و نشان داده است که نه تنها تاثیر منفی‌ای بر کسب‌و‌کارها ندارد بلکه می‌تواند بر افزایش بهره‌وری نیز اثر مثبت بگذارد.

ضربه یک روز تعطیلی به کسب‌و‌کارهای توریستی

عضو اتاق بازرگانی ایران نیز درباره تاثیر ساماندهی تعطیلات بر کسب‌و کارهای مختلف به «دنیای اقتصاد» گفت: برای کسب‌و‌کارهای مرتبط با گردشگری از هتلداری و مراکز اقامتی گرفته تا گردشگاه‌های داخل و خارج شهر، رونق در زمان تعطیلات اتفاق می‌افتد و ارائه خدمات بیشتر و بهتر در این زمینه نیاز به نیروی کار آموزش‌دیده و فعال دارد.

اصغر ظریفکار خاطرنشان کرد: تا زمانی که نیروی کار شاغل در گردشگری، نیروی روزمزد و آخر هفته‌ای باشد مطمئنا این اتفاق نخواهد افتاد. در حال حاضر با یک روز تعطیل در آخر هفته، برای فعالان در این حوزه به صرفه نیست که مثلا برای این یک روز نیروی دائمی استخدام کرده و وی را آموزش دهند. بنابراین ترجیح می‌دهند برای این کار شاغلانی را که در پی کارهای پاره وقت هستند به کار گیرند؛ کسانی که این شغل را به‌عنوان شغل دوم و حاشیه‌ای خود در نظر می‌گیرند و طبعا انرژی چندانی نیز برای آن نمی‌گذارند.

این فعال گردشگری بخش خصوصی، افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز را اتفاق خوبی هم برای کارفرمایان و هم کارکنان حوزه گردشگری دانست و افزود: در صورت افزایش روزهای تعطیل، مدت زمانی که می‌توان برای ارائه خدمات به گردشگران، نیروی کار را به خدمت گرفت تقریبا دو روز و نیم (با احتساب شب اول) است. این کار علاوه بر بالا رفتن کیفیت و کمیت خدمات در این محل‌ها به ایجاد اشتغال گسترده، بدون سرمایه‌گذاری و صرف هزینه منجر می‌شود.

به اعتقاد ظریفکار، این اتفاق به‌خصوص در شهرهایی مانند شیراز و اصفهان موجب به‌کارگیری نیروی عظیمی خواهد شد. وی افزود: به خصوص در مقاصد گردشگری که در حاشیه شهرهای بزرگ قرار دارند، این اتفاق رونق فراوانی را به دنبال خواهد داشت؛ چرا که مراکز درون‌شهری کمابیش مشتریان خود را طی هفته نیز دارند.

این عضو اتاق بازرگانی شیراز از جمله دیگر آثار مثبت اجرایی شدن این طرح را اثر زیست‌محیطی آن برشمرد و خاطرنشان کرد: با کاهش بار ترافیک در دو روز از هفته کمک زیادی به کاهش آلودگی محیط‌های شهری می‌شود.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر تهران در روزهای پنج‌شنبه نیمه تعطیل است و تقریبا به مدت یک روز و نیم، شهر نفس می‌کشد، در حالی که در شهرهای بزرگ مانند شیراز با وجود آنکه بار ترافیکی سنگین و مخربی وجود دارد، این تنفس و استراحت فقط برای یک روز به شهر داده می‎شود و این اصلا کافی نیست.

ظریفکار در پایان پیشنهاد کرد: برای نظم دادن و ساماندهی تعطیلات موجود می‌توان تعطیلاتی را که حساسیت چندانی روی آنها وجود ندارد به آخر هفته منتقل کرد تا بتوان به این ترتیب ساعات کار و تعطیلات را برای بالا رفتن بهره‌وری در هر دو زمینه افزایش داد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، موضوع ساماندهی تعطیلات کشور هنوز در میان ده‌ها و صدها پرونده و طرح در دولت گیر افتاده و بعید نیست به فراموشی سپرده شود. به نظر می‌رسد اساسا این طرح از هدف اصلی خود که توزیع سفر در تمام ایام سال است دور شده و تنها به تعطیلات زمستانی تقلیل یافته است. شاید لازم باشد دولت با تشکیل یک کارگروه، به صورتی تخصصی به این موضوع رسیدگی کند تا ساماندهی تعطیلات نیز مانند برخی طرح‌های دیگر، از دولتی به دولت دیگر منتقل نشود و یک بار برای همیشه گره آن باز شود.