روز سرنوشت  برای سرخابی‌ها

بالاخره روز سرنوشت فرارسید و تمام نگاه‌ها به سازمان خصوصی‌سازی است تا برنده مزایده جنجالی را معرفی کند. چهارمین مزایده دو باشگاه سرخابی سه‌شنبه هفته گذشته برگزار شد که طی آن باشگاه پرسپولیس دارای سه خواهان به نام‌های شرکت استیل آذین ایرانیان، بهنام پیش ‌روی کیش و نیوان ابتکار وابسته به شرکت خودروسازی سایپا و باشگاه استقلال دارای یک خواهان به نام شرکت سمند وابسته به گروه خودروسازی ایران‌خودرو بودند. درهمین مدت کوتاه حرف و حدیث درخصوص خریداران کم نبوده است. استیل‌آذین مدعی است سهامدارانش را مطابق خواست هیات تایید صلاحیت اصلاح کرده اما درمورد بدهی‌های شخص حسین هدایتی به بانک‌ها هنوز هم ابهاماتی وجود دارد.ازطرف دیگر کارشناسان اقتصادی هم حضور شرکت‌های زیرمجموعه خودروسازان را که شبه دولتی شناخته می‌شوند اقدامی مطلوب درجهت خصوصی شدن این دو باشگاه نمی‌دانند. درحالی که درمجلس هم مخالفت‌هایی دراین خصوص صورت گرفته مسوولان سازمان خصوصی‌سازی نمی‌توانند دراین زمینه انتخابی داشته باشند، چراکه قانون به آنها این اجازه را داده تا شرکت‌هایی از این دست را درمزایده راه دهند. سیدجعفر سبحانی مشاور سازمان خصوصی‌سازی می‌گوید: «نظر نمایندگان مجلس محترم است، اما برخی فقط نظر خود را می‌گویند و این صحبت‌ها نظر تصویب شده مجلس نیست. از سویی حضور این دو شرکت در مزایده کاملا قانونی بوده است چون آنها شرکت خودروسازی نیستند و از شرکت‌های وابسته به دو گروه خودروسازی هستند که سهم کوچکی از این دو گروه را دارند و فقط زیرمجموعه به شمار می‌روند.»

وی در مورد اینکه گفته می‌شود این دو شرکت بدهی‌های سنگین دارند و چطور وزارت صنایع از آنها خواسته که برای خرید دو باشگاهی که آنها هم دارای بدهی هستند وارد عمل شوند، گفت: «در مورد این مساله خودشان باید پاسخ دهند اما اگر مثلا شرکت سمند بدهی داشته باشد مسلم است که اهلیت آنها تایید نمی‌شود و اکنون هم وضعیت سهامداران این شرکت در دست بررسی است.»

سه وزیرشورکردند

سه وزیر برای تعیین اهلیت خریداران سر یک میز می‌نشینند و به گفته مشاور سازمان خصوصی‌سازی به ترتیب قیمتی که توسط آنها اعلام شده شرایط‌شان را بررسی می‌کنند. سبحانی به خبرگزاری مهر می‌گوید: «سازمان خصوصی‌سازی با هر یک از وزرای عضو هیات واگذاری از جمله وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر دادگستری و وزیر ورزش و جوانان جلساتی را در مورد اهلیت خریداران برگزار خواهد کرد. نتایج هر ۴ گزارش مربوط به خریداران پس از بررسی در هیات واگذاری و نبود مشکل اعلام می‌شود. در وهله اول اهلیت متقاضی که بالاترین قیمت خرید را پیشنهاد کرده است، مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر اهلیت وی اثبات شود، بررسی‌ها به نفر دوم نمی‌رسد مگر اینکه اهلیت با مشکل مواجه شود تا به سراغ پیشنهاد دوم و سوم برویم و در اصل ترتیب به همین شکل خواهد بود. »

پرسپولیس و انتخابی پیچیده

شرایط پرسپولیس در این مزایده به مراتب پیچیده تر است.سه خریدارسرشناس اعدادی سنگین را روی کاغذ نوشته‌اند. شرکت استیل آذین دست بالا را دراین مزایده دارد. پوری‌حسینی رئیس سازمان خصوصی‌سازی می‌گوید: «همانطور که می‌دانید شرکت استیل‌آذین یکی‌ از متقاضیان خرید باشگاه پرسپولیس است که در مزایده قبلی رتبه سوم خریداران را داشت، اما به علت اینکه ۲ متقاضی بالاتر از این شرکت مبلغ پیش پرداخت را به موقع واریز نکرده بودند تنها پرونده استیل آذین به هیات واگذاری ارجاع داده شد. پس از ارجاع پرونده به هیات واگذاری اهلیت سهامدار عمده این شرکت تایید نشد و قرار شد باشگاه پرسپولیس هم در مزایده چهارم بار دیگر شرکت داده شود.به علت اینکه عمده سهامداران شرکت استیل‌آذین که حدود ۹۸ درصد سهام این شرکت را در اختیار دارند، تغییر کردند و به سبب اینکه حقی از این شرکت ضایع نشود تصمیم گرفتیم برای آشنایی بیشتر با سهامداران جدید این شرکت نشستی برگزار کنیم.» سازمان خصوصی‌سازی نشستی را هم با مدیران استیل آذین برگزار کرد که شائبه برنده شدن آنها راهم سرزبان‌ها انداخت، اما پوری‌حسینی اطمینان می‌دهد این جلسه به معنی برنده شدن آنها نبوده است: «سهامداران دیگر شرکت‌های متقاضی از قبل مشخص بودند و تکلیف آنها مشخص است؛ بنابراین نشستی که با سهامداران جدید استیل آذین برگزار کردیم صرفا برای شناخت بیشتر آنان بود و این نشست به معنای پیروزی در مزایده نیست.»

استقلال سمند سوار می‌شود

درمورد استقلال اما شرایط راحت تر است. شرکت سمند رقیبی در این مزایده ندارد و به احتمال فراوان امروز اسمش به‌عنوان برنده مزایده اعلام خواهد شد. رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره شرکت خواهان استقلال گفت: «شرکت سمند چون دولتی نیست حضورش در مزایده بلامانع است و امیدوارم تا ظهر هیات واگذاری پاسخ تعیین صلاحیت‌ها را برای ما ارسال کند و اگر صلاحیت این شرکت تایید شود به علت اینکه تنها خواهان استقلال است برنده مزایده می‌شود، در غیر این صورت درخصوص ادامه این روند باید هیات واگذاری تصمیم بگیرد.»